Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ersätta rubrik med bild

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-03, 13:19 #11
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 3 2009, 01:14
.!
Ok. :blink:

Det bästa är så klart att låta texten visas som Gustav är inne på men ibland vill eller kan man inte göra det valet.

Att gömma såpass viktig information som en huvudrubrik mha display none är hur som helst aldrig nåt som är bra - absolut positionering textindrag är mycket bättre.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-03, 17:45 #12
Steffe Steffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Nykomling

Tack för alla svar och tips! "Tillåtet" eller ej, vi kan nog sammanfatta att det verkar vara en gråzon, och jag kommer nog inte att köra någon display: none för tillfället. Kan tillägga att jag använt mig av den tekniken på minst tre av mina sajter tidigare, men då besökarantalen ändå är väldigt små så är det svårt att veta om jag blivit straffad eller ej. Nu jobbar jag dock på en sajt till ett större företag, där det skulle bli ganska krisartat om sökmotorerna skulle börja straffa sajten. Inte värt att ta den risken tror jag.
Steffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-04, 10:26 #13
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Konstaterat att margin-left:-9999px eller display: none inte är bra alternativ.

Men... Varför inte lägga bilden i H1-taggarna och sätta [img]...[/img]? (Under förutsättning att designen är viktig.)
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-04, 10:45 #14
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Citat:
Originally posted by ztream@Feb 2 2009, 21:07
Om du visar andra saker för Google än för dina besökare så sysslar du med greyhat eller blackhat-seo och du kan bli bannad/penaliserad/whatever.

Så enkelt är det.
Ehh, det gör väl de flesta, även du ;-) .... eller är det så att du enbart får "naturliga inlänkar"? *LOL*

Det skiljer bara i hur aggressiv man är i sitt länkbyggande och att snacka whitehat, greyhat och blackhat gör ingen nytta. Något jag mer och mer tror är "myntat" av "seo-gurus" för att de blivit "frånåkta" i SERP:en, inte lyckats bygga sina egna inlänkar i samma takt som konkurrenterna ...

Men, det man gör när man gömmer text från användaren men inte för googlebot är vad man kallar cloaking och kan göra så man får sin site de-indexerad i sökmotorerna.

MEN! jag vågar nästan påstå att om man "gömmer h1-taggen" för att istället visa en bild med samma innebörd, tror jag inte ställs i likhet med "cloaking" (text i samma färg som bakgrunden t ex).

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-04, 10:47 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Det var väl ganska självklart att användningsområdet här var helt oskyldigt, i stil med att byta ut sidans namn i klartext till logotypen med motsvarande text. Då är ju frågan huruvida det finns risker med mitt och Steffes beskrivna tillvägagångssätt trots att man har en kritvit hatt?
Mat Cutts sa en gång - Du har din fulla rätt att gömma text för besökarna, men vi på GOOGLE har då vår fulla rätt att inte visa den sidan i våra sökresultat.

Även om syftet är att visa en snyggare bildtext i stället för en vanlig text så är det i alla fall en teknik som kommer att flaggas so grey hat.

Ta en blind person som använder en sreenreader, tror du att texen som ligger indent: -9999px; kommer att vara synlig för screenreadern? There is your answer...
Det är därför man använder sig av alt-taggen på bilder, då syns det klart och tydligt ...

/Patrik Berggren
Oläst 2009-02-04, 20:24 #16
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Wackerberg@Feb 4 2009, 11:26
Men... Varför inte lägga bilden i H1-taggarna och sätta [img]...[/img]? (Under förutsättning att designen är viktig.)
Så kan man ju göra förstås. Men jag har förutsatt att ren text väger tyngre hos sökmotorerna än alt- och title-attribut... såvida man inte blir straffad då förstås.
Steffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-05, 00:16 #17
Flitig postare

Flitig postare

Ovan är ett bra alternativ. Det du förlorar on-page får du ta igen off-page ... )

/Patrik Berggren
Oläst 2009-02-05, 00:39 #18
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 2 2009, 23:16
Citat:
Det var väl ganska självklart att användningsområdet här var helt oskyldigt, i stil med att byta ut sidans namn i klartext till logotypen med motsvarande text. Då är ju frågan huruvida det finns risker med mitt och Steffes beskrivna tillvägagångssätt trots att man har en kritvit hatt?
Mat Cutts sa en gång - Du har din fulla rätt att gömma text för besökarna, men vi på GOOGLE har då vår fulla rätt att inte visa den sidan i våra sökresultat.

Även om syftet är att visa en snyggare bildtext i stället för en vanlig text så är det i alla fall en teknik som kommer att flaggas so grey hat.

Ta en blind person som använder en sreenreader, tror du att texen som ligger indent: -9999px; kommer att vara synlig för screenreadern? There is your answer...

Det är därför man använder sig av alt-taggen på bilder, då syns det klart och tydligt ...

/Patrik Berggren
Exakt, men nu var det ju H1 taggen det handlade om...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-05, 11:09 #19
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 2 2009, 23:16
Citat:

/Patrik Berggren
Problemet är att du inte kan sätta en alt-text på en bakgrundsbild

Weavers förslag ( http://www.mikeindustries.com/blog/sifr/ ) är bra, så länge man inte använder det på för många ställen per sida då det är ganska tungt.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017