Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mina domännamn, annan ägare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-15, 09:57 #21
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Citat:
du får hålla oss uppdaterade
Har det gått till så här så är det väldigt allvarligt och eftersom jag fått minst en domän expired pga detta så blir jag extra upprörd. Forts följer
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 10:23 #22
Zittan Zittan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Zittan Zittan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Nu läste jag inte alla poster men det första som slog mig va följande: Jag skulle kunna tänka mig att Loopia har missat vid registreringen och att deras automatiska system har skickat med fel kontakt id (ABCDEF-0701) vid registreringen och därför har domänen registrerats på det engelska företaget istället för på jonsson.
Zittan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 11:46 #23
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Zittan@Jan 15 2009, 11:23
Nu läste jag inte alla poster men det första som slog mig va följande: Jag skulle kunna tänka mig att Loopia har missat vid registreringen och att deras automatiska system har skickat med fel kontakt id (ABCDEF-0701) vid registreringen och därför har domänen registrerats på det engelska företaget istället för på jonsson.
Det faller på att även "gamla domäner" nu mer är reggade på det engelska bolaget utan att det ha vart dags att förnya dom.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 11:58 #24
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Nu kommer säkert detta att utredas för fullt om vad som egentligen skett och jag vill inte föregå någonting, men drar mig till minnes att en liknande situation hänt mig där ett användarkonto blivit ihopslaget med en annan persons.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=30764&hl=&s=wn

I mitt fall var orsaken sannolikt (har inte fått detta klart för mig ännu) en kedja av missöden som föranledde misstaget.
Dels misstänker jag att slutkunden "pga av okunskap" felaktigt fyllde i en e-poständring av en domän och att .se´s personal sedan felaktigt lät dett slå genom hela kontot (som i sin tur var ett företagskonto, med flera innehavares domäner)

Men min erfarenhet är att NÄR .SE blir varse om vad som skett, så brukar de inte ha problem att ganska omgående ställa saker och ting till rätta - men det känns ändå som att dessa förfaranden bör ha några säkerhetsspärrar till, så att det inte ska vara möjligt - som auktoriseringskoder för minsta förändring av domän eller konto..

Det är ju dessutom så att .SE´s automatiska "tvättning" av registreringsuppgifter har tendens att ställa till det - men jag förutsätter att det är ett övergående problem, iom register-registrarmodellen.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 14:07 #25
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
För ett år sen fick jag plötsligt en ny administrativ kontakt på en av mina domäner. Ett tyskt företag som jag aldrig hade hört talas om. Fortfarande jag själv som innehavare dock.

IIS svarade aldrig på mitt mail, och jag glömde tyvärr bort det så jag vet inte varför det kunde hända.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 14:45 #26
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 15 2009, 12:58
Nu kommer säkert detta att utredas för fullt om vad som egentligen skett och jag vill inte föregå någonting, men drar mig till minnes att en liknande situation hänt mig där ett användarkonto blivit ihopslaget med en annan persons.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=30764&hl=&s=wn

I mitt fall var orsaken sannolikt (har inte fått detta klart för mig ännu) en kedja av missöden som föranledde misstaget.
Dels misstänker jag att slutkunden "pga av okunskap" felaktigt fyllde i en e-poständring av en domän och att .se´s personal sedan felaktigt lät dett slå genom hela kontot (som i sin tur var ett företagskonto, med flera innehavares domäner)

Men min erfarenhet är att NÄR .SE blir varse om vad som skett, så brukar de inte ha problem att ganska omgående ställa saker och ting till rätta - men det känns ändå som att dessa förfaranden bör ha några säkerhetsspärrar till, så att det inte ska vara möjligt - som auktoriseringskoder för minsta förändring av domän eller konto..

Det är ju dessutom så att .SE´s automatiska "tvättning" av registreringsuppgifter har tendens att ställa till det - men jag förutsätter att det är ett övergående problem, iom register-registrarmodellen.
Det är riktigt skrämmande. Skulle det här gå att sätta i system? D.v.s. kan någon med onda avsikter utnyttja de här svagheterna?

Jag läste om ditt tidigare missöde Peter, hur gick det? Svarade de? Blev det åtgärdat?
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 15:33 #27
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by robbanf@Jan 15 2009, 15:07
För ett år sen fick jag plötsligt en ny administrativ kontakt på en av mina domäner. Ett tyskt företag som jag aldrig hade hört talas om. Fortfarande jag själv som innehavare dock.

IIS svarade aldrig på mitt mail, och jag glömde tyvärr bort det så jag vet inte varför det kunde hända.
robbanf - att du fått ändrad administrativ kontakt behöver vare sig vara konstigt eller förfärligt - inte minst om man ser tillbaka på de senaste årens fusioner och uppköp av webbhotell anser jag.

Sannolikt har det gått till så att ditt ombud som registrerat domänen åt dig endera gått ihop men annat ombud/blivit uppköpt/ eller bara rentav ändrat registreringskanal (det finns ett antal tyska registreringstjänster som erbjuder subregistrarer/återförsäljare)

Kontentan av en sådan förändring av adminkontakt är också att det fortfarande är DU som är domäninnehavare och DU har det juridiskt bindande avtalet med .SE-registret(som än så länge sköter förnyelser). DU kan även via .SE´s domänhanterare förändra admin-kontakt efter eget huvud.

Detta erbjuds du däremot inte om ägaruppgifterna förändrats.

Det blir däremot skillnad under detta år, där du som innehavare sluter ett avtal med respektive auktoriserad registrar för .SE - dessa registrarer är sedan avtalsbundna med .SE. Det är med hjälp av det avtalet med din registrar som de sedan förnyar din domän - därför är det viktigt att dessa avtal kommer på plats.
I praktiken innebär det att .SE går från att hantera ca 835 000 juridiska avtal till 100-200 stycken
DET är vad jag kallar förändring
Oläst 2009-01-15, 16:10 #28
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
(oskarg @ Jan 15 2009, 15:45)
Det är riktigt skrämmande. Skulle det här gå att sätta i system? D.v.s. kan någon med onda avsikter utnyttja de här svagheterna?
Det kan inte uteslutas.. (Jag har för mig att det var Kevin Mitnick som sa nåt i stil med att: "om det finns minsta chans att det går att göra, så kommer det alltid att finnas en Finsk tonårshacker som gör det..")
Citat:
Jag läste om ditt tidigare missöde Peter, hur gick det? Svarade de? Blev det åtgärdat?
Åtgärdat: Ja
Förklarat: Nej
Oläst 2009-01-15, 16:18 #29
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 15 2009, 15:33
I praktiken innebär det att .SE går från att hantera ca 835 000 juridiska avtal till 100-200 stycken
DET är vad jag kallar förändring
Nu har du nog tittat lite för djupt i flaskan Peter. Det är snarare som så att .SE Direkt (som ingår i samma juridiska enhet som .SE Registry) blir den största registraren när de byter affärsmodell, vilket innebär att de får hantera 4-500 000 juridiska avtal. Och då är jag ändå optimistisk.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 16:24 #30
Medlem

Medlem

Hurra! Nu har mina domäner blivit nyskapade med dagens datum och med mig som ägare. Alla nyregistrerade kom tillbaka, och de gamla som även de försvann till England är tillbaka i mitt namn. Den domän som hade blivit expired, är nu i mitt namn och aktiv
Loopia har lovat komma tillbaka med en förklaring hur det gick till . Det en del samtal och mail innan både Loopia och .SE förstod att något var fel ,men sen gick det undan. (Tack till er som engagerat er med olika tänkbara scenarion, vi får se när förklaringen kommer vad som gick fel)
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017