FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Tjena,
Jag har två mailadresser som jag båda vill använda via Outlook 2007. Hur gör jag detta på enklaste sätt? En variant är väl att skapa två profiler, en för varje mailadress. Detta göra man via Kontrollpanelen-->Epost. Men det vore ännu smidigare att ha båda i samma program, typ två uppsättningar av Inkorg, Skickat osv. Hur har ni löst det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan väl bara lägga till båda kontona i Outlook. Sedan skapar du en regel som automatiskt flyttar mail till vardera mottagaradress till separata mappar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Kan man skapa en till uppsättning av "Personliga mappar"? Även om jag gör som i inlägget ovan kommer alla skickade mail hamna i samma mapp antar jag. Vore skönt att bara ha två uppsättningar mappar till vänster, en för varje mailadress. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan också skapa regler för skickade mail så att de stoppas i olika mappar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Använd Thunderbird istället. Där är det enkelt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Klarar mailservern IMAP4-protokollet så lägger du upp två separata konton så är saken biff. Då får du automatiskt olika katalogstrukturer för de olika kontona, I OL2003 och OL2007 så kan du dessutom enkelt ange vilket konto som ska vara avsändare för dina nya mail du skickar.
Du behöver inte skapa några regler för att sortera upp emailen enbart för att skilja på de olika kontona. Det kan ju finnas andra skäl att ha regler men denna regel slipper du med IMAP. Jag har själv använt IMAP4 sedan 1996 och det är underbart mycket bättre än POP3, för inkommande post. För utgående används fortfarande SMTP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur löser man det smidigast i Thunderbird? Kör regler nu och har mappar, men funderar på hur jag kan få ännu bättre ordning. Vad är att föredra, och kan man skapa egna signaturer för varje mailadress?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Liten följdfråga..
Har fått det att fungera med IMAP och det verkar riktigt bra. Däremot har jag ett gmail-konto och ett annat, som jag vill ha olika e-postinställningar för(ex. att inte spara skickade meddelanden på ena kontot osv.) Har kollat runt i Outlook 2007 och det verkar som de inställningarna gäller för alla konton? Det går att ändra vissa saker för separata konton men in det. Anledningen är att gmail automatiskt sparar varje skickat mail, kryssar man då för "Spara skickade meddelanden" i Outlook blir det två kopior av varje skickat mail. Min andra mail däremot sparar inte automatiskt och där vill jag ju ha en kopia och då måste jag kryssa för.. ja, ni fattar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|