FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag förstår inte problematiken med att provjobba utan ersättning. Speciellt nu i lågkonjuktur tar man ju till allt man kan. Och killen är 16 år, vad har han att förlora? I värsta fall blir det en bra erfarenhet och kanske lite nya kontakter från stället. Inte konstigt att vi har fullt friska människor som varit arbetslösa 20 år i det här landet när ingen orkar anstränga sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I princip ingen jag känner har haft några problem som helst att få tag i heltidsjobb utan att jobba en dag gratis (iofs har de flesta en stark universitetsutbildning i ryggen men många har ju sommarjobbat tidigare). Självklart ska man göra vad man kan för att få jobbet man vill ha men tycker faktiskt man gör bättre i hans ställe att jobba gratis åt sig själv och visa upp sina kunskaper på det viset istället för att "provjobba" i 2-3 dagar. Det är väldigt lätt för en arbetsgivare att sätta sådant i system och det finns det också de som gör. Nu tror jag dock inte it-branschen är särskilt drabbad av sådant vilket någon antydde.
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Gustav:
Ber såklart om ursäkt om mitt inlägg kunde upplevas som ett påhopp eller liknande. Det var inte alls min intention ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hallå!
Tack igen för alla svar. Jag valde att inte dra upp det, för jag ville ju "provjobba" hur som helst. Men han pratade om något med att om jag skulle jobba hemma så skulle jag skriva upp hur många timmar jag jobbat eller nått.. Men det gick bra, var dock lite nervös i starten. Btw, det där med lösas så är jag van att trådarna kan bli lösta istället för låsta om t.ex. någon haft problem med någonting som sedan har fixat sig. Dålig på att förklara med hoppas att ni förstod. ![]() Mvh Joel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Istället för att provjobba, om man är arbetslös dvs., så kan via AF man praktisera hos en arbetsgivare. Det ger samma sak för arbetsgivaren i form av utvärdering men fördelarna är att det sker under någorlunda kontrollerade former samt att man som praktikant är försäkrad. Jag förstår därför inte principen varför man ska provjobba helt gratis och utan ekonomiskt skydd i händelse av olycka, det är bara dumt och extremt snålt av företaget som kräver gratis provjobb. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ärligt talat.. idag behövs väl knappast provjobb..
Vill man bedöma någons kunskap kan man be personen att lämna referenser och arbetsprov. Man kan ju även samtala med människan för att ta reda på om denna behärskar branschtermer och liknande. Vill man bedöma någons personlighet, och hur man platsar in i teamet så får man väl ta några extra intervjuer alt. ta med personen ut på lunch. Och om det trors allt skulle bli fel, ja då det finns goda möjligheter att göra sig av med den nya medarbetare via provanställning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har heller aldrig hört talas om provjobb gratis. I Sverige är det ju standard att arbetsgivaren och den arbetssökande båda står för sina kostnader avseende tidsåtgången för en anställningsintervju.
Ett mindre arbetsprov på max ett par timmar kan väl också ingå i intervjun utan ersättning. Däremot är det väl självklart att lön ska utgå om arbete ska utföras under längre tid. I de allra flesta fall brukar även internutbildning vara betald.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enligt min åsikt ska man ha betalt om man provjobbar under förutsättning att det man gör är till nytta för arbetsgivaren.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|