Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Windowos Vista 64 hos Dell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-27, 14:47 #21
ChristianKarlsson.ses avatar
ChristianKarlsson.se ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
ChristianKarlsson.se ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad
Medlem
ChristianKarlsson.ses avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Jan 27 2009, 13:50
Trams, säger jag utan att ha kollat närmare på Dells hemsida, priset för en OEM licens/skiva (Vista Home Premium x64 Swe) är mellan 1300 och 1400 kr oavsett vart du köper den. Sen faller det ju sig naturligt att Dell bara tillåter installationer av sina OEM licenser på Dell datorer, eftersom, igen, det man verkligen betalar för är supporten, detta har man också med varierad framgång lyckats reglera.
add: och innan du tar en konflikt om det nu, fundera, du säger själv att Dell ser Windows x64 som en egen produkt?
Återigen, det jag är ute efter är att Dell skickar mig mediumet, dvs skivan, inte en ny OEM-licens. Kodnyckeln jag har på min Dell-dator gäller för Windows Home Premium oavsett om det är 32 eller 64. Allt jag behöver är skivan.

Hade jag ägt retail versionen av Windows Vista 32-bit hade jag bara kunnat gå in på Microsofts hemsida och fyllt i min kodnyckel och Microsoft hade skickat 64-bitars versionen gratis (+ev frakt). Hade jag bott i USA hade jag kontaktat Dell och de hade skickat OEM-versionen av Vista 64 gratis (återigen +ev frakt).

Om jag har två datorer där ena datorn kom med en 64-bitars OEM Windows VISTA skulle jag kunna använda den för att installera Vista 64 på min dator med min produktnyckel. Om min andra dator kom med Windows Vista 64 Ultimate OEM, dvs den dyraste varianten så kan jag ta den skivan och installera Windows Vista 64 Home Premium på min dator. Jag kan inte installera Windows Vista Ultimate på den dock. Skivan är såpass smart.

Försäljaren jag pratade med på Dell Sverige ser Windows OEM 64 uppgraderingen som en egen produkt. Men det kan inte vara en ny produkt såvida de inte även skickar ut en ny produktnyckel. Men varför skulle jag vilja ha en ny produktnyckel när jag redan har en?

Jag är arg på Dell pga deras girighet. De har all rätt att skicka ut skivan gratis. De har även all rätt att ta ut hutlöst med pengar för skivan. Det är därför vi konsumenter måste hålla ihop och kräva skivan gratis! Jag förstår inte varför du står på producentens sida?

Största boven i det hela är givetvis Microsoft som skapat detta röriga eländet.
ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 18:17 #22
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Fast vart kom den förklaringen ifrån, vi har förstått hela tiden vad du menar, och kort och gott så har du fel.

Man får skilja lite på vad som går att göra och vad man får/kan göra. Där håller jag med om att Microsoft delvis är att skylla, som tillåter samma nyckel i 32 och 64 bitars versionerna, trots att det är 2 olika produkter. OEM licensen är ju knuten till din dator, och har Dell inte sålt den med 64bitars Windows vid sälj tillfället, så är det fel att säga att din nyckel även är giltig till 64bitars Vista, även om vi ju har konstaterat att det fungerar.

Det finns ingen uppgradering till 64bitars, det är en egen produkt. För denna produkt vill Dell ha 1400pix. Eftersom du har köpt och använt din dator en period med 32bitars Vista är ju inte det speciellt konstigt. Köper du då denna för 1400 så får du självklart en ny nyckel.

Jag kan som sagt delvis hålla med om att Microsoft är en del av problemet som tillåter att samma nyckel används för 32bitars och 64bitars Windows, när det de facto är 2 helt olika produkter, men det är ju bara acceptera att det ÄR det så har du "löst problemet", du hade ju inte haft några problem att förstå det här om vi diskuterat Vista 32bit och Windows XP 64.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 19:40 #23
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Ehm ursäkta... vem bryr sig? ...varför ska man bry sig?

Jag tycker att det låter fullständigt korkat att betala för någonting icke fysiskt, även om jag också har gjort det en gång i tiden indirekt.

...torr... (i halsen så klart)
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017