Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur fungerar trackingpixel-tekniken?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-27, 18:06 #1
AndreasCa AndreasCa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Medlem

Tjena

Jag undrar om det här någon här som har använt sig av trackingpixel-tekniken för att få reda på vilken användare det är som har utfört ett erbjudande/deltagit i en tävling när det gäller affiliatenätverk. Handlar om en poängsida.

Någon som har använt sig av detta systemet och kan förklara lite hur det fungerar?
AndreasCa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 18:33 #2
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hmm... menar du kanske EPI hos TD?

Det är ett sätt att se vilket klick som genererade vilka pengar. Då förlänger man bara urelen med &epi=vad_som_helst och då byter man ut "vad_som_helst" mot ett användarid.. ..sedan kör man ett cron jobb som varje dag hämtar tidigare dags EPI rapport som xml, så ger man varje användarid poäng som har utfört något.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 18:49 #3
Medlem

Medlem

Det är jag medveten om. Vi är anslutna till TD, Double, EuroAds med fler.. och vi har fullkoll på EPI.

Men vi anslöt oss till Clash-Media, och där har dom bara trackingpixel-tekniken... men vi förstår inte riktigt hur det fungerar.
Oläst 2008-11-27, 19:14 #4
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by AndreasCa@Nov 27 2008, 18:49
Det är jag medveten om. Vi är anslutna till TD, Double, EuroAds med fler.. och vi har fullkoll på EPI.

Men vi anslöt oss till Clash-Media, och där har dom bara trackingpixel-tekniken... men vi förstår inte riktigt hur det fungerar.
Dom syftar på callback som det oftast heter. Ni lägger till en callback länk på annonslänken och när användaren har fullbordat erbjudandet så kommer det skapas en 1x1px bild med callbacklänken ni valt.

Exempel:
www.annonssidan.se/?AdID=22&AffID=3000&cburl=www.gratim...e.se/callback.php?UserID=1200&AdID=12
..Vi tänker oss att annonslänken ser ut så efter att ni lagt till er callbacklänk. När jag då fullbordat erbjudandet kommer det bli så här på "tacksidan".
[img]http://www.gratim...e.se/callback.ph...D=1200&AdID=12[/img]

Du bestämmer alltså exakt hur callbacklänken ska se ut själv, så jag föreslår att du lägger till så som jag gjort i exempelet: Användarens ID och ID på erbjudandet, sedan använder du till exempel PHP för att sätta in poängen.

Edit: Allt blev konstigt när jag använde http://
Jimpsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 00:26 #5
Medlem

Medlem

Verkar inte gå att använda callback på tävlingar... utan bara på Kampanjer. Tack för genomgången rokkan1.

Nu har vi ett annat problem och det gäller trackingpixels och cookies.

Problemet är när tracking.php anropas då den vägrar läsa av cookien/sessionen som är skapad.

Såhär ser trackingpixeln ut som vi använder oss av som anropas när någon har deltagit i en tävling:

tracking.php anropas korrekt och där är det meningen att läsa av vår cookie som är skapad i redirect.php (filen som redirectar en till rätt erbjudande)
Men problemet är att den vägrar läsa av varken cookies eller sessioner. Vad kan det bero
på?

Vi googlade lite och fann en snubbe med samma problem här:
http://www.webmasterworld.com/php/3100152.htm

Bland annat: "As far as I am aware, one domain cannot read the cookies set by another
domain because of the privacy and security issues."

Har ni någon aning om hur vi kan lösa det här?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017