Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Start av enskild firma, några snabba frågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-07, 01:37 #1
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Hej!

Var ett tag sedan jag skrev här på forumet nu, tråkigt men blir så när intressen skiftar titt som tätt ibland. Ja hur som helst är det så att jag nu i säkert över 1 års tid funderat lite på att starta en egen firma alltså en mindre enskild firma som till en början skall vara en bisyssla till mitt vanliga heltidsjobb.

Jag har läst ganska mycket i ämnet med det kvarstår ändå några frågetecken som jag tänkte fråga er här på WN om då jag vet att ni är väldigt kunniga i detta ämnet, åtminstone några av er.

Då jag ännu inte har den utrustning som krävs för att dra igång verksamheten utan den skall egenhändigt byggas och tillverkas och först efter det kan själva huvud produkten/tjänsten erbjudas. Dock behöver jag ju då införskaffa en hel del saker så som material, programvaror, elektronik och annat som kan behövas. Även en lokal kan bli aktuellt.

Kan jag redan idag ansöka om FA-skatt samt moms registrering utan att aktivt kunna erbjuda mina tjänster direkt? Utan säg att det tar mig kanske 3-4 månader innan jag kan börja erbjuda den färdiga produkten/tjänsten. Tanken är att jag skall bygga en slags fräsmaskin som kan fräsa ut saker ur trä, plast, alu och liknande mjukare material, jag har redan ritningar samt lösning på hur själva fräs maskinen skall se ut så det är mitt minsta problem just nu, tror jag åtminstone.

Tanken är att om jag inte är helt ute och cyklar så skulle jag då kunna starta min enskilda firma redan idag och börja köpa in material, maskiner och annat som behövs och dra detta på företaget?
Skulle jag då "bespara" mig de direkta utgifterna i form av momsen på 25% som jag sedan kommer deklarera etc eller hur fungerar det? Just detta med moms hit och dit och skatter rör till det lite i huvudet för mig.

Men för att göra det simpelt om jag startar en enskild firma och traskar ner till min lokala stålhandlare och skall köpa lite material på mitt företags räkning betalar jag momsen då och får sen tillbaks det när jag deklarerar eller betalar jag inte momsen då utan deklarerar det senare så att det hamnar på deklarationen året efter?

Sen en sista liten fråga: Kostar det något att starta en enskild firma om man inte vill registrera sig på bolagsverket? Utan då räcker det med att man skickar in en ansökan om FA-Skatt samt Momsregistrering som jag inte kan se kostar något?

Hoppas ni kan hjälpa mig! Och jag har sökt och kollat runt men inte hittat svar på dessa frågor eller så har jag helt enkelt missat det och ber då om ursäkt för det.

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 08:00 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Först bör du göra en affärsplan, dvs fundera ut detaljerna hur du ska driva din verksamhet och skriva ned det i ett dokument. Där ska du anteckna vilka tillstånd och registreringar du behöver samt vilka blanketter du behöver skicka in till myndigheter.

GÖR EN ORDENTLIG KALKYL!!!!!! Med GOD vinstmarginal och marknadsmässiga löne-/anställningsvillkor + god marginal.

Här är min egen kalkyl för min konsulttid:
http://www.verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp
Den är gratis och speglar marknadsmässiga villkor. Med denna klkyl kan du beräkna vad din tid kostar. Utöver detta ska du givetvis göra en kalkyl för dina produkter. Gör din kalkyl som om du jobbade heltid dvs max 1200 produktiva arbetstimmar per år men du ska ha lön för 1760 timmar.

Du bör registrera firman hos bolagsverket innan du tar på dig kostnader.

När du har firman reggad så underlättar det när du har kontakt med andra företag. Exempelvis om du ska köpa prylar av "stålfirman" så kan du uppge ditt företagsnamn (firma).

Vill du ha ett eget orgnr så är Kommanditbolag ett bra alternativ, då kan du själv ha samma ansvar som för enskild firma men du måste ha en "kompanjon" (kan vara moster eller mamma eller en kompis) som satsar minst 1 SEK (kanske du kan bjuda på) som kommanditdelägare. I övrigt är det samma registreringskostnad som enskild firma.

Efter att du reggat firman ansöker du om FA-skatt hos bolagsverket.

Du ska bokföra alla kostnader du har i firman från dag 1, då kommer de vara avdragsgilla. I vissa fall kan man få avdrag för kostnader man haft inann registreringen men det är fullständigt onödigt att chansa på skatteverkets godtycke. Alltid bättre att ha goda marginaler.

