Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SJ konkurrerar ojuste på webben

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-03, 12:35 #1
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ybuss har utsatts för en attack på webben. När vi sökte på Ybuss på sökmotorn Google, kom SJ upp som länk. Stora bolag med mycket pengar, som exempelvis SJ, kan konkurrera ut mindre bolag på webbens sökmotorer. Ju mer pengar bolaget har, desto fler länkar kan de köpa.
http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_2112537.svd

Det handlar alltså om att SJ har köpt visningar på ordet "Ybuss" via AdWords. Det som förvånar mig mest är att Google faktiskt tog bort deras annons för att Ybuss är varumärkesskyddat. Jag har inte stenkoll på juridik, men jag har svårt att se vart varumärkesintrånget ligger i att synas på en fras i Googles sökresultat.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 12:50 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det är inte ens ok att använda inarbetade namn i adwords för att dra nytta av någon annan verksamhet.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 13:00 #3
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Hmm, verkar som att SJ redan tagit bort sin reklam i samband med Ybuss. Jag ser iaf ingen SJ reklam i samband med detta sökord.

*Tillägg* Eller också är det google som tagit bort det

/R
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 13:11 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by Rob@Dec 3 2008, 13:00
Hmm, verkar som att SJ redan tagit bort sin reklam i samband med Ybuss. Jag ser iaf ingen SJ reklam i samband med detta sökord.
*Tillägg* Eller också är det google som tagit bort det
/R

Citat:
Inte förrän du kontaktar Google och påpekar intrånget och att namnet är skyddat tar de bort den sponsrade länken, något vi självklart nu gjort.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 15:45 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
"Stora bolag med mycket pengar, som exempelvis SJ, kan konkurrera ut mindre bolag på webbens sökmotorer."

Bu-fucking-hu. Stora bolag har också råd med mer marknadsföring är små. Sånt är livet. Hantera det.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 15:47 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ybuss är gnälliga som vanligt. Det har de varit i över 20 år nu. Undrar om Yngve fortfarande är involverad...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 17:21 #7
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Jag bryr mig inte, SJ kan varken konkurrera med priset eller servicen mot Ybuss (sånär som på att SJ verkar ha trevligare personal, Ybuss-chaffisarna, speciellt de äldre, verkar lite trötta på det hela.) SJ är rejält dyrare än Ybuss, och har väldigt dåligt utbud. Vill man t.ex. runt i kring Ö-vik/Mellansel så är det Ybuss som gäller, SJ trafikerar bara nattåg till Mellansel.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 18:04 #8
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by oskarg@Dec 3 2008, 13:35
Citat:
Ybuss har utsatts för en attack på webben. När vi sökte på Ybuss på sökmotorn Google, kom SJ upp som länk. Stora bolag med mycket pengar, som exempelvis SJ, kan konkurrera ut mindre bolag på webbens sökmotorer. Ju mer pengar bolaget har, desto fler länkar kan de köpa.
http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_2112537.svd

Det handlar alltså om att SJ har köpt visningar på ordet "Ybuss" via AdWords. Det som förvånar mig mest är att Google faktiskt tog bort deras annons för att Ybuss är varumärkesskyddat. Jag har inte stenkoll på juridik, men jag har svårt att se vart varumärkesintrånget ligger i att synas på en fras i Googles sökresultat.
Kan ju också vara som så att SJ kör med bred matchning på Adwords och när de såg artikeln la de in Ybuss som ett negativt ord i kampanjen så det behöver ju inte vara Google som stoppade ordet.

Det är mer sannorlikt att Google inte stoppade detta då en varumärkesregistrering tar längre tid än från den 28/11 som artikeln är från tills nu.

Jag menar de har ju uppenbarligen köpt det mediat Google föreslår och har bred machning på Tågresor

Snart så är inte Sveriges Austronaut ensam om att ha varit i rymden

tågresor till månen
http://www.google.se/search?hl=sv&q=t%C3%A...=S%C3%B6k&meta=
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 18:08 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by oskarg@Dec 3 2008, 13:35

Det handlar alltså om att SJ har köpt visningar på ordet "Ybuss" via AdWords.
Ja det är just reklamresultaten i serpen som tydligen visade SJ-länk på "Ybuss", inte det vanliga sökresultatet. Där råder ju de vanliga spelreglerna för hur resultaten visas, utan några pengar inblandade.

Visst är det fult att köpa upp andra företagsnamn som sökord, men det har ju inget med "stora stygga bolag med mycket pengar" att göra. Vad gäller andra sökord är det ju som med all annan marknadsföring plånboken som avgör. För 1.000.000 kr i marknadsföringsbudget får man självklart fler sökord än om man bara kan investera 10.000 kr.

Tycker du alltså Google ska sätta en gräns för företag, så att de får köpa sökord för max 10.000, bara för att alla ska ha råd?
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 22:44 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by claesm@Dec 3 2008, 16:45
"Stora bolag med mycket pengar, som exempelvis SJ, kan konkurrera ut mindre bolag på webbens sökmotorer."
Bu-fucking-hu. Stora bolag har också råd med mer marknadsföring är små. Sånt är livet. Hantera det.
Hur viktigt du än kan tycka det är att påpeka detta så tror jag faktiskt inte han grät över stora bolags kapitalresurser =)

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017