FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar!
CMS verkar riktigt bra, men jag undrar om det finns någon säkerhet i det så att inte vem som helst kan ändra vad som helst? Kan man också låsa vissa delar av en sida? Har även tittat lite på WYSIWYG och som jag ser det verka det inte vara någon skillnand mellan det och cms eller har jag fel? Försöker även hitta hur man skapar ett eget cms då jag tänker mig att det kan vara bra att kunna. Hittar dock inget så om någon har någon bra sida om det får ni gärna skicka ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alla färdiga CMS har sina för- och nackdelar. Som många framhållit är Wordpress busenkelt både att installera och att använda, vilket gör att det är förstahandsvalet för många om inte kunden kräver viss funktionalitet.
Att koda ett nytt CMS avråder jag bestämt ifrån, det tar alldeles för mycket tid och kraft och risken att du skapar ett gigantiskt säkerhetshål är alltför stor. Att flytta en befintlig hemsida in i ett cms handlar om tre processer: 1. Efterlikna befintlig design (eller skapa en ny och bättre) i en ny mall (template) till det cms du valt. 2. Definiera struktur och bygg upp den i det nya CMS:et. 3. Klipp och klistra in befintlig textmassa/artiklar/bilder in som nya sidor/artiklar/inlägg i ditt nya cms. 4. Viktigast: utbilda de personer som ska jobba med detta så att de förstår och kan utföra punkt 3 och eventuellt punkt 2, annars slutar det med att du får fortsätta att göra allt. En lämplig metod är att de som ska sköta sidan får utföra punkt 3 och delar av punkt 2 under ditt överinseende. Övning ger färdighet! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Här var det snabba puckar =). Ok då skippar vi ett hemmagjort cms då.
Har inte bestämt vilket jag ska använda men är alla lika bra som typeroom som jag kolla snabbt på så borde det inte va några problem för någon som kan word att uppdatera.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så har jag efter en hel massa jobb fått upp WP på min sida. Tog en aning mer tid en 5 minuter, en ganska stor aning och ändå känns det som det finns mycket mer att lära sig. Dock har jag stött på ett problem som jag behöver hjälp med:
WP jobbar mot en sida - index.php - och hemsidan som jag nu integrerat i WP har flera sidor. Jag kan inte komma på en bra lösning för att integrera templatefilerna i de övriga sidorna. Jag har gjort allt lokalt och flyttar jag de övriga sidorna från localhost till undermappen där min template ligger så fungerar det inte. Som du är nu tvingas jag ha två uppsättningar templates och css filer - inge kul. Jag hoppas jag utryckt mig klart nog... Nästa steg skulle vara att använda WP för att uppdatera alla sidor på hemsidan. Om någon vet hur man gör eller kan länka mig vidare vore jag tacksam |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|