FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Ja som sagt, som överskriften lyder. Kan webringar vara till skada i SEO-perspektiv? Eller är det bara till nytta? Förstår att det även beror på vilken "webring" man går med i, men i helhet - bra/dålgt? Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det första du ska kolla efter är om länkarna i "ringen" är seo-vänliga,
vissa är gjorda för att bara skicka trafik och inte länkkraft. En ny sida kan mycket väl få en bra boost av en bra ring. Men risken finns att man får in- och utlänkar till helt irrelevanta sajter vilket kan skada din sida mycket. Tror det var på seo-forum jag läste att några hade fått bra resultat av några stora sajter där man valde kategori osv. Dock vill jag även minnas att Matt Cutts har skrivit om "ringar" och då sagt att de helt klart räknas som spam i googles ögon. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, tack för ditt snabba svar! Det jag har funderat på är webring.com men då ska man med andra ord vara lite försiktig. Har haft en del med en "spam-stämpel" att göra tidigare, pga min inköpta domäns tidigare ägare.. och det är inte alltid lätt att tvätta av.
Tror jag får vänta lite och se, man vill ju inte riskera något. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Få som använder webring idag, dock finns topplistor kvar. Webringen var nog störst som företelse på 1990-2000 sen försvann det gradvis, tror nog det är totalt borta om något år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är syftet med att gå med i webringen? Att få trafik från den eller att få inlänkar som ska gagna SEO-mässigt?
Gäller det bara SEO-aspekten så föreslår jag vanliga länkbyten istället där du har bättre koll på relevansen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I en webbring är ju relevansen mycket hög då det är själva syftet med en webbring. Att länka ihop siter inom samma nisch/tema.
Tyvärr är de länkarna inte direkt sökmotorvänliga och idag vet jag inte om det ens ökar trafiken, som det en gång i tiden gjorde i slutet på 90-talet. /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Google klassar det som länkfarm, eller "googlebomb" som dem kallar det.
Jag avråder från att använda denna metod. Det är bättre att skaffa egna siter med bra och relevant content, eller byta länkar med relevanta sidor. mvh Kalle |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det enda, som även var meningen från början, var att "koppla ihop" siter inom samma ämnesområden och göra de lättillgängliga för besökare och siteägare. ALLT! som har att göra med "att skapa länkar själv" gillar inte Google. Men, måste man alltid följa de riktlinjerna? Självklart inte. I många fall, om en site blir "sänkt i google" beror det också på ett mycket osnyggt länkbyggande som det blir svårt att ta sig ur, om man ens tar sig ur det. Ett sådant förfarande händer oftast hos de som har kunder för att de blir för ivriga i att visa resultat snabbt för kunden, eller "nya inom SEO" som skaffar länkar till höger och vänster för att de hört att inlänkar är bra, och ju fler desto bättre ... vips har man sett till att siten istället för att ranka högt helt slutar ranka ... för ca 2 år sedan köpte jag en "mobildomän", den var "ledig" men hade historik. Den siten rankade aldrig speciellt bra och jag misstänker att det beror på hur länkbyggandet skett en gång i tiden och att "google kom ihåg det". Nu, 18 månader senare, var det bara att släppa den. Bygg länkar, men med förnuft, och webring är lika gott (för trafik) som andra "katalogsubmissions", hamna på en "länkbytarsida" eller liknande /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|