Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spotify stympas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-12, 00:46 #51
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
jag förstår båda partner lite, även skivbolagen att dem är försiktiga. Skulle jag ha en SKIVbolag och alla slutade köpa skivor hade jag blivit skraj, även om jag tjänade pengar genom Spotify och nedladdningen. För om alla slutar köpa skivor behövs det ju inga SKIVbolag. Inte sant?

För då är det ju bättre att för mig som artist göra en avtal direkt med Spotify istället?
Sweden-mn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-12, 12:36 #52
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Detta är ju en trist utveckling. Jag har också märkt detta, men inte i så dramatisk omfattning. Betalar gör jag gärna, men det känns skakigt att inte veta om min favoritmusik finns kvar imorgon när jag vill lyssna igen.

Nåväl, jag har gjort vad jag kan för att stötta dem, med ett premiumabonnemang...

Om det fanns tillräckligt många betalande användare kanske rättighetsinnehavarna skulle känna sig lite mer säkra på detta och inte hålla och dumma sig med att först tillåta och sedan ta bort verk... Om det nu är så det gått till.
Oläst 2009-04-12, 15:12 #53
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Ja det känns lite lustigt, nu finns IPRED som ger artisterna fler rättigheter. En artist har rätt att bestämma hur deras musik ska säljas och distribueras. Jag börjar undra om den rättigheten är nödvändig..
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 18:52 #54
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Artist != upphovsman.

Citat:
Originally posted by Oskar Lindgren@Apr 12 2009, 15:12
Ja det känns lite lustigt, nu finns IPRED som ger artisterna fler rättigheter. En artist har rätt att bestämma hur deras musik ska säljas och distribueras. Jag börjar undra om den rättigheten är nödvändig..
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 19:33 #55
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 12 2009, 12:36
Detta är ju en trist utveckling. Jag har också märkt detta, men inte i så dramatisk omfattning. Betalar gör jag gärna, men det känns skakigt att inte veta om min favoritmusik finns kvar imorgon när jag vill lyssna igen.
Nåväl, jag har gjort vad jag kan för att stötta dem, med ett premiumabonnemang...
Om det fanns tillräckligt många betalande användare kanske rättighetsinnehavarna skulle känna sig lite mer säkra på detta och inte hålla och dumma sig med att först tillåta och sedan ta bort verk... Om det nu är så det gått till.
Vad jag förstått så är det Spotify som använt en del musik som de inte haft kontrakt på. Tycker själv utbudet är lite för dåligt vad gäller metal och 80/90-tal för att locka mig än så länge.
Oläst 2009-04-14, 20:06 #56
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Artist = upphovsman.
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar Lindgren
Tillägg till ovan.

Upphovsmännen är kompositörerna (Låtskrivare, text & musik skapare osv).
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 20:40 #57
duns avatar
dun dun är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
dun dun är inte uppkopplad
Nykomling
duns avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag mailade en av skivbolagen som tog bort sin musik på spotify (mest eurodance, trance och sånt) om varför de tog bort min favoritmusik och fick svar att de villa ha en bättre lösning för att ge artister pengar. Om det fixas så ska det komma tillbaka.

Nog Spotify som svårt att göra deals med skivbolag.
dun är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 21:24 #58
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by dun@Apr 14 2009, 20:40
Jag mailade en av skivbolagen som tog bort sin musik på spotify (mest eurodance, trance och sånt) om varför de tog bort min favoritmusik och fick svar att de villa ha en bättre lösning för att ge artister pengar. Om det fixas så ska det komma tillbaka.
Stämmer säkert men tror det är flera olika orsaker som lett till nuvarande situation. Det är självklart så att varken Spotify eller skivbolagen är ute efter att driva någon välgörenhetsorganisation utan de måste i slutändan tjäna pengar. Fungerar det inte för endera parten så är de tvungna att avbryta samarbetet om ingen förändring sker.
Oläst 2009-04-14, 23:42 #59
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Du får svara på deras mail att du kommer tillbaka som kund hos dom när de fixat bättre system att lyssna/ladda hem musik.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-15, 07:39 #60
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
"Skivbolagen" kommer väl "alltid" att behövas, oavsett om dom ger ut skivor eller inte fungerar dom ju som en "fackförening", eller "intresseorganisation", för upphovsrättsmännen/artister. En stor artist kan självklart aldrig sköta det jobbet själv, och måste anställa någon...en mindre artist har å andra sidan inte RÅD att anställa någon som sysslar enbart med det, men har däremot nytta av kontakter och samarbeten...och så har du skapat ett "skivbolag"....ett ont branschväsen som kryper fram från under sängen när du somnar...

Citat:
Originally posted by dun@Apr 14 2009, 20:40
Det låter väl som att kombination kanske...frågan är väl hur Spotify redovisar användandet av musiken. Kan man inte leverera relevant statistik över hur musiken konsumeras så kan det såklart innebära problem hos "skivbolagen", hur dom i sin tur ska fördela dom pengar som kommer in...men det låter å andra osannolikt att dom inte skulle kunna göra det...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017