Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-20, 20:19 #171
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Feb 20 2009, 19:57
Hela debatten är helt vrickad. För att ta musikindustrin som exempel, de levererar inte den tjänst som deras kunder vill ha, det är något de kanske börjar förstå nu men om de hade förstått när Napster var aktuellt så hade verkligheten sett helt annorlunda ut idag.
Vi är många som har pengar och är villiga att betala, men jag har inte köpt en skiva på över 10 år. Jag är inte typen som är så engagerad att jag hänger i skivaffären, provlyssnar, lägger massa tid på att välja vilken skiva jag ska köpa osv. Samtidigt tycker jag det mesta som spelas på radio suger stenhårt. Alltså har jag inte spenderat några pengar på cd-skivor.
Nu har skivindustrin chansen att tjäna pengar på mig som premiumkund hos Spotify. Många skivbolag vill ha mina pengar, men vissa skriker i högan sky och vill INTE vara med. Sorry grabbar, ni får inte mina pengar
Spotify (och snart flera konkurrenter antar jag) levererar det kunderna vill ha Vakna, skivbolagsfolk
Men höj blicken lite, tror ni att det är en NY diskussion eller situation att kunder vill ha mer än företagen levererar ? Den egentligen enda skillnaden (förutom den vidare spridningen till följd av informationssamhället) är att det GÅR att ta vad man vill ha, och att det på något sätt har blivit okej att göra det.
Tror ni det främjar teknikutvecklingen om man tar bort det ekonomiska incitamentet ?

Såhär har det ju sett ut dom senaste 70 åren åtminstone, vid varje teknikskifte, oavsett om formatet heter VHS, DVD, LD, DC, LP, MD eller VCD osv. osv...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 20:38 #172
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Men det är onekligen intressant, jag vill inte göra det till en generationsfråga, men om vi delar upp det i grupp 1 och 2 då, så sitter grupp 1 där med sin överlägsna tekniska plattform, men helt utan innehåll, medans grupp 2 producerar, och har producerat, allt innehåll....det är ingen som ser farorna ?
För mig är det iaf ingen tvekan om vilken grupp jag föredrar att tillhöra, jag gillade Forrest Gump redan på VideoCD formatet, som tekniskt var en tillbakagång från LD, båda var format som man var tvungen att ta sig till affären för att införskaffa, vilket innebar att det fanns en jätterisk att man faktiskt kunde träffa människor på vägen...

Men vad tror ni, främjar det utvecklingen ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 21:10 #173
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Allt detta handlar bara om en sak.
Att om det finns ett gratis alternativ så väljer de flesta det.

Det gnälls det över att skivbolagen inte kommer med bra alternativ.
Hur ska de kunna konkurera med piratsajter som erbjuder gratis nedladdning? Hur? Berätta det.
Även om skvbolagen erbjöd sina låtar för 50 öre.st, så skulle de inte kunna konkurera.

Det absolut svagaste argumentet för fildelning (av olagligt kopierat material) jag sett hittils, måste ändå va det att stora bolag tjänar mycket pengar, vilket i sin tur skulle rättfärdiga att man stjäl frå dem.
Anarki kallas det.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 23:31 #174
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Jag tror inte på en fällande dom, inte i HD alla fall. Men den lagstiftning som finns känns det svårt att bli dömda.

Isåfall skulle dom bli dömda av sina politiska åsikter, skulle man sätta dit vägvärket för medhjälp för brott mot fortkörning bara för att ansvarig/chef för vägvärket skulle haft en uppfattning om att det är rätt att köra forfort?

TPB är bara en teknisk plattform, med dom lagar som finns idag och hur TPB är uppbyggt kan aldrig leda till att ansvariga har begått ett brott eller ens kunna bli åtalade för medhjälp.

Åklagaren försöker åtala dom för deras politkska uppfattning endast.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 01:25 #175
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
gummianka: Jag skrev "min personliga uppfattning" för att det mig veterligen inte finns några vedertagna studier på om skrivbolagen förlorar pengar. Visst finns det studier, beställda av skivbolagen själva, som visar att de förlorar miljarders miljarders kronor på piratkopieringen. Men sen finns det studier som den nyligen uppmärksammade studiern från Holland, beställd av den Holländska staten, som visar att piratkopiering faktiskt främjar kulturen och musikintresset (-->mer inkomster till musikbolagen och musikerna).

