FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så om jag använder min iPhone mycket i firman för att svara på mail och ha kontakt med kodaren/kunder/redovisningskonsulten så får jag ändå inte dra av den på firman?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
(Någon får rätta mig om jag har fel) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har gjort det enkelt för mig, mitt företag har betalat min telefon men jag står för alla samtalskostnader privat. Antalet samtal jag ringer som är företagsrelaterade är försvinnande få, jag har telefonen för att kunna ta emot företagsrelaterade samtal.
Har svårt att tänka mig att skatteverket skulle protestera. När det gäller internet så har jag två abonnemang, ett som jag betalar privat och ett som företaget betalar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har du någon källa/hur vet du det? Egen erfarenhet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag har två olika laptops att jobba med och den jag sitter vid nu är betydligt bättre, följaktligen stavar jag bättre med denna datorn.... :-) Jag borde ta MER whiskey.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
http://www.skatteverket.se/rattsinformatio...dd80002708.html
"Skatteverkets ställningstaganden Mobiltelefon mot fast avgift - arbetsredskap eller förmån? Datum: 2009-02-11 Område: Arbetsgivarområdet, Inkomstskatt - Tjänst Dnr/målnr/löpnr:131 126210-09/1111 Sammanfattning Om arbetsgivaren tillhandahåller en anställd mobil telefoni enligt abonnemang med fast avgift för att användas i arbetet (arbetsredskap), ska den anställde inte förmånsbeskattas för privatsamtal som kan ha förekommit. Detta gäller under förutsättning att arbetsgivaren i varje enskilt fall bedömer att det är av väsentlig betydelse för att den anställde ska kunna utföra sina arbetsuppgifter att ha tillgång till mobiltelefon. Förmånen att kunna ringa privata samtal får då bedömas vara av begränsat värde och svår att särskilja från nyttan i anställningen. Andra privata tjänster via mobiltelefonen omfattas inte av skattefriheten om de ligger utanför den fasta avgiften och faktureras särskilt. Om en anställd i andra fall fritt får disponera en mobiltelefon för privat bruk uppkommer enligt allmänna regler en skattepliktig förmån. Detta gäller också fortsättningsvis för arbetstelefoner med möjlighet att särskilja privatsamtalen genom förvalda prefix, om arbetsgivaren betalar privatsamtalen." http://www.skatteverket.se/rattsinformatio...8bc8000934.html "Rekommendationer: Normalt bör den privata andelen av telefonkostnader kunna beräknas till minst 1 600 kr/år exkl. moms (moms därpå 400 kr). " |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|