Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur tänka vid prissättning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-20, 15:25 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Tez@Nov 19 2008, 22:15
Vilket bra svar, Gustav! Du är en av klipporna här på forumet. Ville bara säga det.
Tackar! Nu blir jag nästan lite generad, men det var kul att höra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 16:01 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Nov 20 2008, 12:45
Postens har en relativt ny undersökning där denna fråga finns med:

Vilka är de enskilt viktigaste egenskaperna hos en bra e-handelssajt?

39% Enkelt att navigera
34% Bra information om varorna
27% Känns seriös
25% Lågt pris
23% Leveranstider
22% Enkelt att beställa

Observera att flera svar var möjliga på denna fråga så börja inte räkna procent.
Varumärket var troligeninte med som alternativ i denna undersökning, den spelar en alldeles avgörande roll för kundens val av både produkt och leverantör.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 16:32 #13
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Kanske blir lite OT nu, men jag måste säga att Connys resonemang tidigare är något jag håller med om helt och hållet. Kan bara ta ett exempel ur min egen vardag:

Jag köpte en vit MacBook för lite mindre än ett år sedan, den drabbades - som så många MacBookar - av att plasten på topcasen sprack. Jag har haft en hel del Apple-produkter (iPod, iPhone, iMac, iBook, PowerBook) och alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten. Då gav den spruckna plasten (som dessutom verkar vara ganska vanlig) ett ganska smäckigt intryck.
Jag ringde Apple och naturligtvis skulle det gå på garantin, inga problem. Men jag framförde att jag ville bli av med problemet en gång för alla, inte bara temporärt. Så Apple gick med på att göra ett helt återköp på datorn så att jag istället kunde beställa en MacBook ur den nya modellserien i aluminium.
Helt klockren kundvård tycker jag. Och som Conny skrev, en tidigare ganska nöjd kund var jag, och blev nu ännu nöjdare när de tog problemet på allvar och läste det utan minsta bråk.
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 16:38 #14
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 20 2008, 00:57
Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)
Det saknas bara en uppmaning om att skriva en ordentlig affärsplan...
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 20:18 #15
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)
Det saknas bara en uppmaning om att skriva en ordentlig affärsplan...
Haha, ja det tänker jag nog inte göra Ska slänga upp min första e-shop från idé till färdig på max en vecka är det tänkt.
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 21:01 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)

Det saknas bara en uppmaning om att skriva en ordentlig affärsplan...
He, He.....kvaliten på det här forumet har ökat betydligt märker jag..... B)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 11:45 #17
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Att konkurera med enbart pris är inte hållbart på lång sikt, men kan ge en bra spinoff effekt i ett tidigt skede . Tänk både en, två och tre gånger innan du sätter priset för lågt. Var aldrig billigt på alla dina varor utan låt din prissättning spegla att det är en produkt av kvalité. Tänk istället på tex paketering och kundupplevelse. Säljer du tex skor, låt kunden fritt byta modell/storlek. Då visar du att du är service minded och kunden kommer förhoppningsvis återkomma inom ett halvår för att köpa sina nästa par skor hos dig. Du har då startat uppbyggandet en långsiktig relation med din kund. Du blir helt enkelt en pålitlig leverantör av skor i kundens ögon.


Visa att du bryr dig om produkterna du säljer och tar ansvar för dem hos dina kunder. Detta kommer lysa igenom till dina kunder, om inte annat se till att det gör det!

Komihåg att Bygga varumärke och trust för en e-butik görs inte över en natt.
(skrev ner lite fler tankar om just detta för ett tag sen på http://jorkvist.blogspot.com/2008/06/att-f...t-lska-dig.html )
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 23:29 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Mickee@Nov 21 2008, 12:45
Att konkurera med enbart pris är inte hållbart på lång sikt, men kan ge en bra spinoff effekt i ett tidigt skede . Tänk både en, två och tre gånger innan du sätter priset för lågt. Var aldrig billigt på alla dina varor utan låt din prissättning spegla att det är en produkt av kvalité. Tänk istället på tex paketering och kundupplevelse. Säljer du tex skor, låt kunden fritt byta modell/storlek. Då visar du att du är service minded och kunden kommer förhoppningsvis återkomma inom ett halvår för att köpa sina nästa par skor hos dig. Du har då startat uppbyggandet en långsiktig relation med din kund. Du blir helt enkelt en pålitlig leverantör av skor i kundens ögon.


Visa att du bryr dig om produkterna du säljer och tar ansvar för dem hos dina kunder. Detta kommer lysa igenom till dina kunder, om inte annat se till att det gör det!

Komihåg att Bygga varumärke och trust för en e-butik görs inte över en natt.
(skrev ner lite fler tankar om just detta för ett tag sen på http://jorkvist.blogspot.com/2008/06/att-f...t-lska-dig.html )
Mycket bra texter.... tack för det...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017