Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Polisens agerande i Rosengård

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-06, 14:57 #31
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Många åsikter, här kommer mina:

Det politiskt korrekta är nu att fördöma det poliserna sa i bilen. Massmedia tar parti mot poliserna. Polisernas kolleger, olika politiker och intervjuvade privatpersoner hakar på med olika uttalanden som fördömer det som hände. Det är förmodligen enklast så. Även om jag tycker detta uttalande inte passar inom polisväsendet så dömer jag inte dessa poliser innan jag vet mer. Det är åsikter uttalade bland kolleger och inte uttalade mot personer. Kan tänka mig att det är en otrolig frustration bland poliserna som ser folk som eldar upp bilar och förstör. Stenar som kastas på polisbilar och fyrverkerier skjuts mot poliserna. Poliserna känner sig hotade och uttalande bland kollegerna kanske inte är så genomtänkta. Vi vet inte vad som har hänt innan och vi vet inte vad som händer efteråt. Många dömer dessa poliser som olämpliga pga av två minuters uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Poliser är inte bara människor, de är representanter för rättsväsendet och om någon ska hålla käft om nedsättande kommentarer och annat så är det polismän. De ska alltid agera korrekt. I alla lägen. Det får aldrig finnas ens tvivel om att de inte utför ett in i minsta detalj korrekt arbete. Pallar man inte detta utan vill bara vara människa ska man inte vara polis.

Det poliserna gjorde var att ventilera sin frustration i slutet sällskap. Hellre det än att gå ut ur bilen och gå på med batonger eller ännu värre, skjutvapen.

Citat:
Originally posted by -gummianka@Feb 6 2009, 12:00
men, kan man som Polis inte ta att en tonåring ger en fingret, eller kallar en för snutsvin så kanske man bör leta efter ett annat jobb...
Absolut rätt, dock fick inte poliserna ett finger eller ett ord mot sig i dessa kravaller, det var värre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av frankw
snuskGubbar som gillar småbarn utöver det vanliga är också bara människor.. *
Förstår inte jämförelsen, kan du möjligtvis utveckla den?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 15:16 #32
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag hörde också i Debatt att det pratades om att anmäla en av poliserna för "hot om våld" eller vad nu den juridiska termen är. För mig känns det helt uteslutet eftersom personen hotet riktades mot inte hörde det. Hade inte den här videon kommit ut så hade ingen utom kollegorna hört hotet, och nu när videon är ute så ser man ändå inte vem hotet riktas mot. Om jag står i min lägenhet och skriker "ge hit pengarna annars dödar jag dig", ska jag då åtalas för rån/rånförsök när det inte framgår vem hotet riktas mot?

Hur som helst så tycker jag polisernas kommentarer är förskräckliga. Samtidigt har jag förståelse för den frustration som antagligen finns inom poliskåren. håller också med claesm om att det är en polis främsta uppgift att uppträda korrekt och inte ha/uttrycka några fördomsfulla tankar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 15:18 #33
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar

Reg.datum: Nov 2008
@Danski, du påminner om en gammal kollega, jobbar du på S ?
@Novocain, Tack, så länge man kan göra sin röst hörd så ska man.
@gummianka,
Citat:
sen kan man ju dra snyfthistorier om hård uppväxt hit eller dit och otrevligt bemötande, men jag förstår fortfarande inte varför man med en sådan intensitet letar efter ursäkter att göra fel saker...
Det är inte alltid lätt att förstå sig på omgivningen eller varför saker och ting är som de är, man kan alltid försöka. En sak vet jag dock, så länge man inte sitter i skitet så vet man inte hur det känns, men man kan alltid försöka förstå.
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 16:01 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jag anser nog att människor som uttrycker sig på det viset som våra kära poliser gjorde ens i slutet sällskap eller i det privata med allra största sannolikhet inte är lämpliga till att arbeta med människor öht och absolut inte som poliser. Givetvis finns det en del människor i Rosengård som inte är bättre själva men det har inget alls med saken att göra.
Oläst 2009-02-06, 16:42 #35
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Nu är utredningen nerlagd.

