FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skall i en databas lagra uppgifter om produkter (tänk webshop, prisjämförelsesajt etc).
Man skall kunna söka på olika produktattribut och då söker man på en produktkategori i taget, tex "alla bilar med fyrhjuilsdrift och dieselmotor". Olika produkter har olika attribut och olika många attribut. Jag ser tre olika sätt att lösa detta. 1. en tabell per produktkategori. Verkar omständigt då man måste lägga till en ny tabell för varje ny produktkategori samt lägga till fält om en kategori får ett nytt sökbart attribut. 2. En tabell med produktkategorier, en med produktattribut, en med produktattributvärden. Då kan man enkelt lägga till nya produkter och attribut, men blir inte sökningen väldigt komplicerad (och långsam). Det blir väl en mass "JOIN" ? 3. En produkttabell med attributvärden (alltså de olika produkterna "Volvo V70", "Sony Cybershot W120", "Jas 39 Gripen") som har så många kolumner att de räcker för den produkt som har flest attribut (plus några fler för framtiden) men där de olika kolumnerna har olika betydelse beroende på vilken produktkategori den tillhör. Man skulle kunna ha tex 30 textfält och 30 numeriska fält (för att slippa typecast). Man får då ha en mappingtabell där man definierar alla attribut för varje produktkategori (en tabell med produktkategorier har man också) och även anger vilken kolumn i tabellen med attributvärden som ett attribut tillhör. Tabellen skulle då se ut såhär: 1, antal_hjul, 3 1, motortyp, 4 1, antal_säten, 5 Vi antar att 1 pekar på tabellen "produktkategorier" (i det här fallet på kategorin "Bilar") Bilar har då ett attribut som heter antal_hjul och det sparas i kolumnn 3 i produkttabellen, motortyp i kolumn 4 etc. Nu kan man enkelt lägga till nya produktkategorier (då de ligger i en egen tabell) och nya produktattribut (ligger i mappingtabellen ovan) och har man bara tillräckligt många kolumner i attributvärdestabellen så är man ganska framtidssäkrad. Sökning borde även vara snabbare då man ganska fort kan få fram vilka attribut som hör ihop och det blir en enkel fråga till databasen även om tabellen blir väldigt stor. Jag tycker denna approach är den som verkar vettigast, vad tycker ni? Var jag tillräckligt oklar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker alternativ 2 verkar bäst. Alternativ 3 verkar väldigt dimmigt och som upplagt för oförutsedda problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med, det enda flexibla och hållbara systemet i längden är alternativ två. Trean är absolut sämst skulle jag vilja säga.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Alternativ 2 låter som sagt som det bästa alternativet, dock kommer det som du var inne på innebära prestandaproblem vid stora datamängder. Detta går dock att lösa med hjälp av mellanlagring i "stöd"-tabeller för snabbare åtkomst. Dessa "stöd"-tabeller kan man sedan ladda om vid uppdatering av datat i dina huvudtabeller. Iofs kan man då tycka att det blir lite som alternativ 1, men jag tror ändå man tjänar på att blanda dessa alternativ på detta sätt. Men endast då man får problem med prestandan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja nummer två är väl den som är mest politiskt korrekt, men det är som sagt prestandan när databasen blir stor som jag oroar mig för. Det går väl knappast att komma ifrån filesort i MySQL om man vill söka efter alla bilar som har dieselmotor och fyrhjulsdrift och sortera dessa på antal hästkrafter.
Om man vill söka på 3 attribut så blir det väl först att hitta de rader med rätt produktkategori_id samt attribut_id vars värde uppfyller kraven. Man måste då se vilka produkt_id som förekommer på 3 rader. Någon slags Count som man Grupperar på produkt_id och tar ut de som blir 3 (i detta fall). Då har man alltså de produkter som uppfyller kraven. Om man nu vill visa vissa attribut i en lista för alla produkter som uppfyllde sökkraven så måste man hämta dessa igen för samtliga produkter man erhöll. Allt detta kan man naturligtvis göra i en och samma fråga, men det blir väl en SubQuery hur man än gör. Om vi antar att vi nu har alla attribut för den mängd produkter som uppfyllde sökkraven så är det alltså ett produktid + attribut + värde per rad och det finns då inget enkelt sätt att sortera dessa rader på ett visst attribut. En sortering i SQL sker ju på en kolumn och kolumnen med attributvärden innehåller ju värden för ALLA attribut. Då får man alltså göra en fråga där man enbart hämtar och sorterar ett attribut för de aktuella produkterna som man sedan JOINar med det övriga resultatet (fast det blir ju kanske i omvänd ordning eftersom man inte vet vilka produkter som uppfyller sökkraven innan man kan sortera på sorteringsattributet). Det är klart, det blir lite meckande med nr 3 men å andra sidan så kan man direkt ta ut de attribut man vill åt från de produkter man vill åt i en enda simpel SQL-sats: SELECT ..(de kolumner jag vill ha).. FROM ..(en enda tabell).. WHERE ..(val1 = x AND val2 = y).. ORDER BY (val1) lubic: Hur skall man lägga upp stödtabellerna menar du? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nummer 2 är väl det enda riktiga.
Du behöver inte så mycket join, men förmodligen ett par where. Tänk också på att du vill ha fritext sökning, dvs du ska helst ha FULLTEXT på alla kolumner som ska vara sökbara. Jag tror inte det kommer gå så segt. Så är min site uppbyggd, har bara 350.000 möjliga kombinationer än. Det är värre om du har en produkt som har så många, och väldigt många produkter. Om du också uppdaterar dina tabeller ofta kan det vara bra att cron'a lite optimize på tabellerna för bra speed. och bra index i övrigt såklart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Frågan med sortering på ett attribut måste väl JOINas med frågan på alla attribut?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du har nog rätt, det kanske inte blir så komplext som jag trodde.
Frågan är vad som räknas som stora resultat, jag har ingen egentligen uppfattning om vad som är mycket. Antag att man tar ut 50 produkter och 5 av deras attribut = 250 rader som joinas med 50 rader sorteringsattribut och sedan sortering på dessa i två steg, först på det attribut som produkterna skall sorteras efter och sedan på attributen så att det blir ordnat för varje produkt. (Då har man innan även genomfört det första söksteget för att hitta releventa produkter) Jämför detta med alternativ 3 då man tar ut 50 rader som kan sorteras med databasens index direkt. Relativt sett så är det en ganska stor skillnad tycker jag, men frågan är om skillnaden mäts i tusendelar eller sekunder... Om vi säger att man väljer alternativ 2, då antar jag att man väljer tex en varchar som datatyp och sedan gör en typecast om man vill söka numeriskt (alla bilar med fler än 200 hästkrafter). Hur påverkar det prestanda? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du omvandlar det i ett skriptspråk och inte i databasen så rör det säkerligen om ett fåtal värden som måste omvanlas med liten prestandaeffekt. Generellt sätt ska värdena i databasen vara av rätt typ. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|