Inom Sverige så betalar du alltid momsen till leverantören precis som vanligt. Den är dock avräkningsbar mot moms som du själv får in från dina kunder. Mellanskillnaden ska sedan betalas in till skatteverket.

När du gör en skatte och Avgiftsanmlan så ska du ange en uppskattad "budget". Man kan undvika det genom att uppge att firman är helt nystartad och att du f.n. ej kan uppskatta intäkternas storlek. Men att du måste få FA-skattdeledel för att kunna bedriva din verksamhet. Begär dessutom att få redovisa moms i deklarationen, så slipper du lägga ut pengarna preliminärt under året.

Eftersom du avser att bedriva verksamheten paralellt med ditt ordinarie arbete så rekommenderar jag att du väntar med att ta ut lön tills du har en rejäl buffert i företaget.

Skaffa ett separat bankkonto till firman efter att den blivit reggad hos bolagsverket. Blanda ALDRIG ihop din privatekonomi med företagets även om det är en enskild firma. Gör bokföring VARJE dag du har något att bokföra, låt det inte ligga i en hög för då blir det jobbit ganska snabbt att komma igång.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 11:57 #3
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by viper@Dec 7 2008, 02:37
Sen en sista liten fråga: Kostar det något att starta en enskild firma om man inte vill registrera sig på bolagsverket? Utan då räcker det med att man skickar in en ansökan om FA-Skatt samt Momsregistrering som jag inte kan se kostar något?
Ja, det är gratis att ansöka hos Skatteverket.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 15:33 #4
Flitig postare

Flitig postare

Tackar Conny och Lime!

Du skriver att jag bör göra en vettig kalkyl med goda vinstmarginaler med mera. Jag vet ju att skatteverket etc vill att man skall gå med vinst i företaget så mycket som helst och självklart är det också vad jag själv skulle vilja också men samtidigt vill jag ändå kunna ha mitt vanliga jobb vid sidan av troligen ett bra tag innan jag helt skulle kunna falla tillbaks på min egen verksamhet om det ens blir möjligt.

Jag tittade lite på din kalkyl och ser där bland annat en del går till tjänstepension vilket inte är helt fel men eftersom jag redan har ett fast jobb där jag betalar för pension osv är det verkligen en nödvändighet? Självklart förstår jag att det är bra att lägga en del på pension men känns som att första året/åren så vill man få ut så mycket pengar som möjligt att ta ut som "lön" eller återinvestera i företaget.

Min tänkta verksamhet är även tänkt att rikta sig till privatpersoner och därför vill jag kunna pressa mina priser neråt så mycket som möjligt men ändå kunna göra vinst, vilket får anses som en självklarhet. Även om det känns som att i mitt närområde skulle jag vara ganska ensam om att erbjuda dessa tjänster av just den här sorten och även vad jag hoppas kompetensen.

Min lön räknar jag inte direkt som hög utan kan tänka mig att ta ut någonstans runt 8000-10000 kr i månaden utöver det jag redan tjänar på mitt vanliga arbete. Egentligen vet jag inte om jag kommer ta ut någon summa varje månad utan det kanske blir när man får för sig att man vill unna sig något så som en resa, prylar med mera. Resten skall sparas och en del skall jag absolut återinvestera i företaget för att expandera och kanske bli min enda syssla så småningom.

Men hur som helst, ni rekommenderar ändå att jag registrerar firman hos bolagsverket, ser väl kanske snyggast ut på pappret antar jag med? Vilket alltid är en fördel.

Sen satt jag och tittade lite och som du sa skulle man ange uppskattad budget osv vilket är väldigt svårt för mig att göra då tanken är att konstruera maskinen själv vilket kommer bespara en del pengar men istället ta längre tid vilket är svårt att uppskatta som alltid. Men fint att du la till kommentaren om hur man kunde slippa det lite enkelt.

Tanken är även att som du säger Conny ha ett separat konto till företaget vilket absolut gör allt enklare, troligen kommer jag nog anlita en revisor eller kallas det något annat då man inte riktigt behöver en riktig revisor för enskild firma?. Redovisningsassisten kanske eller något annat fint?

Mvh,
Viper
Oläst 2008-12-07, 20:48 #5

Du ska givetvis ha en marknadsmässig lön, det finns ingen som har en så låg lön som 8-10 tusen, minimilönen för en företagare på heltid borde vara 25 000 annars finns det ingen anledning att ens fundera på att driva företag. Däremot kanske du inte jobbar heltid till en början utan du jobbar 20-30% av heltid, men när du gör en kalkyl måste du räkna på heltid annars blir det helt orealistiska siffror.

