Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips på rabbatsystem till webbutik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-27, 12:01 #1
hrosvall hrosvall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 4
hrosvall hrosvall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 4
Jag använder en egensnickrad shopp till frugans butik.
Den passar oss som handen i handsken... men nu ska jag lägga in rabatt/presentkort’s kods funktion.

Skulle behöva tips om hur ni använder sådant i praktiken!

Jag har tänkt mig ett fält i kassan där man knappar in rabbatkod eller presentkortskod.
Sedan ska systemet veta vad det är för typ av kod: Presentkort (kr), rabbat (%) eller frifrakt.
Har jag missat något?

Här är butiken för den nyfikne: anitaspresentbod.se
hrosvall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 13:11 #2
micnil micnil är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 14
micnil micnil är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 14
Du bör kanske fundera lite mer på hela processen runt presentkort och rabatt koder. Här är några snabba funderingar:

- Säkerställa att ett presentkort bara kan användas en gång
- Hantera situationer där kunder bara utnyttjar en del av presentkortets värde?
- Hantera situationer där en kund har knappat in sin kod och sedan misslyckas med betalningen - kommer då butiken att acceptera samma kod igen om kunden försöker lägga en ny order
- Giltighetstid - skall butiken automatiskt pocka bort presentkort eller rabattkoder när giltighetstiden har gått ut
- Permanenta koder och presentkorts koder - du kanske vill köra en kampanj med 10% på alla varor i butiken. Då behöver du en funktion om tillåter att många kunder använder samma kod och kanske till och med samma kund flera gånger. Detta i motsats till presentkort som bara skall gå att utnyttja en gång.
- Funktion för att knyta rabatt kod till en vara eller en produktgrupp. Du kanske vill köra en kampanj på bara kaffeservetter eller bara kaffeservetter från tillverkare X
- Funktion för att förhindra utnyttjande av multipla rabatter. Typ om du har REA på några varor så kanske du inte vill att kunder skall kunna utnyttja en rabattkod för att få ytterligare x% rabatt på varor som redan har nedsatta priser. Presentkort skall självklart gå att utnyttja men kanske inte rabattkoder.

Finns säker mer som jag inte har tänkt på....
micnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 15:57 #3
hrosvall hrosvall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 4
hrosvall hrosvall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 4
Jag hade nog tänkt på nästa alla dom delarna, inte det sista med kampanjer och rea produkter... men jag har inte dom funktionerna heller (ännu).

Det blir en admin sida där man skapar och administrerar rabatter/presentkortskoder.

Det var mycket bra att få nedskriven lista på bra att tänka på! Tackar!

Tänkte också på om någon har gjort någon lite tabbe med sitt system... så man inte gör samma sak.
Men som du micnil skriver så måste man hålla kolla på hela processen!
hrosvall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 18:06 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Förutom rabatt i kr och procent så kan du erbjuda en gratis produkt. "Ange xxx i kassan och få en kostnadsfri näsduk". Förutsatt att produkterna som du ger bort har ett postekonomiskt format så kan det ofta bli billigare att ge bort prylar än att ge rabatter på ordervärdet.

Tänk på att rabattkoder kan sänka avslutningsfrekvensen. De som saknar rabattkod kan känna att de gör en dålig affär om de beställer utan kod och avbryter därför köpet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-28, 00:04 #5
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 488
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 488
Citat:
Originally posted by hrosvall@Feb 27 2009, 07:01
Jag har tänkt mig ett fält i kassan där man knappar in rabbatkod eller presentkortskod.
Vet inte om jag ar pettig men vad hander om man har en rabbatkod och ett presentkort, sa kanske 2 falt ar att foredra, skulle ocksa gora en A/B ett tag pa rabbatkoden eftersom det sanker avsluttninsfrekvensen som Gustav papekade.
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-28, 13:49 #6
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Ett presentkort kan ju också användas som en betalmetod så den bör ligga i kassan. En rabattkod kan ligga redan i varukorgen. Om det är en rabatt i kr så räknas den av från summan.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017