FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Har precis börjat att lära mig PhP och har en mail formulär där jag önskar lite hjälp med att kunna bygga ut mail () så att, när jag får mailet från min hemsida så vill jag att den ser ut så som jag vill ha tex http://communityguide.se/layout2/bilder/mail.jpg . Jag har en grund script från webdesignskolan där jag vill lägga till.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det underlättar om du är lite mer specifik. Vad exakt behöver du hjälp med?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Du kan inte lägga i flera variabler i funktionen MAIL() utan måste baka in dem i samma variabel som i exemplet jag gav dig tidigare: $message = "meddelande: ".$message." namn: ".$name." adress: ".$address." ärende: ".$subject." email -- ".$email." "; Detta skrevs innan från samma person. Du kan få med den information du vill men då får du bygga vidare så att det passar dina behov. Du kan tex bygga vidare på "formmail.php" och lägga till mer information i variabeln för själva meddelandet "$message". Komplettera variabeln med den information du vill ha. Så här kan det tex se ut: $message = "meddelande: ".$message." namn: ".$name." företag: ".$foretag." ärende: ".$subject." email -- ".$email." "; Du måste själv ange alla variablerna som inte finns. Jag brukar tex hämta information från servern så här: $ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"]; $datum = date("Y-m-d"); $time_local = date('G:i:s'); Det som jag vill lägga till är klockan = $time_local = date('G:i:s'); ip-adress = $ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"]; adress: ".$address." |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du gör ny rad med \r\n och lägger allt i en variabel som meddelandetext
t.ex. $message = "Namn: ".$namn."\r\n Företag: ".$foretag. "\r\n Ärende: ".$subject."\r\n ". osv... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, variabeln $message i mitt exempel innehåller all body-text. Alltså texten som syns i meddelandet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltså:
T.ex: $to = mottagaradress $subject = Ämnet $message = Hela meddelandetexten $headers = Läs på om headers mail($to, $subject, $message, $headers); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
// om formuläret är korrekt ifyllt skickas informationen if (mail($to, $subject, $message ,"From: $email")) { Eller någonstans i detta if(get_magic_quotes_gpc()){ $name = stripslashes(trim($_POST["name"])); $email = stripslashes(trim($_POST["email"])); $address = stripslashes(trim($_POST["address"])); $message = stripslashes(trim($_POST["message"])); } else{ $name = $_POST["name"]; $email = $_POST["email"]; $address = $_POST["address"]; $message = $_POST["message"]; } // startar sessioner $_SESSION['name'] = $name; $_SESSION['email'] = $email; $_SESSION['address'] = $address; $_SESSION['message'] = $message; Adressen till min kontakt sida är http://www.communityguide.se/layout2...select=contact |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Notera att du MÅSTE tvätta allting som skall skickas med mail(), inte så värst svårt att skicka spam via mailformulär...
Notera även att PHP har en fördefinierad konstant som innehåller " \r\n ", PHP_EOL fungerar utmärkt för detta, (PHP_EOL == PHP End Of Line) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||