FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sitter och funderar på att bygga ihop en server som ska stå i vardagsrummet och agera som ett litet repository när jag utvecklar, samt media-maskin när det vankas filmkväll. Jag lägger stor vikt vid att den ska vara tyst, ha gått om utrymme för diskar, men helst inte för stor. Så om någon känner att de har en komponent att rekommendera mottages det varmt.
Jag hade hoppats kunna använda ett gammalt avdankat x850-grafikkort från en burk som bara står. Dock så slog det mig att just grafikkort kanske är en av de komponenter som låter mycket? Vad tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Körde själv en Mac Mini som server, funkar väl hyfsat som media-maskin med Plex också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
kör själv en Asus EEE Box fungerar bra till det mesta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag valde istället att ställa servern i en garderob och använder en enkel mediespelare som frontend i vardagsrummet. Nu har jag byggt alla delarna själv och mediespelaren blev rätt dyr, men färdiga lösningar har aldrig varit min grej.
Skulle jag köpa en färdig mediespelare skulle det bli Popcorn Hour som klarar att montera filsystemet både med NFS och CIFS/Samba, och dessutom har ett kraftfullt grafikkort. Då kan vilken gammal arbetsstation som helst agera filserver. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Slår också ett slag för Eee Box, mycket trevlig och tyst maskin!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Asus Eee Box kändes lite väl liten med bara 160 gb utrymme. Jag tänkte mig mer något i stil med >1 tb.
Funderar på att fylla en sån här med lite godis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255414 (Antec NSK1380) Den verkar ha fått goda omdömen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|