Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bo utomlands (tillfälligt), firman i Sverige

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-01, 08:34 #1
Z@ckes avatar
Z@cke Z@cke är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Nykomling
Z@ckes avatar

Är det någon som har erfarenhet av att bo utanför Sverige och samtidigt ha en svensk firma och bedriva verksamheten i Sverige mot svenska kunder?

Om man t ex skulle vilja flytta till Thailand eller Vietnam ett par månader/år och samtidigt köra på som vanligt med verksamheten här i Sverige? Antar att jag först och främst måste fixa ett bankkonto i det landet jag bosätter mig i, men får man föra ut pengar ur Sverige i vilken utsträckning man vill?

Kanske sitter det redan någon WN:are under en palm och hinkar paraply-drinkar med en laptop i knät nere i Sydostasien? Dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Tack på förhand!
Z@cke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 09:21 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Du får väl skatta i sverige som vanligt? Om det blir något över får du föra ut det, men alla transaktioner lagras av våra kära myndigheter.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 09:48 #3
Z@ckes avatar
Nykomling

Nykomling
Z@ckes avatar

Ja, jag har så klart tänkt skatta för vinsten först. Det är alltså inga olagliga arrangemang jag är intresserad av då jag ju har tänkt att återvända till Sverige när jag fått nog av sol och paraplydrinkar. :-)

Vad som är intressant att få svar på om det finns någon övre gräns hur mycket man får föra ut per månad/år. För att överleva i ett annat land räcker det ju inte bara med "fickpengar".
Z@cke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 10:17 #4
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Om det är en tjänsteresa du är på och jobbar på annan ort än hemma så får du ta ut traktamente. Traktamentet är helt skattefritt och det är till för att täcka de ökade levnadskostnader du förväntas ha.

För Thailand är traktamentet för närvarande 552 kronor per dygn. Om du inte kan uppvisa kvitton för boende så får du även ta ut ett halvt dagstraktamente extra för att täcka kostnader för logi.

Efter 3 månader får du bara ta ut 70% av traktamentet. Efter 2 år.

Skatteverket svarar gärna på mer frågor om traktamente om du ringer eller besöker dom.

Utlandstraktamente kan du läsa om på:
http://www.skatteverket.se/skatter/infotex...c080009260.html
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 12:22 #5

Glöm inte att du kan behöva ange resans syfte, vilka platser och personer du besökt och vilka arbetsuppgifter du uträttat i landet ifråga till skatteverket sedan.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 19:37 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Christoffer på http://www.uppdig.nu/ har gjort just det du pratar om. Kolla hans blogg och varför inte kontakta honom, han har ju praktisk erfarenhet.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 02:22 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Är det en tjänsteresa på 2 månader så är man fortfarande skattskyldig i sverige, skattskyldigheten är den folkbokföringsadress man har 1 november året före inkomståret. Så för nästa år är det kört att skatta i annat land.

Men du får som sagt välja mellan att ta ut traktamente ELLER men inte både och att ta ut för de FAKTISKA kostnader du har under utlandsvistelsen.

Jag hade ett uppdrag under några månader på annan ort i Sverige och då var traktamentet 200 SEK per dag men jag hade kostnader på ca 350-400 SEK per dag så jag valde att "gå på räkning" som det oxo kallas, dvs jag får dra av mina verkliga (normala) levnadsomkostnader under bortavaron. Hyr man övernattningslägenhet så kan det göras av företaget (jag har Aktiebolag) utan förmånsbeskattning, detta är en tjänsteresa så alla omkostnader är avdragsgilla. Hotell tyckte jag skulle bli för dyrt och otrevligt att ha så jag skaffade en möblerad hyreslägenhet som dessutom kunde användas som arbetsplats och kontor. Med mobilt bredband så blev det en hyfsat behaglig vistelse, utan lyx förvisso.

Eftersom mitt huvudkontor ligger i Vallentuna så blev är även resor mellan huvudkontoret och tjänstgöringsorten helt avdragsgilla med den privatbil jag har. 18,50 SEK per mil. och 100 körda mil i veckan under drygt 40 veckor blir en del stålar.

Eftersom detta var 100% ersättning för havda kostnader så blir det helt skattefritt.

Samma sak gäller Thailand, men traktamentet 555 SEK och betydligt lägre levnadsomkostnader så kanske kalkylen ser annorlunda ut, men det tål att räknas på. Om du väljer att köra "på räkning" så måste du spara vartenda litet kvitto och redovisa dem i bokföringen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 03:18 #8
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Intressant. Någon som har praktisk erfarenhet av tjänsteresor till typ Thailand? Spontant känns det som att man behöver ha ett syfte med att vara i Thailand istället för Sverige, som ex. affärskontakter eller något liknande. Men det kanske räcker att åka dit och arbeta på som vanligt?

Jag antar också att man behöver skaffa lämpliga arbetsvisum, annars känns det som ett uppenbart sätt för skattmasen att sätta dit en av ren avundsjuka.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 03:39 #9

Om ditt företag hyr en kontorslokal så har du ju ett arbetsställe på plats i Thailand. Se till att ha en affärskontakt på plats (borde inte vara helt omöjligt att ordna) så kan du ju efter en "hård" arbetsdag ta moppen till bungalowen och hoppa i plurret, med gott samvete och skattmasen skakar av sin avundsjuka....

Jag har en kompis som var ner till Thailand ett par månader förra året och han varnar för trafiken för många fulla turister kör som galningar ...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 10:28 #10
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Jag har inte läst vad de andra har skrivit, men jag var bosatt i Dublin under 2 år där jag bedrev min firma parallellt med mitt primära jobb.
Det är egentligen inga konstigheter allts, eftersom du utfärdar fakturor, betalningar, osv precis som vanligt.

Inget specielt du behöver tänka på.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017