Själv är jag av den uppfattningen (Yepp, min personliga uppfattning) att jag och de flesta jag känner antagligen inte hade haft det vida musikintresse vi har idag om det inte hade varit för Napster i slutet av 90-talet. Hade musiken jag gillar, för jag håller mig kanske inte i mainstreamledet, inte funnits tillgänglig på internet så hade jag antagligen inte utvecklat samma musikintresse. Därmed hade jag antagligen inte gått på konserter och inte heller köpt de skivor jag köper idag.

Du verkar uppriktigt irriterad över det men egentligen är det bara samma faktum som när kasseten lanserades och skivbolagen spådde miljardförluster och lobbade fram kassetskatten som hänger kvar än idag på diverse medier eller när filmbolagen protesterade kraftigt mot videon som skulle förstöra hela deras intäktsbas. (Återigen blev kassetskatten lösningen). Faktum är att den här diskussionen uppstått kring varje teknikskifte sen grammofonen och kontentan är att vi idag konsumerar mer media än vi någonsin gjort. Skiv- och film-bolagen sätter försäljningsrekord på försäljningsrekord så kanske är teknikskiftet inte alls av ondo? Även om många hävdar att det är ren stöld. Bolagen kommer anpassa sig, det har de alltid gjort och tills dess att jag faktiskt kan ladda ner den där i Japan specialutgivna CDn från mitt pojkrum i Svedala lagligt (mot betalning) så är det troligt att jag kommer göra det olagligt.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 21:55 #176
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 20:17

Många talar sig varma om Spotify men hur många betalar egentligen för tjänsten? Fungerar inte en sådan tjänst i längden så är det svårt för skivbolagen att tro på de nya vägarna.
Gratis versionen reklamfinansieras, alltså fungerar även den. Det tror jag är framtiden. Varför inte en Spotify movies?

De som inte vill betala, då får någon annan betala, så fungerar det mest använda mediet idag, tv och tidningar. Varför inte på film, musik?

TV (webb-tv på kanal 5, svt, tv4 m.f.) har fattat det, tidningar (metro, city m.f.) har fattat det, varför skulle det vara så svårt för resten att hänga på?
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 22:23 #177
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by grinditwp@Feb 21 2009, 15:55
De som inte vill betala, då får någon annan betala, så fungerar det mest använda mediet idag, tv och tidningar. Varför inte på film, musik?

TV (webb-tv på kanal 5, svt, tv4 m.f.) har fattat det, tidningar (metro, city m.f.) har fattat det, varför skulle det vara så svårt för resten att hänga på?
Jag tror att det kan förklaras med att TV4, TV3, och kanal 5 redan är finansierat med reklam innan det läggs ut på webben.
Film och musik måste i så fall finansieras fullt ut på webben, vilket måste va betydligt svårare när det finns "gratis" alternativ.
Oläst 2009-02-21, 23:09 #178
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 21 2009, 23:23

Jag tror att det kan förklaras med att TV4, TV3, och kanal 5 redan är finansierat med reklam innan det läggs ut på webben.
Film och musik måste i så fall finansieras fullt ut på webben, vilket måste va betydligt svårare när det finns gratis alternativ.
Du menar på samma sätt som musikbranschen tjänar pengar på konserter och merchandise?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 23:11 #179
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Feb 20 2009, 19:57
Nu har skivindustrin chansen att tjäna pengar på mig som premiumkund hos Spotify. Många skivbolag vill ha mina pengar, men vissa skriker i högan sky och vill INTE vara med. Sorry grabbar, ni får inte mina pengar!

Spotify (och snart flera konkurrenter antar jag!) levererar det kunderna vill ha! Vakna, skivbolagsfolk!
Jag kan inte mer än hålla med. Har inte ens tänkt tanken på att ladda ner en musikfil, laglig eller olaglig, sedan jag fick Spotify (som jag tom köper premium på). Finns inte musiken där lyssnar jag på youtube, som också erbjuder rättighetsinnehavaren ersättning.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 01:26 #180
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Film och musik måste i så fall finansieras fullt ut på webben, vilket måste va betydligt svårare när det finns gratis alternativ.

Du menar på samma sätt som musikbranschen tjänar pengar på konserter och merchandise?
Det är för skönt när man lumpar ihop (säkert flera hundra tusen bara i Sverige.) alla som jobbar med musik till "musikbranschen" som en enda stor ond skapelse.

Gissningsvis kan 10% leva på sin musik (inkl. konserter o merchandise)
90% får en spark i skrevet och uppmanas släppa alla sina låtar i princip gratis.

Hur är det med alla andra "branscher"?

Ehandelsbranschen?
Webbdesignbranschen?
Webbutvecklingsbranschen?
Programutvecklingsbranschen?
o.s.v. o.s.v.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017