FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
När man registrerar handelsbolag har man följande val:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är förmodligen vettigare att starta ett kommanditbolag. Då är en person firmatecknare och komplementär, vilket innebär att det är den personen som tar hela risken. Den andra personen är kommanditdelägare och ansvarar för ett överenskommet belopp alltifrån 1 kr. Det är ett mycket säkrare upplägg än handelsbolag.
Ett kompanjonsavtal skyddar inte speciellt mycket. Om behörig firmatecknare har tagit ett lån så förmodar jag att långivaren högaktningsfullt skiter i vad ni avtalat sinsemellan, de har rätt att kräva båda bolagsmännen solidariskt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag och min partner som har ett lite större projekt tillsammans som har vuxit till en verksamhet som inbringar ganska stora summor pengar har funderat på att starta ett Handelsbolag tillsammans så fort som möjligt, men det låter som att folk är väldigt negativa till det här...
Vad är egentligen fördelarna respektive nackdelarna med HB? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag driver mitt bolag tillsammans med min kompanjon
som ett HB. Vi tecknar bolaget gemensamt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Edit: Såg att nån hade kapat min tråd, men det spelar ingen roll eftersom frågan ändå är relevant för oss ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Min fråga var iofs riktad till trådkaparen i första hand. Kapitalet är ett litet problem, men personligen tycker jag nästan redovisningen blir enklare i ett AB och kommer man upp i volym är frågan om det blir speciellt mycket dyrare.
En bra revisor kan dessutom spara en massa pengar åt er.
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|