Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur förlänger jag en .SE domän hos Loopia

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-24, 15:29 #1
RobinGbg RobinGbg är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Jan 2008
Validating

Det är så att jag har några domäner hos Loopia, en av dom vill jag köpa till ytterligare 2 år på för jag ska vara säker på att den inte gå ut. Det är cirka 7 månader kvar men vill ändå lägga till ytterligare 2 år.

Vart går jag in för att göra detta?

Och en sak till, har 2 andra domäner som jag inte vill förnya. Kommer dom förnyas automatiskt? :angry:
Jag har läst runt lite och tror mig ha läst någonstans att dom förnyas automatiskt och man får en faktura hem, betalar man inte den går det till kronofogden.

Stämmer detta? :blink:

Mvh Robin
RobinGbg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 15:45 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Originally posted by www.loopia.se
Kontakt
Telefon: 021-12 82 22
Fax: 021-12 82 33
E-post: [email protected]
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 16:10 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by najk@Feb 24 2009, 16:45
Citat:
(www.loopia.se)Kontakt
Det där börjar bli lite tröttsamt.... Nu går det ju normalt sett snabbare att få svar här än genom Loopia.

Jag tror inte det går att betala för mer än ett år åt gången eller har något ändrats?
Oläst 2009-02-24, 16:19 #4
Validating

Validating

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av najk
Citat:
(www.loopia.se)Kontakt

Det där börjar bli lite tröttsamt.... Nu går det ju normalt sett snabbare att få svar här än genom Loopia.

Jag tror inte det går att betala för mer än ett år åt gången eller har något ändrats?
Men vaddå så jag ska helt enkelt vänta tills det är typ 1-2 veckor kvar till domänen förlöper och hoppas på att jag får en faktura hemskickad så jag kan förnya den?..

Det måste ju går på något annat sätt så jag får den förnyad nu?
RobinGbg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 17:01 #5
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Nykomling

Generellt sett fungerar förnyelsen så att om domännamnet är kopplat till ett webbhotellsabonnemang förnyas det per automatik även om fakturan inte är betald, medans om domännamnet ligger i ett LoopiaDNS-konto så sker endast förnyelsen om fakturan gällande domännamnet är betald.

Om du har ett domännamn hos Loopia som du inte vill behålla så är det alltid bäst att säga upp detta genom att kontakta vår ekonomiavdelning via e-post ([email protected]), glöm inte att skicka med ditt kundnummer.

Vi erbjuder i dagens läge inte flerårsförnyelser utan man kan endast förnya ett domännamn med ett år och detta bara genom att betala den faktura som vi skickar ut ca 60 dagar innan domännamnet löper ut.
Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 17:24 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Jag har varit nöjd kund hos Loopia sedan 2003, men det finns några småsaker jag inte alls gillar. En av dessa småsaker är att det inte går att registrera domäner för flera år framöver. Jag ser inte hur detta skulle kunna vara ett problem för Loopia.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 17:44 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Feb 24 2009, 18:24
Jag har varit nöjd kund hos Loopia sedan 2003, men det finns några småsaker jag inte alls gillar. En av dessa småsaker är att det inte går att registrera domäner för flera år framöver. Jag ser inte hur detta skulle kunna vara ett problem för Loopia.
Håller med dig.
Oläst 2009-02-24, 18:05 #8
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
när .se ändrar regler och prissättningar så vill man väll inte sitta med kunder som har förbetalt 5år och inbetalningarna till .se från loopia sker på årsbasis??
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 21:39 #9
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by Mickee@Feb 24 2009, 19:05
när .se ändrar regler och prissättningar så vill man väll inte sitta med kunder som har förbetalt 5år och inbetalningarna till .se från loopia sker på årsbasis??
Ja att införa flerårsregistreringar nu precis innan .se:s förändringar kanske inte är lämpligt. Men de förändringar som börjar gälla i mars(?) var knappast kända 2003. Kan inte Loopia betala in beloppet för flera år på en gång till .se? När andra registrarer sedan länge tillåtit flerårsregistreringar har Loopia hållit fast vid ett år i taget. Varför?

Detta gäller vad jag vet alla toppdomäner, inte bara .se som just nu råkar vara inne i en förändring.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 14:23 #10
Nykomling

Nykomling

Att Loopia har valt att endast tillhandahålla förnyelse på årsbasis beror främst på att våra leverantörer inte stödjer denna modell rent tekniskt sett. T.ex. gör .SE det inte nu och de kommer inte heller att göra detta efter övergången till ny affärsmodell även om det diskuteras lite av och till. Inte heller EURid ger denna möjlighet för .eu-domäner. Det stämmer dock att flerårsförnyelser är tekniskt möjligt hos registrys (Verisign mfl) för gTLDs (främst).

Jag tycker personligen att detta är en bra tjänst men det känns inte bra att erbjuda en tjänst endast för en del av de toppdomäner Loopia tillhandahåller. Det är fortfarande som övervägs om läget inte ändras för resterande toppdomäner. Rent teoretiskt sett så kan man producera effekten vi är ute efter hos Loopia redan idag.

Låt oss spekulera lite!

En kund har ett .SE-domännamn i sitt LoopiaDNS-konto. Domännamnet är registrerat och förnyat i ett år framöver mot en kostnad på 139 kr inkl moms. Kunden beställer sedan en LoopiaPrepaid-faktura på 1390 kr inkl moms och betalar denna. Så länge inte priset stiger (föga troligt) eller att kunden köper annat för pengarna så kommer vi att skapa en faktura varje år som per automatik betalas av LoopiaPrepaid och domännamnet förnyas. När 11 år från dagen då domännamnet först registrerades har gått och pengarna är slut så kommer fakturan att skickas till kunden. Vill man göra detta för flera domännamn så är det alltså bara att rycka fram miniräknaren och beställa mer LoopiaPrepaid.
Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017