FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Medlem
|
Det finns många anledningar till att ett land lånar.
Ett ganska nytt exempel är till exempel det som hände i Sverige. https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Tem...e____17027.aspx Sverige utökade alltså sin stattskuld med 150 miljarder kronor under denna period samtidigt som man säkrade tillgångar till samma värde. Nettoskulden är alltså oförändrad men statsskulden har ökat. I Japans fall så har man använt statsskulden som ett verktyg att undvika en alltför stor yenförstärkning. Man har t ex världens näst största (efter Kina) valutareserv på över 1 biljon (trillion på engelska) dollar. I dagsläget är Japan världens största långivare till följd av den så kallade "yen carry trade". Yen carry trade är för övrigt enligt många en av huvudorsakerna till dagens finanskris. Lite mer på Moneyweek, http://www.moneyweek.com/investments/what-...arry-trade.aspx Yen carry trade har på senare tid varit det viktigaste instrumentet för att undvika en allt för stark yen. Ungefär 8 biljoner (8 trillions) dollar, fast i yen, har den japanska centralbanken lånat ut utomlands. http://goldnews.bullionvault.com/yen_carry...trade_101620084 Den japanska statsskulden ligger på ca 7 biljoner dollar. Två exempel på varför stater kan tänkas öka statsskulden och samtidigt statens tillgångar. Det finns säkert många fler. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har ökat i kunder på vissa tjänster rätt mycket, tror dock av orsaken är att priset blir mer viktigt nuförtiden.
Folk vill inte betala mer hos andra och inte få något extra för det, tror dock att vissa mindre företag kan få det svårare. Aktieägarna på dom större företagen har ändå så mycket pengar så dom kan leva resten av livet utan problem. Är mer girighet i många fall dom väljer avskeda folk. Sedan dålig hantering av hantera pengar, har du inte ont om pengar så är det skit samma om en sak kostar dubbelt så mycket bara av ren lathet. Lite som med att köpa kaffe ute, har du pengar så spelar det ingen roll betala 30:- för en kopp kaffe. Har du sämmre med pengar kanske du går några meter extra till ett cafe bredvid där det kostar 20:- Eller inte köper något kaffe alls, om alla skull gå igenom alla sina inköp varje år så ser man hur mycket pengar man lägger på skit eller helt onödiga saker. Mina problem är med stigande EUR/USD vilket skapar högre kostnader för mig. Vissa personer och företag kommer få det svårt, det är rätt självklart. Största problemet är girighet, och dålig hantering av ekonomi och onödigt slösande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sen är det ju faktiskt så att det för de flesta företag är otroligt viktigt att skära i kostnaderna när intäkterna viker. De flesta företag har inte tillräckligt goda finanser för att klara ett betydande underskott i mer än fem år och det har i allmänhet lite att göra med hur mycket pengar aktieägarna har på sitt konto. Avskeda gör man för att maximera vinsten vilket är ett företags främsta målsättning. Ev. socialt skyddssystem får staten syssla med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?ne...ticleId=1192984
Tycker inte att prognoserna ser alltför hemska ut bland storbolagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tartareandesire: Länkarna har ju i allra högsta grad med lågkonjunkturen att göra? Och detta är en tråd om lågkonjunkturen? Eftersom lågkonjunkturer till största del har att göra med psykologi och konsumtionsbeteenden är det alltid viktigt att belysa positiva nyheter.
För den som vill förbereda sig på maktskiftet österut är Rosetta Stone ett effektivt sätt att lära sig grundläggande Mandarin! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Angående konjunkturen så har jag aldrig tidigare blivit så nerringd av mediesäljare som erbjuder så kraftiga rabatter som nu. Det märks att det går dåligt för andra företag - de bokar ingen ny reklam och de avbokar det mesta de redan köpt. Jag är enormt glad över att jag får vara med om denna så kallade ekonomiska kris. Det har öppnat upp riktigt många spännande dörrar som annars skulle tagit mig mycket lång tid att nå fram till. Och kom ihåg: Statistik gäller gruppen, inte individen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |