FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är alltid en utmaning att hitta rätt produkter för e-handel. En bra utgångspunkt är att ställa sig själv frågan varför någon skulle vilja köpa produkten på nätet och inte i en vanlig butik. Kan man inte komma på något annat argument än priset, så är det förmodligen en olämplig produkt att sälja via webben.
Själv så har jag inriktat mig på produkter som folk tycker är pinsamma att köpa över disk. Ta en sväng på apotekets receptfria avdelning. Tänk dig sedan att du bor i en liten småstad där alla känner alla och fundera lite över vad du absolut inte skulle vilja lägga fram på rullbandet vid kassan. Anonymitet kan alltså vara ett incitament att handla på webben. En annan konkurrensfördel som e-butiker har, jämfört med fysiska butiken, är att målgruppen inte blir geografiskt begränsad. Det gör att man kan nischa sig. Att en produkt inte finns att köpa i fysiska butiker är en mycket bra anledning att börja sälja den via nätet. Slutligen så skulle jag säga att man ska försöka att undvika produkter som finns listade på Pricerunner eller Prisjakt. Som konsument så älskar jag prisjämförelser. Men som e-handlare så förstör de snabbt det roliga i att sälja. Marginalerna blir helt enkelt väldigt magra. Angående det som sagts om drivkraft och vad som kännetecknar en entreprenör så tror jag att det är mycket olika. Själv så drivs jag av att tjäna pengar. Pengar är för mig som poäng är i ett TV-spel. Att jobba är för mig som att spela World of Warcraft (ett spel som jag inte spelar eftersom jag har mitt jobb). Det är alltså den primitiva jägare-samlare instinkten som är min största drivkraft. Alla prylar som jag sen kan köpa för pengarna bryr jag mig inte så mycket om. Pengar är som sagt poäng och jag gillar att samla poäng. Att det i grund och botten är en ganska meningslös syssla bryr jag mig inte om. Jag tror att alla som gillar datorspel har de rätta drivkrafterna för att lyckas som företagare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
annars har jag sett många bevis för talesättet: "skillnaden mellan pojkar och män är priset på leksakerna" men tillbaka till ämnet..ska du ha en butik som riktar sig till tjejer- börja med att prata med tjejer istället för att ställa frågan till ett gäng grabbar här på wn ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Den perfekta produkten för e-handel? ![]() |
|||