Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tillgänglighet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-28, 00:08 #1
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Hej,

Detta kanske är lite OT i just webbhotell forumet men det är nog här det passar bäst in.

Jag håller på att sätta ihop dom sista detaljerna kring en funktion som mäter tillgänglighet på webbhotell. Men jag har inte riktigt bestämt på vilket sätt som är bäst o mäta.

Formeln är iaf (antalet misslyckade försök / (antalet lyckade försök + antalet misslyckade försök))
Nu sker sampling var 10nde minut (Om du äger ett webbhotell kanske du sett min spindel i loggarna redan..)

Nu till det intressanta. Hur ska man visa datat? Jag var lite inne på att enbart visa siffror för en månad, som då tar hänsyn till samtliga mätpunkter (Det kommer ju ta en stund o köra med tanke på att allt data samplas 6x i timmen), alternativet är att ta fram timdata, dvs. 24 mätpunkter per dygn, eller en per dygn. Eftersom alla (?) webbhotell mäter tillgänglighet per månad borde det ju ändå vara detta som man borde komma fram till?

Men kan det finnas anledning att ta fram annat data? Exempelvis tillgänglighet på dygnet? Har man Amerikanska besökare så kanske man vill ha bra tillgänglighet på natten? (Då många svenska webbhotell har servicefönster)

Vad tycker ni? (Dels webbhotellen och ni som är kunder :-) )
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017