Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sänkt pris på .se-domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-13, 04:09 #1
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Jag upptäckte att Loopia och Binero sänkt priset på .se-domäner till 99 kr. Det betyder att jag sparar ca: 1100 kr i förnyelseavgifter i år. Är ni lika glada som jag eller ser ni några nackdelar med prissänkningen?

Nu blev jag lite osäker på om det var en sänkning på Binero? De kanske hade priset 99 kr redan innan förändringen av .SE.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-13, 05:39 #2
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Binero har nog haft det priset ett tag, Loopia har väl däremot sänkt nu.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-13, 07:26 #3
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Jag har insett att man just nu får nog vad man betalar för, eftersom om man jämför Bineros domänkontrollpanel med den av vissa mycket kritiserade Domänhanteraren hos II-stiftelsen så visar sig faktiskt Domänhanteraren vara riktigt bra.

Exempelvis kan du stöta på följande i domänkontrollpanelen hos Binero:

- - - -

1) Om du har många domäner så kan du inte se alla hos Binero, eftersom Mina Domäner listar bara ett visst antal domäner. Det går inte att bläddra till någon nästa sida utan övriga domäner ser du förhoppningsvis genom att använda dig av sorterings- och sökfunktionerna. I annat fall får du söka efter enskilda domännamn eller begynnelsebokstäver. Det är buggrapporterat.

2) I listan med Mina Domäner hittar du sedan övergången till ny affärsmodell inte bara domäner som du innehar och har Binero som registrar för utan domäner som du tidigare registrerat via Binero men inte har kvar hos dem (sedan övergången till ny affärsmodell) eller domäner som du försökt registrera via Binero men inte tilldelats. Dessa markeras som "n/a". Nej, Bineros DNS:er används inte.

3) Per default vet inte Bineros domänkontrollpanel om du har DNS hos dem eller DNS hos någon annan. Du får gå in och klicka på varje enskild domän, sedan fliken Hantering och sedan välja DNS-hantering följt av Spara. Ett Ändringen genomförd-meddelande visas. Sedan gå tillbaka till listan över domäner och klicka på domänen igen. Då får du förhoppningsvis upp en flik med Namnservrar som pekar på en sida som visar vilka namnservrar du har och erbjuder dig att ändra dem.

4) Det verkar inte gå att exportera informationen till något annat system. Genom exempelvis en textfil.

5) Finns ingen historik avseende domännamnet. Exempelvis tilläggning och borttagning av kontakter och namnservrar.

6) Går inte att lägga till eller förändra övriga kontakter, eftersom kontakter inte används som begrepp. Exempelvis lägga till en kontakt som pekar på en person/organisation som hanterar DNS eller betalning av årsavgiftsavier av ett enskilt domännamn. I så fall får du lägga domännamnet i ett separat Binero-konto med speciell faktureringsadress och dela inloggningsuppgifter.

- - - -

Eftersom jag inte vet hur det ser ut hos Loopia, så kan jag inte uttala mig om det, men generellt sett tycker jag att registrarerna varit dåligt förberedda inför övergången och borde kunnat prestera bättre administrationsgränssnitt nu när Domänhanteraren inte finns tillgänglig för de som inte valt .SE-direkt.

Ett riktigt bra administrationsgränssnitt är en konkurrensfördel för den som inte ligger lika lågt som Binero, men inte högre än .SE-Direkt. Allt handlar inte om att betala lägsta möjliga pris/år.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-13, 08:10 #4
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag har erfarenhet av bade Loopia och Binero och skulle saga att Loopia ar klart battre an sa lange. Binero ar dock pa gang med nyutvecklat system sa man far val hoppas pa det basta.

Tyvarr har ju Loopia inte klarat av att fixa manadsfaktura under alla dessa ar sa Loopia ar ju inget alternativ for dem med manga domaner. (Tycker det ar helt obegripligt att de inte kan fixa detta.)
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-13, 10:37 #5
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
I och med att man kan ha Binero som registrar så har man en prissäkning på årsavigften. Tidigare kostade årsavgiften 139:- om man hade den hos Binero och 119:- (om jag inte minns fel) hos Loopia.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-13, 17:04 #6
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oskarg
I och med att man kan ha Binero som registrar så har man en prissäkning på årsavigften. Tidigare kostade årsavgiften 139:- om man hade den hos Binero och 119:- (om jag inte minns fel) hos Loopia.

Samma sak gäller Loopia, de subventionerar domänpriserna. Priserna du anger är nog de omvända, Loopia har tagit 139:- så länge jag kan minnas. Binero har jag aldrig använt så jag vet inte säkert hur de låg till prismässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Larsson
Jag har insett att man just nu får nog vad man betalar för, eftersom om man jämför Bineros domänkontrollpanel med den av vissa mycket kritiserade Domänhanteraren hos II-stiftelsen så visar sig faktiskt Domänhanteraren vara riktigt bra.
Jag har hört mycket kritik mot Bineros kontrollpanel men tycker även Loopias är i stort behov av uppfräschning. Både grafiskt och funktionsmässigt. Jag trodde det var på G när de bytte design på hemsidan, men tydligen inte. De tycker antagligen det är viktigare att locka nya kunder än att se till att de befintliga trivs.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-13, 18:38 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Mjo, Loopia har varit betydligt bättre än Binero hela tiden vad gäller domänhanteringen. Det känns dock som att Bineros system har lämnats halvfärdigt av någon anledning så förhoppningsvis sker något där snart.
Oläst 2009-03-14, 07:41 #8
oloflolofs avatar
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem
oloflolofs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Mar 13 2009, 18:38
Mjo, Loopia har varit betydligt bättre än Binero hela tiden vad gäller domänhanteringen. Det känns dock som att Bineros system har lämnats halvfärdigt av någon anledning så förhoppningsvis sker något där snart.
Tycker faktiskt både loopia och bineros domänhantering är dålig. Förhoppningsvis kommer dom uppdatera det inom kort.
Innan när man hade en bra sammanfattning på iis domänhanterare tyckte man den var dålig men nu utan den så saknar jag den mycket.
oloflolof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-14, 08:30 #9
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Jag saknar iis domänhanteraren väldigt mycket med med tanke på hur dåliga webbhotellens kontrollpaneler är.
Oläst 2009-03-18, 11:16 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
jag fick precis faktura av Binero, förnyelse av domän. 79:20 utan moms och som jag fattar det är det ordinarie taxa.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017