FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur kan jag få Google till att ev byta ut redan indexerade sidor till en annan sida eller att få google till att radera dem ur registret nästa gång google kryper. Jag ska börja använda mod-rewrite och har massor av gamla sidor som inte längre kommer att finnas. Jag vill inte ha de ska finnas kvar i googles arkiv, det är rent ut sagt massa skräp och alla kommer peka på samma sida. Jag har försökt innan att peka om en gammal sida till en ny med "301 Moved Permanently" men google låter den gamla urlen finnas kvar. Så antingen peka om alla gamla sidor till de nya och att google själv förstår det eller att helt enkelt få google till att radera dem och låta google indexera om hela sidan igen.
Förslag på hur jag ska göra? Detta gäller även yahoo, msn, altavista & co. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om en url inte "finns" längre så tar google bort den efter ett tag. Se till att inte länka till den bara. Patience young paddawan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Men jag har jobbat med index.php?bla=bla&bla2=bla2 och index.php kommer fortfarande att finnas kvar vilket betyder att alla länkar som finnas indexerade i google kommer peka på samma sida eftersom index.php inte längre hanterar den typen av länkar. Antingen får jag göra ett script som pekar om dem på de nya adresserna eller få google till att radera dem på något sätt. Men hur vet jag inte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad hände med 404?
Lämna en sådan header på länkar som är felaktiga. Eller har jag missförstått ditt problem totalt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
404 är nog dumt .. då tappar han juh eventuellt trafik. Bästa är nog att köra en modrewrite med [R] så att google oxo fattar att sidan inte gäller längre.
Jag tror att det kommer ge sig i längden. Framförallt om du inte längre länkar till dom urlerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Validating
|
Varför ta bort sidor ?
Behåll "meta", ta bort texten. Gör en fast länk på sidan till den nya. ![]() Kanske inte så tekniskt, men sökmotorvänligt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|