Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Väldig många hemsidor är till salu!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-25, 22:39 #1
Rockabom Rockabom är inte uppkopplad
Read Only

Reg.datum: Jan 2009
Read Only

Jag vill bara höra funderingar kring varför så många hemsidor idag är till salu, nya script säljs innan dom knappt är färdiga. Till synes lönsamma hemsidor (Om man nu ska tro uppgiftslämnarna) säljs för struntsummor, om inte så är det lätt att pruta. I annonserna står det ofta att: jag har nya projekt på gång, jag har inte tid osv. I vissa fall stämmer detta naturligt vis, men kan det också vara så att den ”vanliga surfaren” nöjer sig med Youtube, Facebook, och Webmaster Network och att alla andra hemsidor har blivit eller kommer bli överflödiga? Detta är bara en känsla jag har och jag har blivit beskylld för mycket, men aldrig för att jag brukar ha rätt. Vad tror du, kommer antalet forum, community, hemsidor av olika slag att minska, eller finns det plats för fler i framtiden?
Rockabom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 22:55 #2
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Det gäller att ha en unik sida. Startar du en sida med unikt koncept så kommer den automatiskt att växa (och generera inkomster/besökare). Men blir den väldigt poppis, så kommer det också inom kort att dyka upp kloner. Och det gäller att se detta innan det sker, så man kan sälja (eller lägga i en växel till) vid rätt tidpunkt. All folk säljer halvfärdiga webbsidor tolkar jag som att man tröttnat om inget annat framgår.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 22:55 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

För det första så tycker inte jag att det är så sjukt många som är till salu på det viset, som verkar vara något att ha.. men det är säkert fler än för 3 år sen. Orsaken till att det är fler kan vara att det är fler som gör sidor helt enkelt, och detta avspeglas på hur många som är tillsalu.

En annan orsak är kanske att sidor som lutar lite åt mfa hållet, inte är lika heta längre. Det tar eventuellt ett par sajter innan man är medveten om det som nybliven sajt-skapare (tror få gamla i gemet säljer utvecklade grejer), och väljer att få in några kronor, för den pr som sidan har lyckats anförskaffa sig, istället för att förbättra befintliga så säljs dem.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 00:07 #4
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
det är så mycket som ska stämma för att få till en sida som är ekonomisk gångbar, tålamod / tid (hur mycket som helst åratal) kodare, designer, projektledare, tillfälligheter-tur-flax, massor av pengar, bra idé, ligga rätt i tiden har man en sida i tio år så bör man hamna rätt nångång, mm mm och då är det lätt att tröttna, och man säljer sidan. Det prats inte så mycket om hur svårt det är att få igång en sida, tippar på att det är det svåraste som finns om man jämför med fysiska aktivititeter (fysiskt butik etc etc) och inte minst måste man ju ha det rätta stucket på sajten. internet håller fortfarande på att kläckas (födas) det finns mycket kvar att hämta, har inga siffror men att typ internet butiker kommer att öka med 5-10faldigt inom en 10års period skulle jag nog kunna tycka inte känns orimligt. är det nån som har några prognossiffror?

ps har aldrig sätt lönsamma sidor för stuntsummor
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 07:46 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Det är väl ganska naturligt, ju mer sidor det finns på nätet, desto fler säljs? Frågan är om försäljningen även har ökat procentuellt.
Sen tror jag att många bara chansar och prövar att sälja, kanske någon nappar. En del är säkert även billigt marknadsföringsknep. Genom att lägga ut en sida för försäljning på tex Blocket så hoppas man på flera besökare. Priset sätt sjukt högt, allt för att skapa intresse.

Sen tror jag på, som även nämns tidigare, mer nischade sajter. Är säker på att det finns många på WN som sitter med många idéer, en del blir aldrig någon hit medans andra är riktiga guldkorn. Själv sitter jag och funderar på nästa generations forum, e-commerce och CRM. Fast jag är tyvärr rädd att det är mer funderingar än något som blir verklighet. Men man vet aldrig...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 12:08 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
99 % av det som är till salu saknar inkomster.
Av den procent som är kvar saknar i sin tur 99 % en hållbar affärside som kan växa.

Utan inkomster och affärsidé är allting dyrt.

Omvänt, av de hållbara affärsideer som kan växa är det flertalet, kanske 99% som kan heta i stort sett vad f-n som helst och se ut därefter och ändå fungera.

Utbudet överstiger efterfrågan och då faller priserna, men det är inte säkert att det fallit så långt att det blivit billigt.

Har du reggat 1000 domäner ska du ut med cirka >100 KSEK om året och då vill det till att dina parkeringsprogram drar in detta. Annars går du back och med dagens muntra ekonomiska läge så kan man inte hoppas på alltför stark värdetillväxt. Eller också kan man lura sig och tro att en tjänst som man jobbat upp på en domän som tjänar in de pengarna kan motivera att man har kvar 999 andra projekt som inte lönar sig.
Hej företagsekonomi!
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 13:04 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Sen kan man fundera på hur mycket som krävs för att det ska räknas som lönsamt.
Jag hyr en VPS där de flesta av mina sajter ligger. På den har jag bland annat en sajt, som dessutom inte har en egen domän, utan ligger på en subdomän. Den drar in ca 100kr per år, vilket känns som lönsamt för mig, eftersom jag inte har några omkostnader. Den kräver inget underhåll heller.

Andra sajter kräver mycket mer för att hållas flytande, och då krävs naturligtvis andra inkomster. Totalt sett tror jag absolut att jag går back på mina sajter, men jag har någon dröm om att någon ska ge mig lite någon gång.

