Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Avdrag för enskild firma hemifrån

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-23, 03:17 #11
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Conny kanske borde investera i ett nytt tangentbord, eller möjligen ta en whiskey mindre innan han sätter sig framför datorn

Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Problemet är ju att man inte kan registrera något på sin firma, för du har ju egentligen ingen firma som enskild företagare. Abonnemanget kommer alltid att stå på dig som privatperson eftersom ditt personnummer också är ditt organisationsnummer. Det enda är väl att på faktureringsadressen kan det stå:
Firmanamn
c/o Privat Namn
Adress
Postort
Det har blivit hårdare med avdrag i hemmet, och med all rätt egentligen. Hade man ett bredband och ett telefonabonnemang innan man startade firman är det inte rimligt att man helt plötsligt ska kunna dra av dessa bara för att man även börjar använda dem i tjänsten. Som sagt, skaffar man ett extra abonnemang eller ett bättre bredband så är det en sak, men inte om man använder samma saker som man gjorde som privatperson.
Det går alldeles utmärkt att beställa företagsabonnemang på företaget om det är en enskild firma. Jag hade i många år ett ISDN-abonnemang för företagets telefon och fax i min lägenhet. Jag hade samtidigt ett vanligt abonnemang för privat bruk. Idag har jag ingen fast telefon alls.

I ditt fall verkar det bättre att - om det är värt det - ta upp samtalskostnaden för utförda arbetssamtal. Du kan ju alltid skaffa en operatör till och använda prefix när firman ska betala dina samtal - det är väl främst till mobil eller utland som kan bli värt att redovisa.
Jag har mobila bredbandet och laptopen på företaget (enskild firma) och det är helt okej att dra av det enligt SKV. Det används bara på kundmöten.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 11:20 #12
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Så om jag använder min iPhone mycket i firman för att svara på mail och ha kontakt med kodaren/kunder/redovisningskonsulten så får jag ändå inte dra av den på firman?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 13:56 #13
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Citat:
Originally posted by aDonis@Feb 26 2009, 11:20
Så om jag använder min iPhone mycket i firman för att svara på mail och ha kontakt med kodaren/kunder/redovisningskonsulten så får jag ändå inte dra av den på firman?
Det finns säkert många som drar av sin mobil utan problem. Men skulle de kika närmare på dina avdrag tror jag inte att det skulle gå igenom om du bara har en enda mobil. Det skulle ju innebära att du inte använder en mobil privat, alls. Vad man får göra är avdrag för de samtal man gjort i tjänsten. Lättast då är kanske att ha ett fast pris abonnemang och sen dra av så stor procent av kostnaden som du anser är rimlig.

(Någon får rätta mig om jag har fel)
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 14:08 #14
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Det finns säkert många som drar av sin mobil utan problem. Men skulle de kika närmare på dina avdrag tror jag inte att det skulle gå igenom om du bara har en enda mobil. Det skulle ju innebära att du inte använder en mobil privat, alls. Vad man får göra är avdrag för de samtal man gjort i tjänsten. Lättast då är kanske att ha ett fast pris abonnemang och sen dra av så stor procent av kostnaden som du anser är rimlig.

(Någon får rätta mig om jag har fel)
Skatteverket har precis ändrat sin ståndpunkt gällande fastpris-abonnemang. Hela summan får dras av.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 14:13 #15
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Jag har gjort det enkelt för mig, mitt företag har betalat min telefon men jag står för alla samtalskostnader privat. Antalet samtal jag ringer som är företagsrelaterade är försvinnande få, jag har telefonen för att kunna ta emot företagsrelaterade samtal.

Har svårt att tänka mig att skatteverket skulle protestera.

När det gäller internet så har jag två abonnemang, ett som jag betalar privat och ett som företaget betalar.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 15:24 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Danski@Feb 26 2009, 14:08
Skatteverket har precis ändrat sin ståndpunkt gällande fastpris-abonnemang. Hela summan får dras av.
Det är ju jättebra, jag kör fast pris. =)

Har du någon källa/hur vet du det? Egen erfarenhet?
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 16:10 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by jonny@Feb 22 2009, 22:31
Conny kanske borde investera i ett nytt tangentbord, eller möjligen ta en whiskey mindre innan han sätter sig framför datorn
Det är det sabla tangentbordet som hakar upp sig efter att jag tappat en del brödsmulor i det, vissa tangenter får man nästan slå med hammare på för att de ska funka.... :-(

Jag har två olika laptops att jobba med och den jag sitter vid nu är betydligt bättre, följaktligen stavar jag bättre med denna datorn.... :-)

Jag borde ta MER whiskey....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 16:19 #18

http://www.skatteverket.se/rattsinformatio...dd80002708.html

"Skatteverkets ställningstaganden
Mobiltelefon mot fast avgift - arbetsredskap eller förmån?
Datum: 2009-02-11

Område: Arbetsgivarområdet, Inkomstskatt - Tjänst

Dnr/målnr/löpnr:131 126210-09/1111 Sammanfattning
Om arbetsgivaren tillhandahåller en anställd mobil telefoni enligt abonnemang med fast avgift för att användas i arbetet (arbetsredskap), ska den anställde inte förmånsbeskattas för privatsamtal som kan ha förekommit. Detta gäller under förutsättning att arbetsgivaren i varje enskilt fall bedömer att det är av väsentlig betydelse för att den anställde ska kunna utföra sina arbetsuppgifter att ha tillgång till mobiltelefon. Förmånen att kunna ringa privata samtal får då bedömas vara av begränsat värde och svår att särskilja från nyttan i anställningen.

Andra privata tjänster via mobiltelefonen omfattas inte av skattefriheten om de ligger utanför den fasta avgiften och faktureras särskilt.

Om en anställd i andra fall fritt får disponera en mobiltelefon för privat bruk uppkommer enligt allmänna regler en skattepliktig förmån. Detta gäller också fortsättningsvis för arbetstelefoner med möjlighet att särskilja privatsamtalen genom förvalda prefix, om arbetsgivaren betalar privatsamtalen."

http://www.skatteverket.se/rattsinformatio...8bc8000934.html

"Rekommendationer: Normalt bör den privata andelen av telefonkostnader kunna beräknas till minst 1 600 kr/år exkl. moms (moms därpå 400 kr). "
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017