Du ska ALDRIG tro att du kan priskonkurrera dig in på marknaden, det är många som tror att det är en bra metod men det är bland det sämsta man kan göra. Du måste ha annat att erbjuda som bättre service unikare produkter, kortare leveranstider, eller någon annan kvalitativ konkurrensfördel, annars kommer de etablerade företagen bara att sänka sitt pris och så slår de ut dig från marknaden på nolltid.

Tjänstepension är en självklarhet eftersom du har det som anställd, det finns ingen anledning att ha sämre villkor som egen företagare, tvärtom borde du ha högre lön och bättre villkor.

Sen är det en annan sak att du VÄLJER att låta pengarna stå kvar i firman och använder dem för att förbättra likviditeten i stället för att ta ut det i lön direkt. Men du ska givetvis få ut pengarna på ett eller annat sätt men vid ett senare tillfälle.

Kalkylen ska du göra som om du drev företaget på heltid och inte har några nadra sidoinkomster. Du kommer annars att få helt felaktiga kalkyler som inte håller i längden.

Tänk på att när du väl satsar på din verksamhet så kommer du att etablera en bild av ditt företag både hos kunder, konkurenter ocg underleverantörer som du måste kunna leva upp till, du måste betala dina underleverantörer och skattmasen i tid enligt ingångna avtal, ALLA avtal ska hållas utan undantag. Då måste du ha goda marginaler på alla nivåer i ditt företag, både pengamässigt och tidsmässigt för att klara leveranstider du utlovar.

Många glömmer att försäljning och marknadsföring kan ta stora delar av omsättningen. Exempelvis återförsäljarrabatter, försljningsprovision och marknadsföringskostnader. Det kan var aca 40¤ av omsättningen som går bort i marknadsföring och försäljning för ett tillverkande företag, för vissa teknikintensiva spjutspetsprodukter kan det vara upp till 80-90% av omsättningen, det återspeglas oxo i priset.

Jag hjälper dig gärna med både affärsplanen och kostnads- och priskalkyler så du slipper göra de absolut grövsta misstagen som är vanliga för nya företagare.

Du skrev att du eventuellt hade en produktidé, har du gjort en prototyp redan eller tänker du göra det efter att du startat firman?

Oavsett vilke så var noga med att dels göra en materialkalkyl, men även lokalkostnad, verktyg och maskiner, samt inte att förglömma arbetstiden. Inte bara arbetstiden med att ta fram själva produkten utan alla administrativ med att hitta leverantörer, beställa material m.m. är tid som ska med i kalkylen. Tid är pengar (Tid=Pengar). Din egen tid är dyrbarast av dem alla.

För räknar du inte att din tid kostar något så har jag massor med jobb du kan få göra gratis åt mig.... :P
Oläst 2008-12-07, 21:13 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har så dålig lön. Man blir inte företagare för att ha fet lön, man blir det för att skapa något och ha en frihet. Blir man det för pengarna är man bara löneslav i sitt egna bolag. Och vem fan kan räkna på 20-25 papp och tjänstepension när man inte sålt sin första produkt. Ibland tror jag inte ens du drivit företag själv Conny utan bara läst all litteratur som finns i ämnet.

Viper: Tänk på att filtrera vad pessimister och "förståsigpåare" säger innan du tar till dig allt. Det viktigaste är att köra på och inte titta tillbaka. Börjar du vända och vrida på varje frågetecken kommer du aldrig starta företag. Allt går att lösa, bara kör! Fyll i formulären på företagsregistreringen redan ikväll så är du igång och du har börjat den bästa resan i ditt liv. Trust me!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 21:48 #7
Flitig postare

Flitig postare

Mina 8000-10000 kr var inte direkt beräknade på heltids lön eftersom det är svårt att jobba heltid med två jobb samtidigt om man säger så.

Jag har ingen egen "produkt" än i den bemärkelsen, det jag dock har är lösningen på hur jag själv skall konstruera och bygga upp min egen maskinhall. Alltså inte köpa in färdiga maskiner för flertalet hundratusentals kronor utan själv lägga ner tiden och mödan med att konstruera dessa för kanske en fjärde eller femtedel av priset som en färdig maskin skulle kosta. Tanken fanns även att eventuellt i framtiden om det visar sig fungera bra kanske sälja även maskinerna och utbildning på dom, dock ett sido projekt.

