FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon som har bra tips angående fotografering av produkter? Vad man bör använda som bakgrund? OH-duk? en vit lackad skiva?
Gärna som gör det enkelt att bearbeta bilden i photoshop (samma färg på hela bakgrunden och inga skuggor) Alla tips är mer än välkomna! Admins, känn er fria att ta bort inlägget om det är för "off topic" om vad diskussionera här på WN skall handla om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror på hur många bilder det är och hur mycket tid du har över. Jag har själv suttit och frilagt ett 50tal bilder (objekt) till ett projekt, tar ca 15-20 minuter per bild så jag brukar ta någon bild då och då när jag får tid över.
Om du ändå ska frilägga så spelar det inte sååå stor roll vilken bakgrund du har, se bara till så att du fotar alla bilder under samma förhållanden med samma ljussättning och kameravinkel /inställning. Man kan köpa sig några vita pappskivor (bokhandel) och endera göra en lightbox typ ett litet vitt rum där du ställer din pryl i. Det vita är bra då ljuset reflekteras och ditt objekt lyser upp lite extra. Om du inte har proffsgrejjor kan du skaffa någon extra spotlight (Billigt på Claes Ohlson) med neutralt ljus (inte för gult eller blått) och lysa upp din box med. Ha gärna stativ till kameran (Billigt också på Claes Ohlson) Fotta på!!! :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det beror mycket på vilken storlek produkten har.
Är det relativt små produkter: kortlek, snusdosor, bestick o.s.v. kan man ta en vit plastdunk och skära hål för kameran och sedan stoppa in produkten i plastdunken belysa utifrån från alla håll. Detta ger bra och lättbearbetade bilder med jämnt ljus utan skuggor. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Förutom ordentlig belysning så skulle jag rekommendera www. scandinavianphoto.se/?44798
Men kostar ju en slant tyvärr :/ Kan tillägga att jag inte har någon egen erfarenhet av att använda ett sådant fotobord, men vågar nästan lova att det blir busenkelt att frilägga föremålen iaf! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använd vit bakgrund, lys upp och överexponera bakgrunden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Vi vet väl alla hur "bullet time" görs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Original, ![]() Redigerad ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Som Mario sa, överexponera bakgrunden. Sen kan man tänka på att ha ställa bländaren på ett lite högre värde, så att man får ett längre skärpedjup (så att hela produkten hamnar i fokus).
På Marios bild ser man att den bakre delen är lite ur fokus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett tips är en vit tvättkorg av tyg(fanns även en av mjölkig plast som var bra) ifrån IKEA (39 kr tror jag den kostar). Ta sedan två bygglampor (ca 500Watt, 100kr på biltema, jula mm) riktade på sidorna. Klick klick...Med lite test med olika lamp positioner så kan du fixa VÄLDIGT bra resultat med denna ljuslåda a la budget. Vid större projekt så kan man ev. bygga med ramar och bakpapper. Du kan även fixa med lite buktat papper inne i korgen för lite bättre horisont.
Mvh - Martin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|