FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så här gör du om du får ett brev som ber dig "säkra ditt konto" och liknande
Utgå från att meddelandet är falskt. Om du ändå är orolig så kan du följa denna enkla guide: 1. Klicka INTE på någon som helst länk i e-brevet. Svara inte heller på brevet. 2. Är brevet från en sajt du är medlem på? Är du kund hos banken/sajten/företaget? Om du inte är det ska du avbryta nu på en gång, om du inte är kund så är det givetvis en bluff! Om du är kund hos sajten kan du gå vidare med steg 3. 3. Knappa själv in adressen till sajten i din webbläsare. Är det från PayPal så skriver du alltså manuellt in paypal.com i adressfältet. Använd inte adressen som står i brevet utan gå den väg du brukar gå när du loggar in. 4. Kontrollera SSL-certifikatet om det finns ett sådant (alltså om adressen börjar på https://). I Firefox klickar du på sajtens ikon till vänster i adressfältet så ser du vem som driver sajten. Om sajten inte använder SSL/HTTPS kan du hoppa över detta steg. 5. Kolla om du ser något varningsmeddelande på startsidan. Om det är ett tekniskt fel eller liknande så har sajten säkert skrivit ut det väl synligt. 6. Gå till inloggningssidan. Kolla även här efter varningar. 7. Logga in som vanligt. 8. Kolla även här efter varningar och andra meddelanden som berör ditt konto. Om du inte har fått något meddelande i steg 5-8 så var det alldeles säkert en bluff (en så kallad phishing-attack). Är du fortfarande orolig ska du: 9. Knappa själv in adressen till sajten i webbläsaren (se steg 3). 10. Leta upp ett telefonnummer till den som driver sajten. 11. Ring det telefonnumret, inget annat. Är du osäker kan du även slå upp telefonnumret i telefonkatalogen för att se att det går till rätt person. Om du följer den här guiden till punkt och pricka riskerar du inte att ge ut dina kontouppgifter till någon annan. Det centrala är att du aldrig använder länkarna i e-brevet och att du aldrig ringer något nummer som står i brevet. Du ska alltså utgå från att allt som står i bevet är en bluff. Sammanfattning: Knappa själv in adressen -> Kolla eventuellt SSL-certifikat -> Leta efter meddelanden om händelsen -> Logga in som vanligt -> Leta efter meddelanden -> Ring företaget |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Mvh Exagon |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Ett forum kanske inte är rätt plats att informera om denna typ av mail. Men att informera det aktuella företaget tycker jag är bra om mailet är bra skrivet och kan vara svårt att avslöja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Annars kan ni alltid testa era "Phishing"-kunskaper här...
http://www.sonicwall.com/phishing/ ("Start Test") Good Luck, lyckades få alla rätt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är svårt att förstå hur folk tänker som fortfarande går på sådana här saker. Så mycket uppmärksamhet som det har fått i massmedia borde det ju inte finnas någon med en dator idag som fortfarande går på sånt.
Angående testet så var det ett bra test, hade oxo 10 av 10. Lite synd bara att det är baserat på amerikanska företags agerande. Svenska banker tex skickar ut vanliga brev om det finns misstanke om kortbedrägeri (hoppas alla banker gör det iallfall, min gör). Dom som väl var legit med https eller utan länk och allt tycker jag ändå är lite väl dåligt av företaget att bara skicka ett e-postmeddelande om så pass allvarliga saker. EDIT: Typos |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Var inte så bökigt, fick alla rätt också..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag fick just det här mailet idag också, till mina 5 epostkonton. Blev lite "imponerad" av deras tajming faktiskt, att de först hade lyckats hitta samtliga adresser och dessutom lyckats skicka till alla 5 på samma sekund. Jag kan inte minnas att något annat spam har ens kommit till alla adresser förut.
Jag kunde dock inte läsa innehållet för Loopia hade gjort sitt jobb och plockat bort det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||