Jag har dock även lite små tankar på färdiga produkter som man eventuellt skulle kunna falla tillbaks på om man inte har tillräckligt stor order ingång på de andra kundarbetena.
Tanken med min verksamhet är att erbjuda mina tänkta kunder möjligheten att få föremål fram frästa ur diverse material. Kan vara allt från skåps luckor, dörrar, delar till båtar/bilar/flygplan, inrednings detaljer, möbler, gravyr av skyltar eller ja allt möjligt egentligen.

Finns även tankar om att om grund idén går bra utveckla min verkstad för även annan verksamhet än enbart trä och plast, drömmen är en fullskalig mekanisk verkstad av något slag men det får nog vänta tills marknaden har återhämtat sig samt att det kostar oerhört mycket pengar att syssla med sådan verksamhet.

ztream: Jag filtrerar allt jag läser och troligen kommer det sluta med att den dag jag tar steget till eget företag kommer kontakta någon som har expertis i ämnet som hjälper mig med hur jag skall lägga fram saker och ting.

Mvh,
Viper
Oläst 2008-12-07, 23:53 #8

Citat:
Originally posted by ztream@Dec 7 2008, 22:13
Jag har så dålig lön. Man blir inte företagare för att ha fet lön, man blir det för att skapa något och ha en frihet. Blir man det för pengarna är man bara löneslav i sitt egna bolag. Och vem fan kan räkna på 20-25 papp och tjänstepension när man inte sålt sin första produkt. Ibland tror jag inte ens du drivit företag själv Conny utan bara läst all litteratur som finns i ämnet.

Viper: Tänk på att filtrera vad pessimister och "förståsigpåare" säger innan du tar till dig allt. Det viktigaste är att köra på och inte titta tillbaka. Börjar du vända och vrida på varje frågetecken kommer du aldrig starta företag. Allt går att lösa, bara kör! Fyll i formulären på företagsregistreringen redan ikväll så är du igång och du har börjat den bästa resan i ditt liv. Trust me!
Jodå, jag har drivit eget i 9 år och haft både sötebrödsdagar och levt på vatten och bröd (och mindre än det ibland), så jag vet definitivt hur det är att vara egen företagare.

Det viktigaste man har är kunden. Men massor av nya företagare tror att man kan priskonkurrera sig in på marknaden, det kan man inte, då har man lagt grunden för sin egen ruin. Det är mycket svårt att senare höja priset för när man väl har etablerat sin verksamhet så har man kunder som har anlitat en med den prisnivå man har, om man då börjar höja priset så kommer man att få det mycket kärvare än om man går in på "rätt" prisnivå direkt.

Till de som redan har etablerat sin verksamhet på en för låg prisnivå så bör man höja priset så man hamnar på en acceptabel lönsamhet, men hade man gått in rätt från starta hade man haft den lönsamheten från start oxo.

Man måste konkurrera med annat än priset annars kan man aldrig leva på sin skapaelse, och jag startade företaget för att bli oberoende OCH tjäna pengar, har man inte det som en grundsten att jobba med så kan man inte vinna, man måste tänka på hur man ska tjäna stålar. Om jag inte tjänar pengar på sikt så kan jag lika gärna ta en anställning där jag får lön varje månad utan att anstränga mig alls.

När jag startade hade jag ingen affärsplan, vilket jag fick sota för eftersom jag inte hade koll på vare sig intäkter eller utgifterna och ingen plan, jag har lärt mig detta "den hårda vägen". Jag skulle vilja säga att jag lärt mig det mesta "den hårda vägen". Efter det så läste jag böcker om ämnet företagsekonomi för det intresserar mig starkt.

Jag lär ut den kunskap jag förvärvat genm egna misstag och jag känner igen de misstag jag själv gjorde och hur jag resonerade när jag själv startade, därför varnar jag just för det nu när jag ser andra på väg in i samma misstag.

Sen är jag inte särskilt ensam om att ge dessa råd, vart du än vänder dig till ALMI, NUTEK, Nyföretagarecentrum, eller andra så kommer de säga samma saker. Med fokus på att kunden är i centrum, marknadsmässiga lönevillkor och lönsamhet är en förutsöttning för företagandet på längre sikt.

Om man inte ens i teorin kan få en marknadsmässig lön då ska man aldrig starta upp sin verksamhet, då ska man söka anställning i stället, för där får man de villkoren. I min urkesroll som systemutvecklare är begynnelselönerna för nyexade ca 27 000 Per månad + tjänstepension och andra förmåner. Då får man mobiltelefon, dator och programvaror på köpet så att säga.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017