Aftonbladet
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 16:51 #36
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 6 2009, 16:01
Jag anser nog att människor som uttrycker sig på det viset som våra kära poliser gjorde ens i slutet sällskap eller i det privata med allra största sannolikhet inte är lämpliga till att arbeta med människor öht och absolut inte som poliser. Givetvis finns det en del människor i Rosengård som inte är bättre själva men det har inget alls med saken att göra.
Inga problem. Då kan vi avverka säkert minst halva poliskåren (även de med utländsk bakgrund som säkert ibland fäller en nedvärderande kommentar om svenskar) och du kan titta upp från datorn och ansöka till polisskolan ....
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 16:58 #37
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Inga problem. Då kan vi avverka säkert minst halva poliskåren (även de med utländsk bakgrund som säkert ibland fäller en nedvärderande kommentar om svenskar) och du kan titta upp från datorn och ansöka till polisskolan ....
Inte mig emot även om jag inte tror det är så illa som du påstår. Varför ska man så fort man kritiserar några individers yrkesutövning vara tvungen att välja det jobbet förresten? Väldigt produktiva kommentarer som dyker upp om och om igen.... Börjar bli lite långtråkigt.
Oläst 2009-02-06, 17:17 #38
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Härligt att åka till Rosengård o jaga bovar.. sen säga "Men vad märkligt, alla vi fångar är av utländskt ursprung" Fyfan alla invandrare är ju bovar!!!
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 22:27 #39
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Feb 6 2009, 01:45
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Poliser är inte "bara människor", de är representanter för rättsväsendet och om någon ska hålla käft om nedsättande kommentarer och annat så är det polismän. De ska alltid agera korrekt. I alla lägen. Det får aldrig finnas ens tvivel om att de inte utför ett in i minsta detalj korrekt arbete. Pallar man inte detta utan vill bara vara människa ska man inte vara polis.
Din vardag är inte direkt glåp ord och mordhot riktade mot dig, inte heller ta hand om fulla människor, stå ute i -15 under tre timmar och stoppa bilar. Och kanske det värsta, du utsätter inte ditt liv för fara bakom en datorskärm, Du kanske ska pröva att vara polis mitt under ett upplopp i rosengård?

Det är väl ingen som har ifrågasatt att det är ett tufft jobb vad jag har sett!? Det är väl inte det frågan handlar om? Du menar att vi som sitter tryggt bakom en datorskärm inte bör yttra oss om detta!?
Nej och jag vet inte vart du har läst det därj ag har nämnt det???

Citat:
Du menar att vi som sitter tryggt bakom en datorskärm inte bör yttra oss om detta!?
Nej det menar jag inte och har heller inte nämnt det. Vart får du allt ifrån?

Citat:
Webbot... Men då kan man ju också undra vad de hade förväntat sig när de sökte till polisskolan..? Glida runt i solskenet och prata med trevliga människor..?
Det borde väl de flesta veta att va polis kan va ett rent h***ete ibland. Det kommer naturligt med yrket...
Istället för att berömma poliserna för att de går in och stoppar ett våldsamt upplopp där medborgare, oskyldiga människor, kan komma till skada, så kritiserar man polisen som eventuellt råkade säga en mening som inte var helt passande.. Men ska man verkligen döma dessa poliser under stridens hetta?
Jag minns när det var kravaller i göteborg, då polisen fick mycket kritik, dels för skjutningen på den person som upprepade gånger kastade 2 kg's gatustenar på poliserna, varav en träffades i huvudet, trots hjälm, kan man skadas mycket allvarligt, men ändå... till slut sköt dem han i magen och det blev ett JÄVLA liv... Då kanske poliserna ska sluta stoppa upplopp? hur hade det sett ut då?

Nej, polismannen/männen gjorde inget fel och åklagaren tog rätt beslut.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 22:41 #40
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Jag skulle också tröttna på allt som händer i rosengård. något liknande skulle nog slinka ur mig också..
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017