Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lågkonjunkturen!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-19, 16:13 #51
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Det finns många anledningar till att ett land lånar.

Ett ganska nytt exempel är till exempel det som hände i Sverige.
https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Tem...e____17027.aspx

Sverige utökade alltså sin stattskuld med 150 miljarder kronor under denna period samtidigt som man säkrade tillgångar till samma värde. Nettoskulden är alltså oförändrad men statsskulden har ökat.

I Japans fall så har man använt statsskulden som ett verktyg att undvika en alltför stor yenförstärkning. Man har t ex världens näst största (efter Kina) valutareserv på över 1 biljon (trillion på engelska) dollar.
I dagsläget är Japan världens största långivare till följd av den så kallade "yen carry trade". Yen carry trade är för övrigt enligt många en av huvudorsakerna till dagens finanskris.
Lite mer på Moneyweek,
http://www.moneyweek.com/investments/what-...arry-trade.aspx
Yen carry trade har på senare tid varit det viktigaste instrumentet för att undvika en allt för stark yen. Ungefär 8 biljoner (8 trillions) dollar, fast i yen, har den japanska centralbanken lånat ut utomlands.
http://goldnews.bullionvault.com/yen_carry...trade_101620084

Den japanska statsskulden ligger på ca 7 biljoner dollar.

Två exempel på varför stater kan tänkas öka statsskulden och samtidigt statens tillgångar. Det finns säkert många fler.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 16:42 #52
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Jag har ökat i kunder på vissa tjänster rätt mycket, tror dock av orsaken är att priset blir mer viktigt nuförtiden.

Folk vill inte betala mer hos andra och inte få något extra för det, tror dock att vissa mindre företag kan få det svårare.

Aktieägarna på dom större företagen har ändå så mycket pengar så dom kan leva resten av livet utan problem. Är mer girighet i många fall dom väljer avskeda folk.

Sedan dålig hantering av hantera pengar, har du inte ont om pengar så är det skit samma om en sak kostar dubbelt så mycket bara av ren lathet.

Lite som med att köpa kaffe ute, har du pengar så spelar det ingen roll betala 30:- för en kopp kaffe. Har du sämmre med pengar kanske du går några meter extra till ett cafe bredvid där det kostar 20:-

Eller inte köper något kaffe alls, om alla skull gå igenom alla sina inköp varje år så ser man hur mycket pengar man lägger på skit eller helt onödiga saker.

Mina problem är med stigande EUR/USD vilket skapar högre kostnader för mig.

Vissa personer och företag kommer få det svårt, det är rätt självklart.

Största problemet är girighet, och dålig hantering av ekonomi och onödigt slösande.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 21:11 #53
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Aktieägarna på dom större företagen har ändå så mycket pengar så dom kan leva resten av livet utan problem. Är mer girighet i många fall dom väljer avskeda folk.
Där håller jag inte alls med. Först och främst är det väldigt få av aktieägarna i de "större företagen" som är ens i närheten av ekonomiskt oberoende. De flesta är istället småsparare och jag skulle inte bli förvånad om du själv sitter på en hel del aktier i de företagen genom tex. ppm.

Sen är det ju faktiskt så att det för de flesta företag är otroligt viktigt att skära i kostnaderna när intäkterna viker. De flesta företag har inte tillräckligt goda finanser för att klara ett betydande underskott i mer än fem år och det har i allmänhet lite att göra med hur mycket pengar aktieägarna har på sitt konto.

Avskeda gör man för att maximera vinsten vilket är ett företags främsta målsättning. Ev. socialt skyddssystem får staten syssla med.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 19:57 #54
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?ne...ticleId=1192984

Tycker inte att prognoserna ser alltför hemska ut bland storbolagen.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 19:59 #55
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Adestro@Apr 7 2009, 19:57
http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?ne...ticleId=1192984
Tycker inte att prognoserna ser alltför hemska ut bland storbolagen.
Många större koncerner kapar mindre välmående grenar och sparar in där det går under sådana här förhållanden så de är sällan representativa för marknaden i stort.
Oläst 2009-04-08, 11:48 #56
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Porsches orderingång ökar med 14,5 procent i Tyskland
Oläst 2009-04-08, 15:09 #57
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Adestro@Apr 8 2009, 11:48
http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?ne...1193784&source=
Jag förstår inte riktigt vad det är för poäng du vill få fram? Självklart finns det en del företag som trots lågkonjunkturen går bra.
Oläst 2009-04-08, 16:15 #58
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

tartareandesire: Länkarna har ju i allra högsta grad med lågkonjunkturen att göra? Och detta är en tråd om lågkonjunkturen? Eftersom lågkonjunkturer till största del har att göra med psykologi och konsumtionsbeteenden är det alltid viktigt att belysa positiva nyheter.

För den som vill förbereda sig på maktskiftet österut är Rosetta Stone ett effektivt sätt att lära sig grundläggande Mandarin!
Oläst 2009-04-08, 17:21 #59
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by Thomas@Nov 28 2008, 22:22
Är det nån som märker minskad marknad, vore intressant att höra hur ni märker det och hur ni adresserar det!
2003 känns inte så länge sedan nu. Men enormt mycket har hänt sedan då! Då stod mina inlägg för en ganska stor andel av forumets totala inlägg – nu ser det helt annorlunda ut. Kanske gör max ett inlägg i månaden nu för tiden.

Angående konjunkturen så har jag aldrig tidigare blivit så nerringd av mediesäljare som erbjuder så kraftiga rabatter som nu.
Det märks att det går dåligt för andra företag - de bokar ingen ny reklam och de avbokar det mesta de redan köpt.

Jag är enormt glad över att jag får vara med om denna så kallade ekonomiska kris.
Det har öppnat upp riktigt många spännande dörrar som annars skulle tagit mig mycket lång tid att nå fram till.
Och kom ihåg:

Statistik gäller gruppen, inte individen
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 17:30 #60
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Adestro@Apr 8 2009, 16:15
tartareandesire: Länkarna har ju i allra högsta grad med lågkonjunkturen att göra? Och detta är en tråd om lågkonjunkturen? Eftersom lågkonjunkturer till största del har att göra med psykologi och konsumtionsbeteenden är det alltid viktigt att belysa positiva nyheter.
För den som vill förbereda sig på maktskiftet österut är http://www.rosettastone.com/personal/langu...nglish-american ett effektivt sätt att lära sig grundläggande Mandarin
Visst har det delvis med psykologi att göra men det är nog mycket svårt att påverka. Blir man av med jobbet så håller man givetvis på pengarna oavsett vad någon säger till en. Jag ser heller inte västvärldens konsumtionsmönster som någonting positivt överlag.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017