FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Posten slarvade bort ett av våra postpaket, vi fick sent om sider ersättning, dom betalar dock inte ut moms för paketet, utan menar att detta skall justeras iom. momsredovisningen.. Nån som har koll på detta? Har aldrig varit med om att man kan bortse från momsen på detta sätt tidigare. //Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Underligt att de inte gör det men det blir strunt samma för dig i slutändan ändå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du har väl betalt moms till posten när du köpte tjänsten. Då ska de betala tillbaka den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja, faktiskt.. Praxis är att när man krediterar något så betalas även momsen tillbaka även om det är ett företag eller privat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ojoj, tack för svaren! Hur ska man göra med detta då? Känns ju helskumt att dom har en egen policy som inte verkar finnas någon annanstans, vi har fått saker förstörda i deras hantering tidigare då har det aldrig varit något prat om att dom inte ersätter momsen, vad står det i lagen? Kan jag som företagare välja att strunta i att betala ut momsen till en företagskund, tex. vid ett reklamationsärende eller ångrat köp? Moms ingick ju självklart i varan och moms är ju betald i och med importen av produkten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu börjar vi blanda in nya saker. Importmoms osv är en helt annan grej.
Exakt vad har hänt och vad begär du ersättning för? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
men ersättningen från posten är väl inte att "de köper din produkt som de slarvat bort", utan det är väl ett slags skadestånd?
Viten och skadestånd är inte mombelagda... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varan är importerad och tull och moms är betald till tullverket baserat på importvärdet. Varan är sen skickad till kund (med våra påslag) och Posten har sedan slarvat bort det efter mottagandet, vi begärde 14.100:- i ersättning inkl. fraktkostnad, men fick ut ca 11.000:- då dom ej betalade ut momsen på varuvärdet enligt sin praxis.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Låter som bullshit vilket är "praxis" hos Posten. Säg att du kommer fakturera dem på beloppet så blir du snart uppringd med en lösning. Så brukar jag göra
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, kanske får göra det då
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|