FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker det är otroligt löjligt det här med vad som anses rasistiskt eller inte. Svenska staten beslutade att bara minoriteter kan bli "hetsade"/förolämpade eftersom den svenska rasen är högre än de lägre minoriteterna. Finns mycket "rasistisk" smörja i den svenska statens historia och där tror jag det största problemet ligger.
Har någon svensk någonsin blivit diskriminerad på samma sätt som invandrare? Nej, för när en svensk yttrar nedvärderande kring utlänningar så ska det alltid komma någon annan svensk "Mobba inte de lägre raserna!" (fast det brukar väl låta i stil med "Det där var väldigt rasistiskt sagt!") men när utlänningen yttrar något nedvärderande mot svenskan låter det "Äsch, du är ju svensk - du behöver ju inte ta åt dig". Eller har jag fel? De största rasisterna är antirasisterna som ser rasistiska spöken över allt. Jag som svensk skulle aldrig ta illa upp om någon skulle kalla mig svennehora. Har större självförtroende än så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Med rasistiska tankegångar följer rasistiska uttryck, visst. Men även saker såsom misshandel, orättvisa rättegångar, stigmatisering av hela bostadsområden, diskriminering vid kontraktsteckningar osv osv osv. Bra att du har ett bra självförtroendet, medn det i sig gör föga för att utrota diskrimineringen oavsett på vilken basis den görs. Sen är det väl tämligen självklart att poliser som laddar upp med uttryck som att de ska ge någon stryk så att den inte kan gå inte är lämpliga till något yrke med extra våldsbefogenheter - oavsett rasistiska gliringar (som i sig torde tyda på att de är oförmögna att utföra sitt jobb rättvist).
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
|
Citat:
Nu tycker jag förvisso att det är olämpligt att yttra sådana ord som polisen använde, men är någon större skada skedd om de sedan jobbar enligt de lagar de är ämnade att följa? Min poäng är; Slutar vi upp med att leta rasism över allt så kommer rasismen att försvinna. Att hänga ut poliserna som rasister (oavsett deras uttalanden) gör knappast situationen i Rosengård till den bättre. Exempelvis var ordet negerboll, när jag var liten, bara en god bakelse. Det var först på äldre dar som man öht förstad att ordet var "rasistiskt". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Medlem
|
Har foljt den har traden sedan start och med stor svarighet undvikit att svara eftersom jag vet vilka kommentarerna kommer att bli efterat. Nu kan jag dock inte halla mig langre. Jag ar sjalv fran omradet och har delatgit i denna och x antal liknande histiorier som dock inte fatt samma mediala uppmarksamhet.
Jag vill till en borjan fordomma polisernas uttal. Att saga nanting som dem gjorde och samtidigt veta att det dokumenterades pa film ar ren idioti. Ni kommer sakert ihag uppdrag granskning for ett antal ar sen nar politiker gjorde i princip samma sak i sina valstugor (inte bara moderater aven sossar fast det inte visades). Partierna fordomde deras uttal och likt som rikspolischefen gjorde nu "gick i taket". Av egen erfarenhet fran min tidigare anstallning kan jag bara saga att rikspolischefen ar ute och cyklar. Detta ar inte en isolerad handelse som inte hander sa ofta. Det ar bara det att far inte media tag pa det sa har det aldrig hant. Det ar nog svart att forsta situationen pa rosengard. Just denna incident ar ju bara en liten del av vad som dagligen forsiggar har och handlar nog egentligen inte bara om vad som hande denna dag. Poliser, busschafforer, ambulanspersonal, brandman, vaktare mm kan dagligen vittna om hot och vald fran invanarna har. Det ar inte bara ett par oskyldiga fingrar i luften har och dar. Glapord, stenkast, skottlossningar och mordhot, ar vardag for myndighetspersoner i denna stadsdel. Jag vill inte pa nagot satt forsvara personerna som gjort dessa uttalande men, samtidigt beratta hur det dagliga livet pa rosengard fungerar sa att folk som inte kommer harifran kanske far en battre blick av vad som egentligen pagar. Invandrarna i malmo tillfor otroligt mycket till var stads utveckling men som vanligt sa far den grupp som skoter och vill gora ratt for sig lida for vad en liten grupp hittar pa och allihop blir klassade som blattar eller liknande. Endast 35.9% av malmos befolkning ar invandrare medan over 80% av rosengards befolkning ar invandrare (kalla: sv.wikipedia.org). Sa summa summarum, vem som an sagt vad och gjort vad sa tycker jag att i slutandan ar det vara politikers uppgift att se till att detta inte ska kunna handa. Men sa lange smygrasismen finns OVERALLT runtom i landet kommer det alltid att vara vi och dem. Ibland skams man over att vara svensk (tyvarr mer ofta an sallan) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad menar DU att det innebär att vara svensk då som gör att du skäms över det ? Menar du att att vara "svensk" är likställt med att ha rasistiska åsikter ?
