Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-27, 19:37 #291
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by vco-systems@Feb 27 2009, 13:23
Citat:
Här på WN dyker det titt som tätt upp personer som skriker och gråter över att någon stulit deras design eller texter osv. Jag hoppas inte de personerna håller på med nedladdning av musik m.m. Eller skapade sajten med ett crackat Dreamweaver.
Det är en STOR skillnad på detta då de som har stulit design/texter använder ditt material för att tjäna pengar. Det är mer jämförbart med att sälja piratkopior.
I vilken paragraf av lagen läste du att det är ok att stjäla så länge man inte tjänar pengar på stöldgodset?

Lag och paragraf nummer tack. Skulle va intressant att läsa den.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 19:48 #292
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:
Här på WN dyker det titt som tätt upp personer som skriker och gråter över att någon stulit deras design eller texter osv. Jag hoppas inte de personerna håller på med nedladdning av musik m.m. Eller skapade sajten med ett crackat Dreamweaver.

Det är en STOR skillnad på detta då de som har stulit design/texter använder ditt material för att tjäna pengar. Det är mer jämförbart med att sälja piratkopior.

I vilken paragraf av lagen läste du att det är ok att stjäla så länge man inte tjänar pengar på stöldgodset?

Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 19:58 #293
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Då skall vi se här VCO-systems. I din signatur har du en länk till en sida. Jag tänker använda alla bilderna där och de texter som står för en egen webbplats. Som jag inte tjänar pengar på.
Det är helt ok för dig då?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 20:04 #294
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 27 2009, 20:37
Citat:
Citat:

Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.
There you go.
Oläst 2009-02-27, 21:15 #295
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Är det någon som vet var man kan hitta ett schema för rättegången eller kanske vet hur den övergripande planeringen ser ut? På TPBs rättegångs-sajt verkar månadsbytet inte fungera.

Av det jag hört är jag otroligt förvånad över så mycket (halvpolitiska) åsikter och personliga intryck och gissningar som verkar användas av målsägarna. Jag hade verkligen förväntat mig att få lite insyn i forskning eller studier som pekar på deras basis för skadeståndsanspråk osv när jag suttit och lyssnat igenom timtals med material på SVT play. Finns sådant material i bevisbördan men har ännu inte diskuterats eller har jag rent av missat det i bläddrandet och spolandet?

Hade förvisso förväntat mig mer forskning inom samma område bland materialet från försvaret också, men där förlorar det väl trots allt sin relevans om målsägarna ändå inte kan överbevisa dem om att brottet skett från första början.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 21:17 #296
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Kolla på svt24.se, finns schema i pdf-format där vill jag minnas
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 21:29 #297
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by Onkelborg@Feb 27 2009, 21:17
Kolla på svt24.se, finns schema i pdf-format där vill jag minnas
Tackar, fanns till och med på förstasidan

Bara pläderingarna kvar om någon mer undrade.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-28, 00:05 #298
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Originally posted by hubbert@Feb 27 2009, 19:58
Då skall vi se här VCO-systems. I din signatur har du en länk till en sida. Jag tänker använda alla bilderna där och de texter som står för en egen webbplats. Som jag inte tjänar pengar på.
Liknelser kan vara bra, men plagiering av webbsidor borde jämföras med plagiering av musik/film och inte att ta del av eller sprida musik/film på olovlig väg.

Ska ni jämföra att ta del av eller sprida musik/filmer på olovlig väg med webbsidor, så borde ni jämföra det med någon som man måste betala eller få tillstånd att få ta del av.
Detta kan t.ex. vara om någon börjar sprida Aftonbladets Plus-artiklar via olika kanaler utan att Aftonbladet får betalt för det verk de säljer rättigheter för användare att ta del av.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-28, 06:26 #299
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:
Ursprungligen postat av hubbert

Liknelser kan vara bra, men plagiering av webbsidor borde jämföras med plagiering av musik/film och inte att ta del av eller sprida musik/film på olovlig väg.

Ska ni jämföra att ta del av eller sprida musik/filmer på olovlig väg med webbsidor, så borde ni jämföra det med någon som man måste betala eller få tillstånd att få ta del av.
Detta kan t.ex. vara om någon börjar sprida Aftonbladets Plus-artiklar via olika kanaler utan att Aftonbladet får betalt för det verk de säljer rättigheter för användare att ta del av.
Antingen finns det en upphovsman eller inte.

borde jämföras med...
det är stor skillnad på...
o.s.v.

Personliga åsikter om hur man vill det ska va är ju rätt ointressant i sammanhanget.

Plus-artiklar i Aftonbladet? Vad har det med saken att göra?

Säger det igen i fall du missade det.
Sen om det är ett musikstycke, en film, en text på en hemsida det spelar faktiskt ingen roll.
Oläst 2009-02-28, 09:22 #300
rics avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 28 2009, 06:26
Personliga åsikter om hur man vill det ska va är ju rätt ointressant i sammanhanget.

Plus-artiklar i Aftonbladet? Vad har det med saken att göra?

Säger det igen i fall du missade det.
Sen om det är ett musikstycke, en film, en text på en hemsida det spelar faktiskt ingen roll.
Tyvärr missade jag det igen, och några personliga åsikter om upphovsrätten har jag inte uttryckt.

Det jag menar är att ni inte kan göra en liknelse mellan att ta någon annans verk och inkludera det i sitt eget verk med piratkopiering. Då säger ni att plagiering är samma sak som piratkopiering.
Då jämför ni äpplen mot päron, två skilda saker även om båda är frukter (upphovsrätt).
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017