Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enkelt galleri.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-10, 14:06 #1
steel88s avatar
steel88 steel88 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2007
steel88 steel88 är inte uppkopplad
Nykomling
steel88s avatar

Reg.datum: Nov 2007
God dag!
Sitter och arbetar på min frus blogg. Inte den snyggaste men den fyller sin funktion och duger för de som läser den.
vi hade ett litet bildgalleri integrerat på bloggen förr (PhAlbum) men tröttnade snabbt på buggarna då man hade fler än 7 bilder (!).

Och när jag tänkte efter så är det ju skit enkelt att sätta ihop ett eget. Kanske inte allt för enkelt så mitt tålamod inte räcker tills att läsa en del funktioner.

Så då frågar jag på ett ställe där jag tror jag kan få bra svar.
jag skulle vilja ha 3 olika koder.

kod1 - Uppladdningen
Uppladdning av en bild och ändring av storlek samt skapa en thumbnail av bilden. Och skriver in en del info om bilden i en MySQL databas baserat på bildnamnet eller vad som helst. Bildnamnet får gärna ändras vid uppladdning till ett säkrare namn.
Att skriva data tille n databas har jag inga problem med. det är just uppladdnignen och skapandet av thumbnailen och at få databasen att spara bildnamnet som jag har problem med.

kod2 - kattegorierna
En liten kodsnutt som enkelt läser ut de kattegorier som finns för bilderna. Dennaf unktion skapar jag eneklt själv om kattegorierna är sparade i databasen.

kod3 - Listar alla bilder i vald kattegori. och lägger till ett värde i databsen för hur många gånger bilden har öppnats!

Jag är som sagt ingen expert på ämnet men ju mer kod jag ser ju mer lär jag mig. Våre tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här nu! Som jag förstått det så är det relativt enkelt. Jag arbetar i Dreamweaver. med php och MySQL.

Tack på förhand, Mvh Daniel!
steel88 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017