Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Byta från FirstClass till en "riktig" community

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-23, 01:48 #1
Skurt Skurt är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Feb 2009
Skurt Skurt är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Hejsan, mitt första inlägg här,

Det är så att företaget där jag jobbar, där jag är IT-ansvarig, har tagit över en community som körs i FirstClass. Min chef vill ganska snart veta vad det kostar att driva denna som en webbaserad lösning istället, vilket jag har som förslag. För er som inte vet vad FirstClass är kan jag berätta att det är en stenålders BBS-programvara som användarna inte gillar och har ständiga krångel med och som är en plåga för mig att administrera. Communityn är http://www.same.net. Vi har idag ca 2900 användare, men användarna försvinner med en takt av 500 användare/år (kontona autoavregistreras efter att de varit inaktiva i 2 år). Som mest har vi haft ca 7000 användare. Vi har en budget just för communityn på ca 400000-480000 kr under det första året, därefter ca 180000 kr/år.

Min första tanke var att projektanställa en PHP-kunnig person som gör "backend" jobbet, samt en webbdesigner för "frontend" jobbet (en sådan kanske vi redan har, men vi måste betala honom rätt mycket). Desutom vill vi ha hela sajten översatt till tre samiska språkvarianter, förutom att den skall vara på svenska. Översättare kan vi få tag på på ett eller annat sätt. En sak som komplicerar det hela är att användarna på något sätt skall ha egna mailadresser. Vad jag har förstått går detta att skapa i en PHP-baserad lösning, men inte helt utan problem? Jag har möjlighet att få ut alla användares användarnamn, lösenord och mailadresser ur det nuvarande systemet till en Excel-fil. Går det sedan att importera dessa data till det nya systemet så att nuvarande användare kan börja logga in direkt utan att behöva registrera sig på nytt?

För att inte göra detta inlägget för långt frågar jag er helt enkelt, hur gör jag?

Skall jag föreslå min chef att vi utvecklar en egen community baserad på PHP, eller skall vi kanske ha den moduluppbyggd med vBulletin, Drupal eller liknande? Och hur skall jag veta innan vad allt kommer att kosta? Jag har läst lite inlägg här på WN, där ni skriver att kostnaden för en egen utvecklad community ligger en bra bit över vår budget. En community jag har spanat in är http://www.familjeliv.se. Jag skulle vilja ha samma upplägg som på den. Moduluppbyggda skall väl vara billigare, men med hur mycket? Går det att få en "samisk touch" på en sådan?

Jag kanske skall tillägga att om någon vill vägleda oss och ge oss professionell hjälp i det här så går det bra att kontakta mig, självklart mot ersättning. Helst före fredag 27/2, eftersom vi då måste bestämma oss för om vi skall förlänga supportavtalet med FirstClass.
Skurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 16:11 #2
Elker Elker är inte uppkopplad
Nykomling

Elker Elker är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by Skurt@Feb 23 2009, 02:48
Går det att få en "samisk touch" på en sådan?
Haha, jo men det går väl. Har du en modulbaserad OpenSource-lösning (såsom Drupal) och vet hur PHP samt webbdesign fungerar så går det nog väldigt lätt.
Elker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-24, 18:53 #3
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
OM du kan få ut uppgifterna i klartext (utan ev. kryptering) så är det helt klart väldigt enkelt att byta.

Men om ni skall finnas på webben så rekommenderas helt klart någon form av kryptering/hash+salt av lösenord.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017