FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske den här frågan lämpar sig bättre för dem som driver webbhotell?
Men finns det någon "standard" uträkning för support? Om man exempelvis har 100 kunder som använder en inte alltför komplex applikation. Hur många samtal får man räkna med/månad? Ja, jag vet att det är många faktorer som påverkar. Men kanske finns det något man kan gå efter? Typ en uppskattning. Typ 10%? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är klart att du kan räkna med 10% om du vill, och det kommer att vara lika korrekt som vilken annan procentsats som helst du kan välja i det här läget - inte alls.
Supportutnyttjande beror på extremt många faktorer och utan att se både produkten och målgruppen framför sig går det knappt att uppskatta. Däremot kan jag säga att brukandet oftast är lägre än det man kan tro själv. Beskriv istället din produkt så kanske man kan göra lite mer kvalificerade gissningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tror inte du kan uppskatta ett värde bara sådär.. Vi har vissa kunder som är enormt krävande och behöver hjälp med att stava till ftp/mail, medans andra kunder är betydligt mer självgående och har knappt någon kontakt alls.
Har du otur och får många kunder med tummen mitt i handen kan de innebära mycket kraft å tankearbete.. Må tilläggas att jag verkligen gillar våra kunder och inte alls gnäller på dem, men det är svårt att uppskatta hur mycket tid en kundgrupp tar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror vad för kunder du har, och vad för typ av verksamhet.
Jag får väl kanske 10 samtal om året som rör support som support, sedan är det väl en del extra samtal som handlar om tjänsten innan dom blivit kund. Mail är det väl kanske 1-5 i månaden som rör rena support saker, sedan en del mail som kan röra ändringar som ptr och liknande. Så kan säga att jag nästan endast har vettiga kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men det beror ju på att du nästan inte har några kunder? Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har fortfarande några hundratals webbhotellkunder, så i % så är långt under 1% som använder support.
Sedan har man ju VPS exempelvis så webbhotell är ju bara en liten del av verksamheten. Men nej, webbhotell är inget man har som mål att utveckla eller göra reklamför. Men betyder ju fortfarande inte att man inte har några kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Pratar du om webbhotell?
Jag tycker faktiskt frågan är rätt korkad. Vad är det du vill uppnå? Låter som en tråkig sifferövning som inte har någon som helst verklighetsförankring. Något som en konsult på accenture skulle kunna bajsa ur sig. Om vi pratar affärsplan så skulle jag räkna med en person på heltid för att vara safe, det är nog det enda svaret jag kan ge dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för alla svaren. Även om frågan var "korkad". Det finns ju statistik på allt annat så varför borde det inte finnas på support? Den behöver inte vara exakt utan mera uppskattningsvis.
Om jag skulle säga att 100% av kunderna vill ha hjälp varje månad så skulle nog alla säga att det är fel...så det måste ju finnas något som man kan säga uppskattningsvis. Hursomhelst så är jag nöjd med svaren. Jag får räkna med en del support men kanske inte så farligt. Produkten är en lättanvänd webbapplikation (få funktioner) det finns videohjälp till applikationen (om man kör fast). Personligen uppskattar jag max ca 50 supportärenden/månad/100 kunder. Men det är säkert högt räknat. Tack i alla fall för att ni tog er tid att svara. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|