Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Databas server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-22, 18:47 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Du får ju plats med 8 x diskar i 1U nuförtiden, även om 1950 bara har stöd för 4.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 19:36 #12
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Priset blir lite annorlunda då, tyvärr har vi inte så gott om pengar...
Skicka gärna en spec på det ni tycker skulle fungera galant.. Absolut max priset är 25 000 kr inkl moms...
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 20:15 #13
dudaah dudaah är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
dudaah dudaah är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
dansbandsdax-> skickade ett pm till dig med min email... verkar som om pm försvinner här, jag har inte fått något från dig.
dudaah är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 20:24 #14
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by dudaah@Dec 22 2008, 21:15
dansbandsdax-> skickade ett pm till dig med min email... verkar som om pm försvinner här, jag har inte fått något från dig.
Jag fick ditt PM nu, skickar ett mejl till dig strax!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-28, 07:23 #15
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Bra och bra. Den går naturligtvis alltid att göra bättre men visst är det en bra server. Sen kan m an ju alltid diskutera om den är prisvärd och så men det brukar till slut bli en diskussion i stil med vilken färg som är snyggast.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är en tredje disk som hotspare. Fast det betyder ju annat backplan, perc osv.
hehe... Det hoppas jag verkligen inte att denna tråden spårar ur som alla de andra brukar...

Därav mitt lilla första stycke "ni som kan och förstår"

Men som mysql server.. Är den snabb och tillförlitlig? Vet att ngn sa attd et skulle vara en viss processor till linux versioner etc..
Den fungera fint som MySQL server, bero vilken OS du kör på maskinen och hur väl allting optimeras. Skit i köra skräp linux distrubtioner såsom CentOS utan kör Debian eller FreeBSD.

Att ha 2 st nätdelar, är lite overkill, . Men hur ofta gå en nätdel sönder i en serverhall? Typ aldrig.

Nätdelar gå sönder på hemma maskiner pga damm. Och skall du börja tänka redudans, så har då hellre riskerna utspridda på flera maskiner i olika hallar. En av våra kunder har tom 2 maskiner , i 2 olika hallar hos olika leverantörer. Det pajar i en dator är hårddiskar, klickdöden drabbar även servrar och du kan råka ut för dataintrång där någon förstör din information, så stirra dig inte blind på raid. Utan fundera på vad du kan drabba av för händelse och vad du måste skydda dig emot.

Hårdvarufel ( Hårddiskar framförallt )
Datorintrång
Brand i Serverhallen
Stöld av datorn

Hårdvara går alltid att ersätta, nertid är olämplig med går och leva med, om du har en bra sida. Men förlust av data är jobbigast.

Har du ca 25k och spendera, en köp hyffsad server med 8 GB och 4 kärnor till CPU, raidade diskar. ( En såda HP kostar väl kanske ca 15k på Techdata. Du kan antaligen klara dig fint med 2 kärnor och 4 GB RAM, har inte så stor betydelse.. Se till helhetsbilden istället för att bara titta på prestanda på enskild maskin. Hyr in UNIX konsult som konfigurerar grejerna åt dig, låt inte Marcus 18 år göra det, se till att få saker och ting är dokumenterade hur det är gjort.

Men se även till att du har fungerade backup rutiner, antingen att du dumpar ner mysql till extern datorn över internet eller har en NAS i samma rack. Jag skulle nog välja det först nämnda, man har vanlig debian burk som varje natt gör en mysqldump från din databas server, och spara ner det på en dator hemma. Sedan varje vecka bränner du ut backup:erna på Blue ray eller DVD. Kolla att datat har fastnar på det optiska media osv...

En sådan maskin kan du ha både mysql och webben på samma burk, utan problem. Men kolla på att andra saker, när du köper server, titta inte på råprestanda. Kan du fjärrtstyra den där maskinen via en andra nätverks port? (Serverhotellet tar antaligen en peng för varje omstart, så du har pengar att spara på att fjärromstarta maskinen själv ) .

Har den grafikport även på framsidan av chassit? Jag hade köpt HP , men Dell fungera fint också.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-28, 11:21 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by klein@Dec 28 2008, 08:23
Att ha 2 st nätdelar, är lite overkill, . Men hur ofta gå en nätdel sönder i en serverhall? Typ aldrig.
Om definitionen av aldrig är 2% så visst. Jag har bytt två nätagg i år (båda DELL) och eftersom det är dubbla blev det aldrig något problem. Billig försäkring.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-28, 11:27 #17
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Nätdelar hade jag inte heller snålat på, det handlar inte om så många kronor. Dessutom är det ganska så behändigt att kunna dra om elen utan att stänga ner servern... Har visat sig användbart vid flera tillfällen.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017