FAQ |
Kalender |
2009-04-01, 17:11 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Så har posten slutligen lanserat den omtalade tjänsten "Posten Varubrev Ekonomi". "Posten Varubrev 1:a-klass" skall lanseras våren 2009.
Listpriser för enstaka varubrev ekonomi är enligt postens hemsida: Vikt i gram Pris 150 - 250 15:86 251 - 500 24:04 501 - 1000 32:22 1001 - 2000 48:58 Priserna för "vanliga" ekonomibrev är: Vikt högst gram Pris 20 4:09 100 8:18 250 16:36 500 24:54 1 000 32:72 2 000 49:08 Priserna för varubrev ekonomi verkar med andra ord ligga något lägre än priserna för vanliga ekonomibrev. Kommer priserna att följa samma mönster för 1:a-klass varubrev så kan dessa säker bli intressanta för många e-handlare. För varubrev sändning så verkar priserna vara riktigt humana. Antal Kr/st Kr/kg Lägsta pris 500 - 15:00 10:00 16:50 Inlämningsställen verkar det dock vara tunsått med. http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4393.7061 Endast på 12 kontor kommer man att kunna lämna in 1:a-klass varubrev. Till och från Norrland och Gotland verkar det överhuvudtaget inte gå att skicka 1:a-klass varubrev. Några som har hunnit skaffa sig några erfarenheter om denna nya tjänst? |
|||
Svara med citat |
2009-04-02, 07:27 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur stora volymer måste man ha när det endast går att lämna in dessa på 12 kontor?
|
||
Svara med citat |
2009-04-02, 09:57 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Läs mer:
Faktablad: http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4393.7070 Broschyr: http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4392.5933 Vi har haft möte med Posten angående detta och vi kommer inte skicka något varubrev då det fortfarande inte finns någon tracking. Vi se helt enkelt inte några fördelar med tjänsten. |
||
Svara med citat |
2009-04-02, 13:02 | #4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ser heller ingen anledning att använda denna korkade lösning.
Hur man kan misslyckas så fatalt är ju förvånansvärt. Posten har länge vetat exakt vad det är vi vill ha, och så kommer de på detta... |
||
Svara med citat |
2009-04-02, 13:25 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är väl egentligen bara varubrev sändning som kan vara vettig för den som har de volymerna.
Frågan är egentligen varför man introducerar denna tjänst då den egentligen inte skiljer sig nämnvärt från vanliga brev förutom när det gäller inlämningsställen och inlämningstider. Är detta ett sätt att gå ifrån "vanliga klumpar" på lång sikt för posten? |
|||
Svara med citat |
2009-04-02, 13:29 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Posten är det största hotet mot svensk e-handel... De må hitta lösningar som funkar för de riktigt stora e-handlarna men den stora massan är små handlare som Posten pissar på.
|
||
Svara med citat |
2009-04-02, 13:32 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Förstår inte heller skillnaden mellan vanligt brev, är det att det tar 3 dagar för leverans istället för 1 dag? Samt att man får ett kvitto på att man lämnat in försändelsen? Helt värdelös tjänst.
|
|||
Svara med citat |
2009-04-02, 13:39 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är en bra tjänst för Posten och då är det bra för folket. Ungefär som i Korea och Kina. Heil Posten!
|
|||
Svara med citat |
2009-04-02, 13:46 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-04-02, 14:00 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ät det godaste (chokladen i mitten) och skit i resten. Som e-handlare måste du välja ut godbitarna från varje logistikföretag. Exempelvis kanske du använder Posten för brevsändningar, Schenker för mindre paket och DHL för dina större leveranser. Löser du din logistik på detta sätt kommer du garanterat att lyckas. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|