FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jahapp, så var det dags igen. Skillnaden är den här gången att personen inte bara backar och struntar i det hela utan kommer med grej på grej.
En beställning från en man som skulle beställa dyrt till alla hjärtans dag och kortet skulle vara till "hans älskade syster". Fakturabetalning förstås. Mailadressen gick till en Lena. Klart han kan ha transsexuella tendenser, men det är väl mindre sannolikt. Då man inte brukar köpa så dyrt till sin syster på alla hjärtans dag samt inte vilja ha bekräftelsen till sin egen mailadress satte jag rek på försändelsen. Fick då mail med frågan om fakturan låg i paketet. Svar ja. Fick besked om att han inte hann hämta ut det på några dagar och var orolig att den skulle förfalla. Han fick fakturauppgifterna för att kunna betala innan förfallodatum, och hämta ut paketet lite senare. Ett nytt mail ankom och personen "var plotsligt tvungen att aka till England for att hans mamma var doende, och skulle stanna dar tills att allting var over". Dvs obestämd tid. Han hade skickat sin fru att hämta ut försändelsen men det gick ju inte då det var rek. Kunde vi ändra på detta undrade han. Svar nej. Det var ju så synd tyckte han eftersom hans fru så gärna ville ha det som var beställt. Hans fru? Han skulle ju ge det till sin syster? Och vem fan är Lena som alla mail kommer ifrån? Ok, så min egentliga fråga efter detta långa inlägg (ville ge er lite bakgrundsinfo mest som kuriosa) är att när jag kontrollerar mailets IP så hittar jag X-originating-IP som jag tror är där mailet först skickas ifrån. Stämmer det? Det är isåfall i Malmö.... Men inte samma IP som beställningen gjorts ifrån. Tiden för avsändandet stämmer dock med engelsk tid, det skiljer exakt en timme. Är det tiden som är inställd på avsändarens dator, eller är det tiden på någon server? Mina kunskaper gällande sånt här är inte 100 eftersom jag aldrig behöver pyssla med det. Om jag får fler mail, kan jag med säkerhet säga att det är ett bedrägeriförsök det handlar om? Med hänvisning till att X-originating-IP är i Sverige när personen säger sig vara i England? Kan man fuska med tiden som anges? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Allt som har med mail att göra går att manipulera. Har själv testat skicka mail till mig själv där jag lyckats manipulera nästan alla uppgifter: Tid skickat, avsändare, ip-nummer m.m
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sen borde man kunna skicka via en engelsk proxyserver, då borde de ju stå den engelska tiden?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Fast om man är så inkompetent att man mailar från fel persons namn och glömmer bort sin story tror jag inte man manipulerar tiden eller sitter på en engelsk proxy
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Då borde ju IP-numret som leder till Malmö manipuleras bort kan man tycka... Annars har personen ju manipulerat åt fel håll liksom.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ok, så här blev det. Jag sa att om kunden bara betalade fakturan så skulle vi skicka försändelsen igen om den kom i retur till oss. Till min stora förvåning betalades faktiskt fakturan och jag skämdes lite för att jag hade haft förutfattade meningar.
MEN vi skickade den på nytt och eftersom fakturan var betald så tänkte jag att allt var frid och fröjd och skickade försändelsen som brev för att vem som helst skulle kunna hämta den utan bekymmer. Detta var den 19e mars. Nu hör kunden av sig och säger att den inte har kommit fram. Suck.... Någon åsikt om hur jag ska göra? Vill ju inte gärna betala tillbaka pengarna eller skicka en ny klocka när jag är övertygad att kunden kommit på att vi inte kan bevisa att brevet kommit fram utan kollinummer. Jag är frikostig mot "riktiga" kunder men detta är ju så uppenbart en scam och jag vill inte erkänna mig besegrad. Känns som en principsak liksom... Hur brukar ni göra när kunder säger att det inte kommit fram? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag brukar säga att de får polisanmäla det och skicka en kopia av polisanmälan annars drar jag inte bort kravet. Rent lagligt håller det inte och Kreditor backar direkt, men det kan ha effekt ändå.
De flesta bedrägerinötter vet inte hur det fungerar med factoring ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Excellent! Typ anmäla att någon skum typ har fått tag i avin och stulit deras post då? Vi vill ju inte gärna bli anmälda för bedrägeri, och Posten kan man ju knappast polisanmäla. Polisen skulle visserligen inte befatta sig med en enstaka anmälan mot webbutiken, det inser jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
I det här fallet så hade jag kontaktat kundens utlämningsställe och pratat med personalen där. Jag hade bett dem att leta igenom hyllorna för att se om försändelsen finns där. Kan de inte hitta försändelsen, så hade jag frågat om någon kan minnas att de lämnat ut ett skrymmande brev till en person med kundens namn. Utlämningsstället är ofta kundens närbutik, så personalen brukar ha koll. I värsta fall så får du helt enkelt skicka varan en andra gång. Väljer man att skicka skrymmande brev istället för paket (som även jag gör), så måste man helt enkelt räkna med att man kommer att bli lurad med jämna mellanrum. Man får ta in det i kostnadskalkylen och räkna det som en fraktkostnad. Självklart så kan man försöka att "lirka" lite i de fallen då det känns uppenbart att det rör sig om ett bedrägeri. Jag har skickat dig PM med lite tips om hur jag brukar göra då jag vill syna eventuella bedragare. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|