FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Surfade runt lite mest på skoj och såg de hiskeliga priserna för högupplösta bilder från dessa bildsäljarsiter. Most photos tar ~250 spänn för en bild. Det finns det väl ingen som betalar... eller? Har någon här köpt en bild till det priset?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har aldrig köpt själv eller i tjänst, men det kan absolut vara värt det. Speciellt om det är en kanonbild och man skall ha den i marknadsföringssyfte, då är det ju tom en billig kostnad i jämförelse med vad annonseringen kostar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har använt mig av dessa foto sider flera gånger. Speciellt bigstockphoto. Det finns så mycket och det är många bilder man inte hinner eller kan ta själv och priset är riktigt bra tycker jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har mest använt iStock och Crestock både för webb och presentationer. Har sällan behövt de mest högupplösta utan hamnat på 1-5 $ styck. Det tycker jag är billigt!
Snål som jag är skulle jag nog inte betalat 250 kr för en bild till powerpoint men för en "perfekt" bild på en webbplats skulle jag mycket väl kunnat betala det priset. Om man betänker vad det skulle kostat att anlita en fotograf så är det inga pengar att tala om. Visst kan man ta bilder själv men stockbilderna är oftare i bättre kvalitet. Jag försöker numera undvika hobbyfotografers bilder (inkl mina egna) om det inte handlar om att illustrera en bestämd händelse där "nu-upplevelsen" kan ersätta den fotografiska kvalitén Ledsen fotografer, jag jobbar med fattiga föreningar och företag så att betala, vad som är fullt skäligt, för ert jobb har man inte råd med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
En bild av himalayas topp K2 eller Mount Everest lär kosta fler amiljner att ta fram. Vill du vara helt ensam om en sån bild så lär du få betala flera miljoner för den. Om det är 100000 somköper bilden s kanske du kan få den för 250 spänn. Fotografen ska leva han med... precis som alla webbdesigners.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är väl bara räkna på det, Du är ju den som bäst avgör om det är värt det för Dig. Hur mycket tid skulle du behöva lägga för att producera samma bild själv ? (om man vill lägga det på en "närmare" nivå än K2 och Mount Everest och förutsätter att du rent geografiskt Kan producera bilden själv)
Jag tycker iStockphoto håller väldigt hög kvalité, och speciellt faktiskt på illustrationer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har köpt flera bilder från olika sajter och beroende på rättigheter etc betalat mycket mer än 250kr. Just 250 kr säger ju ingenting om hur man får använda bilden, således säger det ingenting om det är prisvärt eller inte. Det som spelar roll är ju om man hittar en bra bild och om rättigheterna passar för ändamålet så spelar prislappen mindre roll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det enda tråkiga är att det finns risk att någon annan använder samma bild i samma syfte. En bild som förknippas med ens varumärke bör man ta själv eller specialbeställa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har använt mig av istockphoto och tycker det är bra prisvärda bilder.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|