FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Gör ni avdrag för ert bredband?
Jag mailade skatteverket och frågade om det och detta vart svaret: "Det är svårt att ge något generellt svar då omständigheterna i det enskilda fallet torde spela stor roll. Som allmänna principer gäller dock att privata levnadskostnader inte är avdragsgilla samt att kostnader som är nödvändiga för näringsverksamheten ska dras av. Det som är problematiskt är att avgöra om kostnaden är en privat levnadskostnad eller inte. Om ett separat abonnemang tecknas i och för näringsverksamheten och detta enbart används i näringsverksamheten torde det inte råda någon tvekan om att avdrag medges för kostnaden och att momsen är avdragsgill. Om det befintliga abonnemanget används talar mycket för att kostnaden kan bedömas som en privat levnadskostnad. I praxis har en förhållandevis restriktiv gränsdragning gjorts vid bedömningen av om kostnader med inslag av privata levnadskostnader kan vara avdragsgilla." Jag lever på mina hemsidor, och bredband är därför minst lika viktigt som min dator och därför tycker jag absolut att jag ska få göra avdrag men frågan är vad skatteverket tycker om det. Om jag skulle göra avdrag och dom bestämmer sig för att jag inte får de, vad händer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I enskild firma kan du göra avdrag utan problem, där har du även ingen revisor som går igenom ens.
Så länge inte skatteverket gör någon granskning av din verksamhet så kan du göra avdrag på i stort sätt allt. Men om du medvetet gör avdrag på saker som inte går dra av kan du åka dit för skattebrott, men skulle du gjord avdrag för bredband bara så skulle det inte bli någon större sak av det hela då det inte är helt klart vad som är korrekt eller inte. Men om du har otur och åker på en granskning så är det värsta som kan hända om du gjort avdrag för bredband är att dom inte ser det som giltigt utan inte får dra av det. Sedan kan du ju alltid överklaga och tjaffsa med dom om det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett tips är att beställa skatteregler för enskilda näringsidkare. Eller ladda ner här:
http://www.skatteverket.se/blanketterbrosc...f680007357.html I övrigt står det från guiden: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Eftersom skatteverket numer godkänner företagsbetalda telefonabonnemang av typen fastpris som även får ringas privat på så kan jag tänka mig att motsvarande fastpris bredband skulle vara ok. Men jag vill inte driva frågan själv.
Viktigt kan också vara var företaget har sina driftsställen och filialer, om du har bredband till annat ställe än dessa går det nog inte så bra att hävda att företaget har kostnaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kontorsmaterial brukar inte vara problem. Hemtelefon, bredband, mobiltelefon.
Däremot får du inte "hyra" ut ett rum i din lägenhet till ditt företag. Det måste vara egen igång och tydligt avskild från din privata bostad. Det är kanske inte så svårt att lista ut. Annars skulle vem som helst kunna hyra ut till sig själv ett rum "med tillgång till kök + toalett" i en vanlig tvåa för 25.000:- i månaden... Men nu är det ett internetabonnemang det rör sig om och det är avsevärt mycket mindre pengar. I princip kan väl mer eller mindre alla företag dra av för bredband då i princip alla har kontakt med kunder via Internat. Om inte kunder så i alla fall banken och annan information. Det finns rätt många företag som inte har kundkontakt, exempelvis bönder. Men det sticker väl inte i ögonen på någon om en bonde har Internet på sitt företag!? :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant, fick ett annat svar i en annan tråd. Då tolkar jag det som avdragsgillt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Hade du bredband innan du startade företaget? Om du inte hade det och du behöver det i din verksamhet så är det med största sannolikhet avdragsgillt. Hade du bredband redan innan du skaffade företaget så kommer skatteverket förmodligen att hävda att du även använder bredbandet privat och att det därför inte är avdragsgillt.
Det är tyvärr jätte svårt att ge några säkra svar på den här typen av frågor. Det enda som skulle kunna ge en fingervisning är om du hittar prejudikat från Regeringsrätten. Det hör till egenföretagarens vardag att ständigt leva i osäkerhet krig vad man får och inte får göra, tyvärr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
" Det hör till egenföretagarens vardag att ständigt leva i osäkerhet krig vad man får och inte får göra, tyvärr. "
Ja, absolut! Men EF och pysslar med hemsidor, IT och har företaget som står för kostnaden... Om Skatteverket skulle jaga alla som drar bredband, telefon och mobil på EF, skulle dom ha att göra! Dom har väl nog med att jaga svartjobb inom taxi, krog, bygg med mera... Där är det också ofantligt mycket mer pengar som omsätts. Inte heller att du skulle vara tvungen att skriva kontraktet EFTER du startade företaget. Det tror jag inte alls på. Snarare tvärt om, saker som köps en viss tid innan man startar sitt företag kan man dra på företaget. Köper man en digitalkamera i januari och startar företaget på sommaren får man räkna kameran som en del av företaget. Kör på med bredbandet i företaget. Det är ju en del av din verksamhet! Du vet, det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() ![]() För att det du köper ska vara avdragsgillt så måste du behöva det i din verksamhet, det är korrekt. Men det är inte det enda kriteriet. Skatteverket ser även till om du på något vis skulle kunna tänkas ha nytta av det du köpt privat. Kan du det på något sätt, så är det inte längre lika självklart. Köper du tex en bil till ditt företag, så spelar det inte så stor roll om du använder den privat eller inte. Du blir förmånsbeskattad även om du inte använder den privat. Det skatteverket utgår ifrån är nämligen att du KAN använda den privat. Det är en förmån och det ska beskattas. Undantaget är om du har bilen parkerad på företaget och därför inte har tillgång till den utanför arbetstid. Jag skulle tro att skatteverket gör samma bedömning vad gäller bredband. Har du en egen kontorslokal så är det avdragsgillt. Men bedriver du verksamheten ifrån hemmet och det är din hemadress du har abonnemanget på, så är det inte avdragsgillt. Möjligen så kan det vara avdragsgillt i företaget, om du sedan tar upp det som någon typ av förmån (och skattar) i din privata deklaration. Missuppfatta mig inte nu. Jag tycker att det jag skriver är lika dumt som det låter. Jag försöker bara att besvara den ursprungliga frågan. Som skatteverket själva svarade så "I praxis har en förhållandevis restriktiv gränsdragning gjorts vid bedömningen av om kostnader med inslag av privata levnadskostnader kan vara avdragsgilla". Det är inte heller Skatteverket som bestämmer vilka regler som ska gälla, utan de måste bara följa dem. Till och med Skatteverket (dvs deras anställda) tycker att många regler är konstiga. Vad som är avdragsgillt kan alltså vara en fråga om vem på Skatteverket som granskar din bokföring vid en revision. Självklart så blir man inte hängd och lynchad om man skulle råka begå ett litet misstag med ett avdrag. Men det kan bli riktigt dyrt om Skatteverket går tillbaks tio år i tiden och gräver upp alla fel samt plusar på staffskatt och ränta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Och glöm inte, skatteverket gör aldrig fel.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|