Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förslag på CMS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-14, 06:16 #21
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Jag använder PHP-Nuke och är ganska nöjd. Problemet är att utvecklingen avstannat, men det finns en variant av PHP-Nuke 7.6, som vidareutvecklas och den innehåller också hackerskyddet NukeSentinel inbyggd. Hackningarna av PHP-Nuke sajter har avstannat.
http://www.ravenphpscripts.com/
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 08:24 #22
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
Hellsings avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag använder både Wordpress och Joomla mycket. Problemen med Joomla är som tidigare nämnt att det är svårt att överlämna driften/uppdateringar till kunden då det är en relativt hög inlärningströskel innan man är självgående i admin gränssnittet.

Det har jag löst genom att sätta teman på admin gränssnittet som "plockar bort" vissa funktioner och skapar mer logiska vägar till de vanligaste uppgifterna.

Men innan 1.6 kommer med inbyggd förbättrad hantering av användare och användargrupper kommer skulle jag inte installera Joomla i dag (beroende på hur stor sajt du skall bygga).
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 16:10 #23
youhann youhann är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
youhann youhann är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
För de allra flesta av mina kunder är de stora cms:erna på gränsen till oanvändbara.
De innehåller alldeles för mycket i förhållande till vad som behövs. Dessutom tenderar de att vara så generella i sin uppbyggnad att själva hanteringen av innehåll blir väldigt snårig och svår att komma in i. Detta gör att kundens anställda ofta måste fortbildas i hanteringen - vilket går emot det som i många fall är tanken med cms in the first place (att kunna hantera/uppfatera innehåll på ett enkelt och intuitivt sätt).

Min lösning är därför nästan alltid att specialskriva ett enkelt backend som har precis de lösningar/funktioner som behövs - och med den lingo/struktur som kunden är van vid.
youhann är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 17:25 #24
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
Undoredoos avatar

Reg.datum: May 2008
Har producerat ett eget CMS och har tagit med sådant som jag har gillat bäst med andra system. Mycket av användargränssnittet är inspirerat av EPiServer och modultänket är inspirerat av Joomla!, men mycket grundar sig i helt egna tankar om usability och publiceringsverktyg i stort. Ingen out-of-the-box-lösning än så länge, men med ett installationsscript och dokumentation kanske jag gör något halvkommersiellt med utvecklare som målgrupp, vem vet.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 22:10 #25
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Jag kör TYPO3 (http://www.typo3.org). Inlärningskurvan tycker jag personligen var högre än på typ Wordpress men det är väldigt enkelt för användaren att arbeta i. Att lägga till content kunde inte vara enklare och det är lättare än t ex Wordpress.

Här kan man rita upp ett användarvänligt framework i Backenden så att användaren ser exakt vart texten hamnar på hemsidan, t ex om man har en artikeltext, maincontent-text och en högerkolumn så ritar man upp frameworket på det sättet så att det är enkelt att skapa för Eva 52 på Kontorsavdelningen hos kunden.

Det finns ca 3500 plugins till det och det är väldigt stort i Tyskland. Sverige börjar det bli större och större. Det är opensource och alltså licensfritt vilket är underbart (för vem vill binda upp sin kund på en dyr licens? Binder hellre upp dom genom att göra BRA jobb så att de stannar) och det går väldigt snabbt att sätta upp en ny sajt.

När man programmerar frontend så kör man bara XHTML och CSS. Man kör alltså inga PHP funktioner direkt i .html filerna. (SKÖNT!) Man mappar sedan grafiken genom Backend och bestämmer inom vilka div'ar olika saker ska finnas. T ex meny och olika contentrutor.

Exempel på företag som använt TYPO3 är: Philips, Loreal och New York Times. (På b la kampanjsidor osv, inte nödvändigtvis deras huvudsajt).
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 01:25 #26
Macfeast Macfeast är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2009
Macfeast Macfeast är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2009
WordPress och i viss mån MediaWiki för större platser... WP går ju att använda till massor.
Macfeast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 01:43 #27
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Vill slå ett slag för "Silverstripe".. röstad av google summer of code 2008 till "Most promising CMS", vilket resultera i en total öppenhet av en kommersiell produkt.
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017