För mig är sajterna dessutom en hobby (i företagsform) och jag bryr mig inte så mycket att det går back.

Jag skulle inte sälja någon av mina sajter för ett pris som skulle kunna vara motiverat, det krävs mycket mycket mer än så.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 13:05 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Har man tur köper man webbplatser som drar in köpeskillingen på bara någon månad. Det hade jag aldrig trott; men jag har lyckats. Det är dock bara småpengar det rör sig om, men ändå...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 14:27 #9
Read Only

Read Only

Om jag uppfattat kommentarerna rätt hittills så kommer det bli svårare och svårare att få till en lönsam hemsida i form av intäkter och besökare, däremot kommer det att fortsatt finnas massor med hemsidor för att folk tycker att det är kul att ha en egen, där inte lönsamheten/besökantalet är det viktigaste. Och varför det säljs så många beror på att det finns många med idéer som kan göra hemsidor, men ofta visar sig idén vara svår att förverkliga/bli konkurrenskraftig och när detta i elfte timmen uppdagas, säljs sidan för att försöka få ihop hela eller delar av utgifterna ”hemsidemakaren” har haft.
Rockabom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-26, 20:19 #10
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Nja, vet inte riktigt om jag vill hålla med dig i ditt påstående att det kommer att bli svårare och svårare att få till en lönsam hemisda. Visserligen kanske konkurrensen inom vissa branscher är hårdare idag än den var för några år sedan, samtidigt skulle jag vilja påstå att det i princip alltid finns plats för nyheter och innovationer. En faktor för att vara framgångsrik kan vara att vara tidigt eller rent av först ut med något nytt, är det då något som dessutom uppskattas och visar sig fylla en funktion kommer du kunna lyckas attrahera en målgrupp. Det svåra är just att se vad tekniken kan utnyttjas till och framförallt vad som passar för allmänheten.

Idag är det för många en självklarhet med t.ex. prisjämförelsesajter - men vem trodde på fullaste allvar för 15 år sedan att man skulle ta basera sitt kommande TV inköp ifrån "okända människors åsikter på ett forum". Då knallade man normalt sett ner till sin lokala handlare istället.
Denna typ av nya funktioner och tjänster som kan erbjudas är det som det gäller att lyckas förutspå och därefter givetvis förvalta väl. Förmodligen kommer det dyka upp massvis av tjänster i övermorgon som du idag inte inser att du "behöver" men när de väl kommer ger dig ett mervärde. I takt med att vi dessutom blir allt mer trådlöst uppkopplade tror jag dessutom att detta kommer att kunna skapa en marknad för tjogvis av nya smarta tjänster och applikationer.

Visst är det kanske inte helt lätt att få genomslag för en ny tjänst, men är den välutvecklad och uppfyller ett behov har du all chans att lyckas få publicitet (vilket i sin tur iofs inte behöver innebära garanterade intäkter av abnorma mått). Ett ex är tjänsten Spotify som om du frågar mig är ett rent genidrag - varför ha all musik på datorn när man kan nå den över Internet. De har lyckats väl i sin marknadsföring och skapande av "hype". Huruvida de väl kommer att dra in rejält med pengar eller ej är en annan fråga, men de har hur som helst värderats till stora summor.

Samtidigt skulle jag vilja påstå att det dessutom så gott som alltid finns plats för nya aktörer även på en marknad / i en nisch som till synes ser ut att ha en dominant aktör. Facebook är ett extravagant exempel på det. På väldigt kort tid lyckades de med konststycket att få (i Sverige) andra communitys såsom Lunarstorm, Playahead etc se sig omsprungna med hästlängder. Likväl har de passerat MySpace på den internationella marknaden. Vad var det egentligen Facebook innebar och lyckades med som tidigare aktörer på den svenska marknaden inte hade? Sidan var egentligen inte ens anpassad för den svenska marknaden då den t.o.m. var på svenska, eller var det t.o.m. en framgångsfaktor?
Ett annat exempel är Prisjakt som, tycker jag, tog upp en kamp mot dåvarande "härskaren" Pricerunner genom att helt enkelt erbjuda en flerfaldigt bättre tjänst. Man lyckades skapa nya funktioner och dessutom följa med i utvecklingen när Pricerunner stannade av.

Samtidigt behöver inte en rent tekniskt bättre tjänst än en konkurrent innebära en genväg till framgång. Vi har fått se ett otal av säkert egentligen rent tekniskt och användarmässigt sett bättre tjänster än Blocket komma och gå. Här ligger styrkan i Blockets starka etablering och många skulle nog våga påstå att det vore omöjligt att rubba dess dominans (även om t.ex. Eniros Köp & Sälj jobbar på så gott de går). Men på samma sätt som vi ansåg att Altavista var det enda vi behövde, innan vetskapen om Googles kommande inmarsch kanske, kanske vi om några år ser tillbaka på "Blocket"-tiden med skakande huvuden?

För att summera kort skulle jag väl helt enkelt vilja påstå att det ytterst svårt att säga någonting över huvudtaget, mer än att jag tror att det alltid på ett eller annat sätt kommer att finnas en plats och chans för nya aktörer på den globala marknad som Internet trots allt erbjuder - framförallt i samband med att vårt användande av Internet förändras i takt med teknikens utveckling. Vad är nästa pryl som kommer att kopplas upp på nätet och vilka möjligheter till nya tjänster innebär det?

Den som svarar bäst på den frågan har en intressant tid till mötes...
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017