FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag använder Google Apps men jag har ett problem och när jag skickar mail till hotmail så hamnar mailen i skärpposten. Är det möjligt att få mailen att komma i inkorgen och hur gör man? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har testat att skicka till ca 5st olika hotmail konton nu och 2 av dem får mailet i inkorgen och resten får i skräppost. Tycker detta låter väldigt skumt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du har satt SPF-record för domänen att tillåta googles servrar att skicka mail från din domän?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det tror jag inte, har satt MX & CNAME Records iaf, vet inte om det är samma sak.
Vad är och vad gör SPF records? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu vet jag inte om det beror på på SPF, men du bör ändå lägga in det i din dns.
Lägg in som TXT Citat:
Detta säger att de servrar du angett som a-record, mx-record samt _spf.google.com har rätt att skicka mail från din domän. Du kan läsa mer på http://www.openspf.org/Introduction |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
På openspf står det Citat:
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
aspmx.googlemail.com är nog mer framtidssäker, men _spf.google.com fungerar lika bra (den förstnämnda pekar till den senare). Och angående - eller ~ så är ~mer förlåtande. Ditt val
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej tack, Får ta och testa detta då
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det där har hänt mig med, även det motsatta att mejl från Hotmail blir flaggat som skräppost har hänt ibland.
Eftersom kritierna för vad de tror du tycker är skräppost i mycket är baserat på dina egna handlingar, är lösningen helt enkelt att skicka ett par mejl och klicka "Ej skräppost", så kommer det börja fungera efter ett tag. Andra konton kan ju dock fortfarande få din domän flaggad som skräppost beroende på Hotmails globala ranking av din domän. Avsaknaden av en SPF-record har varken gjort till eller från för mig i det avseendet, har man däremot en SPF som pekar mot fel IP-adresser (och får en DENY) brukar det pajja rätt hårt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|