Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken typ av webb butik funkar i lågkonjuktur?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-07, 22:35 #21
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:
Originally posted by ToBad@Dec 29 2008, 18:47

Funderade på något som riktar sig till tjejer/kvinnor då dom är duktiga att köpa saker dom inte behöver.
Den é gó :P
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 23:26 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Det är alltid en utmaning att hitta rätt produkter för e-handel. En bra utgångspunkt är att ställa sig själv frågan varför någon skulle vilja köpa produkten på nätet och inte i en vanlig butik. Kan man inte komma på något annat argument än priset, så är det förmodligen en olämplig produkt att sälja via webben.

Själv så har jag inriktat mig på produkter som folk tycker är pinsamma att köpa över disk. Ta en sväng på apotekets receptfria avdelning. Tänk dig sedan att du bor i en liten småstad där alla känner alla och fundera lite över vad du absolut inte skulle vilja lägga fram på rullbandet vid kassan. Anonymitet kan alltså vara ett incitament att handla på webben.

En annan konkurrensfördel som e-butiker har, jämfört med fysiska butiken, är att målgruppen inte blir geografiskt begränsad. Det gör att man kan nischa sig. Att en produkt inte finns att köpa i fysiska butiker är en mycket bra anledning att börja sälja den via nätet.

Slutligen så skulle jag säga att man ska försöka att undvika produkter som finns listade på Pricerunner eller Prisjakt. Som konsument så älskar jag prisjämförelser. Men som e-handlare så förstör de snabbt det roliga i att sälja. Marginalerna blir helt enkelt väldigt magra.

Angående det som sagts om drivkraft och vad som kännetecknar en entreprenör så tror jag att det är mycket olika. Själv så drivs jag av att tjäna pengar. Pengar är för mig som poäng är i ett TV-spel. Att jobba är för mig som att spela World of Warcraft (ett spel som jag inte spelar eftersom jag har mitt jobb). Det är alltså den primitiva jägare-samlare instinkten som är min största drivkraft. Alla prylar som jag sen kan köpa för pengarna bryr jag mig inte så mycket om. Pengar är som sagt poäng och jag gillar att samla poäng. Att det i grund och botten är en ganska meningslös syssla bryr jag mig inte om. Jag tror att alla som gillar datorspel har de rätta drivkrafterna för att lyckas som företagare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 09:13 #23
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Originally posted by ToBad@Dec 29 2008, 19:47
Funderade på något som riktar sig till tjejer/kvinnor då dom är duktiga att köpa saker dom inte behöver.

ok...kan du bara komma på vilka produker det är vi köper som vi inte behöver så är väl din lycka gjord då...sen kan du pm:a mig så jag kan spara in de pengarna :P

annars har jag sett många bevis för talesättet: "skillnaden mellan pojkar och män är priset på leksakerna"

men tillbaka till ämnet..ska du ha en butik som riktar sig till tjejer- börja med att prata med tjejer istället för att ställa frågan till ett gäng grabbar här på wn
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-20, 17:30 #24
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by ToBad@Dec 29 2008, 19:47

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/art...ticle4204889.ab

Den perfekta produkten för e-handel?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017