FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har en betalning som gick för ett par månader sedan, och måste bokföra den nu då jag missade att bokföra den vid betalningstillfället.
Hur bokför man då? Gärna steg för steg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
2 alternativ.
1. * lyft luren * slå 0771-567567 (skatteverket) * fråga hur du ska göra 2. * gå till www.hitta.se * sök på "redovisningsbyrå" samt din stad * lyft luren och ring till dem och fråga =)) Eller vänta på ett svar här på WN |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle bokför det som vanlig i nuvarande månad, skulle du åka på en skatterevision så är det bara att förklara vad som har hänt. Det är inga omöjliga paragrafryttare som sitter på skatteverket. Du gör ju rätt för dig i slutändan. Sen om du gör detta ofta så kanske de lyfter ett finger. Går det över ett årskifte kan de kanske muttrar om summorna är större men annars inte.
Min erfarenhet av skatteverket är att de i slutändan tittar på debit och kredit, stämmer det så är det nöjda. Ringer du så får du möjligen veta hur du ska göra enligt alla regler och paragrafer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack, det var så jag tänkte också, men ville kolla.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Ringer du 3 gånger till skatteverket får du 3 olika svar! (Väldigt ofta iaf).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eller inget alls.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
1. Om du själv vill vara paragrafryttare
Bokför in betalningen (antar att du tillämpar kontantprincipen?) där den ska vara och gör en rättelse till skatteverket. Kan göra på nätet om du har e-leg. 2. Den enkla vägen Bokför in den nu istället och förklara om du åker på skatterevision. Om du inte gör det kommer absolut inget hända. Förmodligen rör det sig inte om några gigantiska summor? Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är bara att bokföra du kan ju dessutom sätta rätt datum när det skulle ha bokförts så har du följt alla regler. Det finns nämligen inget krav längre att transaktionerna ska vara bokförda i kronologisk ordning, det räcker med att bokföringsprogrammet kan sortera på datum så är allt OK. Jag gör ofta så när jag missat att bokföra något, jag brur mig inte längre om att sortera kvitton utan knackar in dem efter hand och så kan man ta ut en sorterad lista om man vill ha den i ordning. Jag har dessutom kollat med revisorn att det är OK. Det var flera år sedan denna lagändring trädde i kraft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Conny har helt rätt att man inte måste bokföra i kronologisk ordning men att man skall kunna presentera en sådan ordning.
Nu lite mer teoretiskt som kanske inte till hundra överensstämmer med ovanstående scenario... Det som är mer intressant är att det i bokföringslagen framgår (femte eller fjärde kapitlet minns inte på rak arm) det att kontanta transaktioner ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Det finns undantag gällande storlek på verksamheten osv och om det finns särskilda skäl (som att kvittot varit borta eller missats). Således är det lungt på denna front. Kollar vi istället inte momslagstiftningen så hävdar jag, för att göra det korrekt (man får väga arbetsmängd mot fel här) så ska rättelsen göras i den månaden underlaget egentligen skulle bokförts. Det är såldes inte korrekt att redovisa det i den månaden som man upptäcker felet. Handlar det om små belopp är det struntsamma men är det relevanta siffror med så råder jag till att göra en rättelse på berörd månad istället. I ovanstående framgår det inte vilken metod som används vid bokföringen men detta kan ändå vara bra att känna till. Särskilt då det handlar om utg moms som redovisas för sent (relevanta belopp återigen) så kan skatteverket lacka ur. Om man hela tiden tänker om det drabbar skatteverket negativt och kommer fram till "ja" så ska man göra det helt korrekt om man vill undvika problem. Jag har sett detta vid återkommande fall och är väldigt onödigt att utsätta sig för. Återigen rör det sig om små belopp är det struntsamma... Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|