FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej !
Bakgrund: Skriver en applikation med XML-RPC/REST-liknande funktionalitet för ett projekt. Med detta skall data hämtas från en MDB-databas och skickas som XML till klienten. Har själva grunden klar, men vet inte vad jag skall kalla det. Det är inte XML-RPC, utan mer REST-liknande men inte tillräkligt för att kallas REST. Lite som Facebook-API... Fråga: Databasen har alla fältnamn på svenska ( med Å, Ä, Ö etc. ), och det är inga problem att använda i varken PHP-namn eller XML-taggar om jag läst rätt, men frågan är om jag skall lägga fälten med nya namn (engelska motsv.) när jag skickar dem till klienten. Klienten ser ju aldrig databasen som den är, och tror det blir lättare utan åäö ($object->field1 istället för $object->fält1). Databasen är från ett bokföringsprogram, och klienten skall bara få tillgång till vissa fält och tabeller, och jag vill kunna installera funktionaliteten på flera friståënde sajter som alla jobbar mot samma db. Skriver server-delen i ren PHP och klienten som en Joomla-komponent (också PHP såklart). Gott Nytt ! |
||
![]() |
![]() |
|
|