Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


KTHNOC Webbkatalogen blir Infoo.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-28, 07:46 #1
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
KTHNOCs webbkatalog, även känd som Sunetkatalogen, har bytt namn, utseende och domän till Infoo.se - Den officiella svenska webbkatalogen. Namnbytet är startskottet för att blåsa ny kraft i katalogen och göra den till det Sunetkatalogen en gång var - en viktig samlingspunkt för information i Sverige. Den officiella svenska webbkatalogen helt enkelt.

Katalogen, som startades redan 1993, hotades av nedläggning eftersom KTH inte längre har något intresse att driva den vidare på ideell grund. Därför gick entreprenörerna Urban Lindstedt, Magnus Berg och Peter Ekmark in som delägare i Katalogen, den tidigare ägaren KTH finns alltså fortfarande kvar som ägare och har även representanter i styrelsen.

För att kunna utveckla Infoo.se måste vi få intäkter på katalogen. Därför har vi påbörjat en mild kommersialisering av den. Det kommer att göras varsamt då vi är väl medvetna om att vi fått ett stycke internethistoria att vårda och utveckla. Det handlar om att ta fram nya produkter för dem som är med i katalogen och lägga in en del sponsrade länkar - utan att tumma på de redaktionella kraven på alla sajter som är med.

Vi vill att ni kontrollerar era uppgifter på sajten så att all information fortfarande är aktuell.

Alla idéer om hur vi kan utveckla katalogen mottages tacksamt. Det kommer att hända mycket nytt på Infoo.se framöver som alla som söker information med anknytning till Sverige kommer att ha nytta av. Vi har redan flera nyheter på gång men är naturligtvis tacksamma även för dina idéer och synpunkter, skicka gärna ett mejl tilloss på *[email protected] eller kommentera Infoo på min blogg Uppkopplat.
Personligen anser jag domänen vara HEMSK, speciellt med tanke på att info.se är en gratis-domän som finns överallt.
Vem tusan kom på idéen om att lägga på ett extra "o"?!

Nya designen var dock snygg
(EDIT: Jag ändrar mig, startsidan var snygg - resten av sidan va bara rörig)
http://www.infoo.se
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 07:54 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Sidan tycker jag va snygg å lätt att navigera på, ser inga nackdelar med det direkt.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 08:18 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tror personligen det här är början till döden för katalogen.... Domänen är väl inte helt lyckad och att kommersialisera den är en rent ut sagt usel idé. Tycker det är illa att inte KTH kunde fortsätta driva den. De borde ha sökt samarbetspartners bland landets universitet och högskolor istället för hos privata intressen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 08:32 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag tror att det blir svårt att driva en trovärdig katalog med en massa inbakade affiliatelänkar. Vill man ha en chans att lyckas så måste man skilja på vanliga länkar och sponsrade länkar ala Google. Jag hoppas att de nya ägarna inser det. Att KTH fortfarande finns med på ett hörn är dock en styrka.

För oss seo-nördar så förlorade katalogen naturligtvis en del av sin status nu när den inte längre ligger som en subdomän till KTH.

Förövrigt så var det här en väldigt gammal "nyhet" som har diskuterats på WN tidigare.

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...1&hl=infoo&s=wn
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 09:29 #5
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Vem tusan kom på idéen om att lägga på ett extra "o"?

http://www.infoo.se

Du vet ingen annan stor sökmotor som har två "o" i sitt namn?
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 09:46 #6
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Sveriges internetindex svinet.se finns ju redan.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 09:56 #7
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
Originally posted by THL@Nov 28 2008, 09:29
Citat:
Vem tusan kom på idéen om att lägga på ett extra "o"?

http://www.infoo.se

Du vet ingen annan stor sökmotor som har två "o" i sitt namn?
Lite skillnad på ett etablerat varumärke där faktiskt ordet/namnet också har en betydelse från början.
(Namnet kommer ju som ni vet ifrån den matematiska termen "googol")

Anyway, jag tycker inte om domänen. Den va ful i mina ögon, och är nåt folk kommer skriva fel på massor av gånger (lyckos info.se då, som får gratistrafik!)
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 10:02 #8
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Sidan är orytmisk finns ingen flyt andra steget borde vara centrerat, nu måste man flytta musen långt åt vänster ett jobbigt och irriterande moment. Underkategorierna i andra steget är oxå felsynkat, halva sök ligger utanför skärmen, måste säga att det är bland det värsta som jag har sätt och upplevt på en sån stor sida, borde vara nått mera modernt i den typ att man kan se sidor i små popuprutor innan man klickar vidare osv osv. Att smyga in reklam i länkarna är känsligt då hela kvalitets stämpeln kan raderas ut på ett ögonblick, hela projektet verkar inte på något som helst sätt genomtänkt.

:P
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017