(en jätteskillnad mellan valstugorna och det här fallet är ju att valstugorna filmades med dold kamera, jag säger inte om det är bättre eller sämre, men det är en avsevärd skillnad) Men ni blandar ihop 2 olika frågor, vilket delvis ges av trådens titel. Det är ju inte Polisens agerande i sig i Rosengård som ifrågasätts, utan ett par (i det här fallet) Polisers syn på dom människor som man faktiskt har som uppgift att skydda och hjälpa. Det är väl bara gå till sig själv, om jag t.ex. jobbar i butik, och har (negativa) förutfattade meningar om invandrare, eller storväxta, eller äldre, KAN det påverka mig i min yrkesutövning ? 9 ggr av 10, eller 99 ggr av 100, är svaret att det inte gör det, jag vet vad min arbetsuppgift är, och kan skilja på privata åsikter och min arbetsuppgift, men när dagens 4 blatte, bögjävel, kärring, fetto, kommer in, och ställer orimliga krav och inte lyssnar på vad jag säger... I en butik så är ju resultatet säkerligen ganska harmlöst, och den orättvist behandlade kunden kan utöva en av dom starkaste påtryckningsmetoder som finns, att aldrig handla där igen. Riktigt så enkelt är det ju inte med Polisen, inte minst eftersom dom i princip har "våldsmonopol" i samhället.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Känns som det finns mer att gräva i..
Neger Niggersson och Oskar Neger http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=475140 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
|
Deras yttrande faller under YGL enligt åklagaren som lade ned undersökningen och jag kan bara hålla med efter att ha hört konversationen och förstått var och med vilka det uttalades. Sen att de kanske borde testa IQ-nivåerna hos inblandade poliser är nog ganska klart, framför allt för att de borde ha insett att videokameran även spelade in ljud.
Stolpskott finns det överallt men så länge de sköter sitt jobb så finns ingen grund för avsked. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
|
Jag fattar inte varför det ska bli en sådan debatt om en sådan här skitsak?
Visst det är inte politisk korrekt att säga så, men dom sa det ju inte precis rakt ut till någon person. Sedan finns det väl ingen person som INTE sagt några dumma saker när dom varit arga eller irriterade. Sedan tycker jag inte att personer som kastar sten på poliser och bränner bilar ens ska ha något att yttra sig om. Varför inte bara bygga en stor mur runt hela rosengård och låta dom låta dom klara sig själva. Är väl minsta problemet i rosengård vad poliserna säger till varandra, kunde lika väl vara jävla knarkare dom sa till varandra om det var i ett annat läge. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Citat:
Det verkar helt ok att 90% (min uppskattning) av alla muslimer har en väldigt dålig inställning till judar. De muslimer jag känner räds sällan att prata illa om judar. Jag tror nästa Hitler är en muslim utifrån de erfarenheter jag har. Senast ikväll pratade jag med en ex-jugoslavisk taxichaufför. När det visade sig att jag hade muslimska vänner från Bosnien var tydligen samtalet över. Man kan alltså döma människor så snabbt. Han är vän med muslim -> Inte bra -> Slutar prata med honom. Åter till de hatande muslimerna. Mitt förslag är att skicka en enkät till alla i Rosengård som undersöker deras inställning till judar. Vad händer om det visar sig att 90% visar på judehat? Kan verkligen svenska myndigheter ge (svaga) invandrare en knäpp på näsan? Eller är vi för rädda att själva bli utpekade som "rasister" då? Kom att tänka på att jag skrev "är vi rädda att själva bli utpekade...". Det är vad allt handlar om, inställningen "vi och dom". |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|