FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Hade jag ägt retail versionen av Windows Vista 32-bit hade jag bara kunnat gå in på Microsofts hemsida och fyllt i min kodnyckel och Microsoft hade skickat 64-bitars versionen gratis (+ev frakt). Hade jag bott i USA hade jag kontaktat Dell och de hade skickat OEM-versionen av Vista 64 gratis (återigen +ev frakt). Om jag har två datorer där ena datorn kom med en 64-bitars OEM Windows VISTA skulle jag kunna använda den för att installera Vista 64 på min dator med min produktnyckel. Om min andra dator kom med Windows Vista 64 Ultimate OEM, dvs den dyraste varianten så kan jag ta den skivan och installera Windows Vista 64 Home Premium på min dator. Jag kan inte installera Windows Vista Ultimate på den dock. Skivan är såpass smart. Försäljaren jag pratade med på Dell Sverige ser Windows OEM 64 uppgraderingen som en egen produkt. Men det kan inte vara en ny produkt såvida de inte även skickar ut en ny produktnyckel. Men varför skulle jag vilja ha en ny produktnyckel när jag redan har en? Jag är arg på Dell pga deras girighet. De har all rätt att skicka ut skivan gratis. De har även all rätt att ta ut hutlöst med pengar för skivan. Det är därför vi konsumenter måste hålla ihop och kräva skivan gratis! Jag förstår inte varför du står på producentens sida? Största boven i det hela är givetvis Microsoft som skapat detta röriga eländet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast vart kom den förklaringen ifrån, vi har förstått hela tiden vad du menar, och kort och gott så har du fel.
Man får skilja lite på vad som går att göra och vad man får/kan göra. Där håller jag med om att Microsoft delvis är att skylla, som tillåter samma nyckel i 32 och 64 bitars versionerna, trots att det är 2 olika produkter. OEM licensen är ju knuten till din dator, och har Dell inte sålt den med 64bitars Windows vid sälj tillfället, så är det fel att säga att din nyckel även är giltig till 64bitars Vista, även om vi ju har konstaterat att det fungerar. Det finns ingen uppgradering till 64bitars, det är en egen produkt. För denna produkt vill Dell ha 1400pix. Eftersom du har köpt och använt din dator en period med 32bitars Vista är ju inte det speciellt konstigt. Köper du då denna för 1400 så får du självklart en ny nyckel. Jag kan som sagt delvis hålla med om att Microsoft är en del av problemet som tillåter att samma nyckel används för 32bitars och 64bitars Windows, när det de facto är 2 helt olika produkter, men det är ju bara acceptera att det ÄR det så har du "löst problemet", du hade ju inte haft några problem att förstå det här om vi diskuterat Vista 32bit och Windows XP 64. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ehm ursäkta... vem bryr sig? ...varför ska man bry sig?
Jag tycker att det låter fullständigt korkat att betala för någonting icke fysiskt, även om jag också har gjort det en gång i tiden indirekt. ...torr... (i halsen så klart) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|