FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag har en rad checkboxes med olika värden 1, 2, 3 o.s.v. sedan i slutet av formuläret har jag två submit-knappar "Ta bort", "Uppdatera" och jag vill kunna skicka med data om vilken knapp användaren tryckte på... hur kan jag bäst göra detta? /Althalos |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
.NET, PHP etc?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ge submit knapparna ett "name" och ett "value" så får du med det när formuläret postas.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
HTML
Kod:
<button type="submit" name="action" value="delete">Ta bort</button><button type="submit" name="action" value="update">Uppdatera</button> Kod:
switch($_POST['action']) { case 'delete': // delete break; case 'update': // update break; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Flera "submit"-element i ett formulär validerar inte. Det kommer nog för det mesta fungera men är inte att rekommendera (exempelvis finns det ingen klar regel för vad som händer när ett formulär skickas genom att returtangenten används i ett formulärfält). KarlRoos lösning är inte att rekommendera.
Submitknappen är enbart till för att registrera/skicka data i ett formulär. Ska man ha flera submitknappar så behöver man också flera formulär. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
ok tack.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför kan du inte lägga in vanliga <input type="submit">-knappar? Det validerar och det ska inte vara några problem med att få reda på vilken av dem som användes genom att läsa av formulärdatan. Eller?
Button-taggar är inte speciellt bra att köra med tack vare IEs lite halvunderliga stöd eller implementation. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|