FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vilket CMS hade ni använt för en artikeldatabas för allmänheten?
De krav jag har är: * Möjlighet att lägga in annonser automatiskt efter första stycket i texten i alla artiklar. * Mycket sökmotorvänlig länkstruktur. * Enkelt att lägga till/editera ny artiklar (ska kunna göras av andra än mig). * Kunna lista artiklar efter kategori eller i bokstavsordning och liknande. Jag funderar över om det finns nåt bra färdigt eller om man blir tvungen att göra ett nytt.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
med hjälp av ett smidigt js-bibliotek (prototypejs, jquery mfl) kan man lägga in annonser så det behöver nödvändigvis inte ligga på just det CMS du väljer att jobba med.
Wordpress låter väl som ett bra verktyg för de krav du har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för tipset. Använder wordpress till en annan sajt. Men är verkligen wordpress lämpligt till att ha en artikeldatabas? Det känns som att alla grejer kommer till förstasidan hela tiden och att det mest är det nyaste som får uppmärksamheten. Det jag tänte mig var att fokus ligger på permanenta artiklar som är lika aktuella om något år. Men visst wordpress kanske är ett bra alternativ.
Kollar för tillfället på Joomla som verkar ha ett bra artikelhanteringssystem. Måste dock kolla mer på sökmotorvänligheten samt möjligheterna att ha annonser i artiklarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du väljer en statisk sida som första sida och den har det innehåll som du skapar i Wordpress.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för tipsen.. Wordpress verkar vara det som passar bäst. Det verkar finnas goda möjligheter att lista poster i kategorier alfabetiskt. Och det verkar gå att använda php i de olika templatesen så om man vill fixa nåt speciellt är det antagligen hyfsat lätt.
För att dölja subkategorier när huvudkategorin inte är vald måste man visst använda ett plugin webspaceworks.com/resources/wordpress/31/ kanske funkar. Får se om jag kommer ha så många kategorier att det behövs. En annan bra grej är att det finns bra stöd för taggning av innehåll. Det innebär att man kan lista alla poster som har ett visst attribut, något som är bra för att göra innehållet välstrukturerat för användarna. Dessutom går det lägga in egna templates för specifika kategorier. Wordpress verkar faktiskt perfekt. Det enda som återstår (hoppas jag) är att se om det finns några bra trekolumnsteman med bra möjligheter att lägga in annonser. Edit: Tyvärr verkar det krångligt om man vill inkludera egen php-kod.. Då måste man antingen använda ett plugin eller skapa pages med enmall för varje page. Och alla pages, oavsett om det är en sub-page, länkas alltid i menyn :-( I och för sig går det väl göra så att inga pages listas i menyn och sen lägga till de länkar man vill ha manuellt. Så jag kan nog leva med den svagheten. Eller så går det antagligen rätt lätt att dölja subpages med style sheet och sen ha dem länkade från deras huvudsida. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|