FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Råka skriva typ hejsan www.joonas.tk i adressfältet och jag kom fram ändå. Testa genom att skriva in nåt före en .tk-adress. Detta funka ej på .com eller .net eller nå liknande. Smart liten grej .tk har gjort tycker jag =), vad säger ni?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Fungerade inte för mig...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
hejsan%20joonas.tk fungerar förvisso. Det hela är bara en simpel wildcard DNS och inget unikt alls
Dessutom ligger funktionaliteten nödvändigtvis inte hos .tk utan på den namnserver som är kopplad till domännamnet.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det någon som kan förklara eller har tips om var man kan läsa mer om wildcarded DNS?
Hur vet att man ens webbhotell har denna tjänst? Är det då dem kan erbjuda obegränsat antal subdomäner? Skulle vara bra att veta då jag funderar på att erbjuda folk en sk forward adress med en av mina reggade domännamn. B) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
wildcard dns + mod_rewrite i apache är bra att ha om du ska lansera en tjänst som denna, har tidigare kodat ett sånt här projekt men det blev av någon anledning liggandes på nån skiva för länge länge sedan..
vem som helt som adminar dina dns-servrar kan lägga till denna tjänsten, därefter hanterar du "omskrivningen" enklast i apache se till att kolla ditt avtal med webhotellet då många förbjuder dig att sälja vidare utrymme och där är även subdomains inräknade enligt de flesta webhotell... mvh, tobias
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
OK ... jag har redan frågat dem och dem säger att det är ok att forwarda subdomän till andra så länge man inte säljer delar av sitt utrymme och det kommer jag inte att göra så...
SKall dock kontrollera med dem igen om dem har "mod_rewrite" .. annars får jag göra jobbet manuellt vilket kan bli jobbigt och inte särskilt praktiskt... Tack för hjälpen Mvh Martin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Om du skall köra en sån tjänst, kör INTE utan reklam. Genom att byta ut ServerAlias www.dot.nu till *.dot.nu får du wildcards. <VirtualHost 207.44.156.66:80> ServerName dot.nu ServerAlias *.dot.nu ServerAdmin [email protected] DocumentRoot /home/virtual/site6/fst/var/www/html/dot <Directory /home/virtual/site6/fst/var/www/html/dot> Allow from all AllowOverride All Order allow,deny AddHandler cgi-script .pl .cgi Options Includes ExecCGI </Directory> </VirtualHost> Citat:
WN
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
www.jfdata.com erbjuder wildcard subdomain. Funkar finfint där. Jag hade en sådan tjänst hostad där för typ ett år sen. Det är väl inte direkt dom bästa priserna, men då va det ett av få ställen som jag hittade där man kunde få denna tjänst.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|