Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hög fraktkostnad vid import?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-17, 14:28 #11
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag tar hem en del varor, och har inte tagit någon container, utan lådor. Oftast nog för att fylla en lastbil, och jag har överlåtot frakterna till leverantören eftersom det visat sig bli extremt mycket billigare för min del. I lastbil kattbäddar kostade inte mycket att skicka från kina till Sverige, däremot frakten inom Sverige var hutlös.....
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 15:52 #12
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by bananen@Dec 17 2008, 15:07
Ziggytoxic: Det låter som ett bra alternativ också, dock är det den kinesiska leverantören som hela tiden för dialogen med fraktkedjorna i det här fallet.
Är det vanligare att man själv dealar med fraktbolag för att hitta de bästa priserna på frakt även om det är en leverantör som skall skicka varorna?
Beror helt och hållet på vad du fraktar och hur mycket det är.
Hör av dig till resp. fraktbolag och beskriv dina önskemål samt skaffa dig ett import & export nummer. Ge detta nummer till kineserna när du beställer så går dina transporter nästa gång smidigare och enligt dina villkor, du står dock själv för kostnaden.
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 07:52 #13
bananens avatar
bananen bananen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Medlem
bananens avatar

Gjorde som ni föreslog och frågade om dom kunde ta fram ett förslag från EMS på 30 produkter som ett litet test. Produktpriset blev 126$ och paketet väger 29 kg.

Enligt chineserna skulle EMS (7-12 dagars leverans) kosta 257$ medans DHL (3 dagars leverans) kostar 206$.
Känns det som rimliga priser?
Spontant tycker jag att det känns ganska dyrt för ett paket med 30 varor varav ingen är större än ett mjölkpaket så det är ju inget skrymmande vi snackar om.
bananen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 08:45 #14
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem

Tänk på att du flygfraktar dessa varor tvärs över jorden vilket alltid är dyrt. För att få ner priset bör du ta det med båt.
Tror annars du tänker fel. Du säger att marginalen på dessa produkter är 50%, frakt och övrigt oräknat. Det betyder att egentligen behöver du få ner frakten till 0 om det skulle vara lönsamt. Du måste ju tänka på tullavgifter, att vissa varor går sönder, marknadsföring etc.
Du har sett att en viss vara kostar hälften i Kina mot vad den säljs för i Sverige. Du kanske borde hitta en vara som kostar 20% eller mindre av vad den säljs för i Sverige.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 08:45 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Är detta unika produkter som du inte har någon konkurrens av på din marknad? Eller är det bulkvaror som många andra leveranörer har?

Är du ensam om denna så unrar jag om du kan justera priset uppåt så du får lönsamhet ändå.

Jag har själv inte drivit import av produkter från Kina men jag har varit involverad i några affärsprojekt där min roll varit att göra kalkyler på import från Taiwan och HongKong och i samtliga dessa fall har det inte varit något som helst problem att få lönsamhet även i rena varuprover då vi helt enkelt gjorde kalkylen utifrån verkliga kostnader. Det var inte unika produkter utan ganska bulkartade, små kvantiteter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 09:27 #16
bananens avatar
Medlem

Medlem
bananens avatar

Jag tänkte enligt min lekmannabedömning att vinstmarginalen skulle bli 50% efter frakt och tull var betald.
Jag är inte unik på varorna men det är en marknad jag bedömmer ha en hel del övrigt att önska när det kommer till produktutbud.

Exempelvis kostar en vara 3,56$ från leverantör (exklusive frakter, tull, moms), utpris hos konkurrent här i Sverige är 159 :-.
Känns den marginalen som för liten?

Edit:
Efter lite beräkningar innebär det tex att om jag skall beställa dessa 30 produkter blir kostnaden / produkt ca 7$ i frakt och det blir ju helt orimligt att få det till ekonomiskt lönsamt. Får testa ta kontakt med andra leverantörer istället för att se vad dom kan erbjuda för fraktförslag.

Ett enormt stort tack för alla tips & all input.
Oläst 2008-12-18, 09:46 #17
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

förstår att du är bekymrad tycker att det känns ganska dyrt dock så har jag ingen erfarenhet av frakt från kina just nu, tar in prylar från usa nån gång i månaden, jag gick in och kollade frakt priset och i mitt fall på 30kilo:

UPS - International: $78.64

DHL - International: $104.85

Priset är nu inte nån praxis då jag har sätt dyrare frakt från samma fraktbolag och samma volym, frågan är om större leverantörer förhandlar till sig bättre priser.

Vad jag har uppfattat så är inte Ems till för stora volymer. Fick prylar från Korea med Ems om jag inte minns fel så var det 130kr i frakt för några kilo dörr till dörr .

Men är det så att frakten känns för dyr så kanske du köper från fel ställe/fel frakt alternativ, priserna kan skilja mycket och troligtvis så är det flera agenter som är inblandade och käkar på din kaka.

Det är ju bara att snitta per pryl, själv så hade jag en fraktkostnad på ca 5kr per pryl när jag beställde från kina totala kostnaden var på 15kr med inköp och såldes för 129kr. Grossist priset i sverige var då på ca 30kr så det kanske inte var så där jätte mycket man tjäna, med tanke på alla risker krångel stå för garanti osv osv men det är alltid kula att handla billigt
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 09:49 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by bananen@Dec 18 2008, 10:27
Jag tänkte enligt min lekmannabedömning att vinstmarginalen skulle bli 50% efter frakt och tull var betald.
Jag är inte unik på varorna men det är en marknad jag bedömmer ha en hel del övrigt att önska när det kommer till produktutbud.

Exempelvis kostar en vara 3,56$ från leverantör (exklusive frakter, tull, moms), utpris hos konkurrent här i Sverige är 159 :-.
Känns den marginalen som för liten?

Edit:
Efter lite beräkningar innebär det tex att om jag skall beställa dessa 30 produkter blir kostnaden / produkt ca 7$ i frakt och det blir ju helt orimligt att få det till ekonomiskt lönsamt. Får testa ta kontakt med andra leverantörer istället för att se vad dom kan erbjuda för fraktförslag.

Ett enormt stort tack för alla tips & all input.
7$ per pryl känns häftigt vad är vikten på ?
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 09:54 #19
bananens avatar
Medlem

Medlem
bananens avatar

Vikten är knappt ett kilo / produkt.
Tack för tipsen, det gör ju mig lite mer hoppfull iaf, ska höra med lite andra leverantörer istället och se vad dom kan erbjuda.
Oläst 2008-12-18, 16:44 #20
Medlem

Medlem

Bara en liten tanke. Du räknar alltså med att tjäna sig 50-100 kronor per produkt och vad jag förstår kommer du sälja styckvis.
Fundera på hur mycket tid du får lägga ner på att sälja en styck och vad det kan bli för timförtjänst.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017